آقایی افشار گفت: اگر افراد به خصوص کودکان برای حضور در مسجد و یا مداحی تشویق شوند، علاقه پیدا می‌کنند؛ بنابراین تا می‌توانیم باید آن ها را تشویق کنیم.

عطر نفس های پیرغلامان حسینی در حسین آباد ایران این روزها بیشتر به مشام می رسد. بیست و یکمین اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی در کرمان دیار حاج قاسم سلیمانی در حال اجرا است. ما هم به رسم ادب به سراغ پیرغلامان دیار مقاومت رفتیم و از آن ها درباره راه هایی برای کسب معرفت اهل بیت (ع) و تعلیم مداحی راهنمایی خواستیم. 

آقای آقایی افشار ممنون از اینکه وقت خودتان را در اختیار  ما قرار دادید. ممنون می شوم کمی از خودتان برای ما بیان کنید.  

 بنده عباس آقایی افشار در سال ۱۳۳۳ در شهرستان بافت به دنیا آمدم و  بازشسته شبکه بهداشت هستم. 

مداحی را از چه سالی و چگونه آغاز کردید؟

مداحی را از سال ۱۳۴۵شروع کردم. از بچگی به قرآن علاقه داشت و مکتب ملایی می‌رفتم و نزد ملا روح الله، قرآن را یاد گرفتم. رفتن به مساجد و دعا، زمینه را برای گرایش من به مداحی فراهم کرد.

در کدام هیئت فعالیت دارید؟

 در هیئت علی اکبر شهرستان بافت فعالیت می کنم. 

 

آقایی افشار

 از شعر کدام شعرا برای مداحی های خود  استفاده می‌کنید؟ 

حقیر خودم شاعر هستم و از شعرها‌ی خودم برای مداحی استفاده می‌کنم.

برای افرادی که می‌خواهند در وادی مداحی قدم بگذارند، چه توصیه ای دارید؟ 

افراد برای موفقیت در مداحی، باید به آن علاقه‌مند باشند و اگر افراد به خصوص کودکان برای حضور در مسجد و یا مداحی تشویق شوند، علاقه پیدا می‌کنند و ما تا می‌توانیم باید کودکان را تشویق کنیم.

مشوق کودکان برای مداحی باشیم

از طرفی گاهی برخی از ویژگی‌ها برای مداحی، مادرزادی و ذاتی است. فردی از کودکی، تُن صدای خوبی دارد و این افراد، باید از کسانی که در این وادی تجربه دارند، برای پیدا کردن بهترین راه، راهنمایی بگیرند.

خاطره‌ای کوتاه از  دوران مداحی، برای ما بیان کنید؟ 

 مداحی همه اش خاطره است و کسی که پیرو اهل بیت (ع) است، همین دنیا برایش بهشت است و کسی که عاشق اهل بیت (ع) باشد، بهشت را برای خودش خریده است.من معتقد هستم، برکت زندگی مان را از اهل بیت (ع) داریم.

آقایی افشار

سال ۱۳۷۵ دچار بیماری شدم و ۸۸ درصد عصب هایم فلج شده بود. ایام محرم بود و دکتر به من استراحت داده بود. به بچه‌ها گفتم من را به مجلس امام حسین (ع) ببرید و در مجلس امام حسین (ع) دلم شکست و به امام حسین (ع) متوسل شدم و گفتم من ذاکر توام و خود آن بزرگواران من را شفا دادند.

به نظر شما به چه کسی می توان پیرغلام گفت؟  

 پیرغلام، باید درون و باطنش خوب باشد و از درون ذاکر اهل بیت (ع) و پیرو ائمه (ع) باشد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار