دانشگاه علوم پزشکی کرمان برای نخستین بار وارد رتبه‌بندی تایمز- تاثیر ۲۰۲۴ شد و موفق به کسب جایگاه اول کشوری شد.

عابدین ایرانپور گفت: دانشگاه علوم پزشکی کرمان برای نخستین بار وارد رتبه‌بندی تایمز- تاثیر ۲۰۲۴ شد و با کسب رتبه ۴۰۱-۶۰۰ جهانی در بین ۲ هزار و ۱۵۲ دانشگاه، موفق به کسب جایگاه اول کشوری به همراه دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه علوم پزشکی الزهرا در بین ۲۹ دانشگاه ایرانی شرکت‌کننده شد.  

وی افزود: کسب این موفقیت مبین تأثیر فزاینده دانشگاه علوم پزشکی کرمان در زمینه آموزش و پژوهش پزشکی و رشته‌های وابسته  (Medical Sciences) بر جامعه و آینده  پایدار است و در ارتقای جایگاه جهانی و منطقه‌ای دانشگاه نقش مهمی را ایفا می‌کند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان داشت: نتایج این رتبه‌بندی، اولین بار در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است که به ارزیابی اثرگذاری اجتماعی و اقتصادی دانشگاه‌های جهان بر جامعه به منظور تحقق اهداف توسعه پایدار (Sustainable Development Goals; SDGs)   سازمان ملل از طریق پژوهش، آموزش و فعالیت‌های اجتماعی آن‌ها می‌پردازد و مؤسسه تایمز در خصوص این رتبه‌بندی، با توجه به ۳ حوزه پژوهش، توسعه و نظارت به رتبه‌بندی دانشگاه‌ها می‌پردازد.

به گفته ایرانپور معیار‌های رتبه‌بندی حوزه پژوهش از اطلاعات ارائه شده از سوی الزویر (Elsevier) حاصل شده است و در حوزه توسعه از شواهد و مدارکی که از سوی دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف پایداری ارائه شده، استفاده می‌شود. همچنین ارزیابی هر هدف  شامل شاخص‌های آماری است که به منظور ارزیابی عملکرد موسسات، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی کرمان در اهداف توسعه پایدار حائز رتبه‌هایی در زمینه‌های سلامتی و رفاه، برابری جنسیتی، کیفیت آموزش و مشارکت برای اهداف شده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود:  این دانشگاه در هدف سلامتی و رفاه موفق به کسب رتبه ۲۰۰-۱۰۱ و هدف برابری جنسیتی موفق به کسب رتبه ۲۰۱-۳۰۰ جهانی شده است.

وی اضافه کرد: همچنین در هدف کیفیت آموزش با کسب رتبه ۳۲ جهانی جزو ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است و در کل در میان ۴ هدف از ۱۷ هدف توسعه پایدار که در آن‌ها شرکت کرده‌ایم، رتبه کلی دانشگاه، بین ۶۰۰-۴۰۱ از میان ۲ هزار و ۱۵۲ مؤسسه از ۱۲۵ کشور جهان گزارش شده است.

۲۹ دانشگاه ایرانی شرکت کننده در این رتبه‌بندی (دانشگاه‌های تابعه وزارت علوم و وزارت بهداشت) به شرح زیر می‌باشند: الزهرا (س)، علوم پزشکی ایران، علوم پزشکی کرمان، علوم پزشکی مازندران، محقق اردبیلی، تهران، علوم پزشکی جندی شاپوراهواز، علوم پزشکی کرمانشاه، شهید بهشتی، صنعتی شریف، کردستان، علوم پزشکی زنجان، صنعتی امیرکبیر، صنعتی نوشیروانی بابل، علوم پزشکی سمنان، شهید باهنر کرمان، علوم پزشکی شهرکرد، صنعتی شیراز، کاشان، زنجان، علوم پزشکی ارومیه، ایلام، بین المللی امام خمینی، پیام نور، هرمزگان، مراغه، مازندران، علم و فرهنگ، سیستان و بلوچستان

 رشد چشمگیر دانشگاه در جدیدترین رتبه بندی لایدن

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اعلام جدیدترین رتبه بندی لایدن در سال ۲۰۲۴ گفت:  دانشگاه علوم پزشکی کرمان در هر ۴ شاخص این رتبه بندی در سطح ملی و بین المللی نسبت به سال ۲۰۲۳ رشد چشمگیری داشته است.

وی گفت: لایدن یکی از نظام‌های معتبر ارزیابی دانشگاهی است که هر ساله دانشگاه‌های برتر دنیا را بر اساس مجموعه پیچیده‌ای از شاخص‌های معتبر علم سنجی، ارزیابی و رتبه‌بندی می‌شوند. بر این اساس، دانشگاه‌های جهان با ۲ دسته شاخص و در قالب ۴ معیار کلی مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، دسترسی آزاد به انتشارات و تنوع جنسیتی در رتبه بندی لایدن مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

 ایرانپور ادامه داد: ۱۶۴ دانشگاه از کشور‌های اسلامی در رتبه بندی لایدن ۲۰۲۴ حضور دارند که در این میان، جمهوری اسلامی ایران با حضور ۴۶ دانشگاه در این نظام رتبه بندی، رتبه نخست را در اختیار دارد. در بین این ۴۶ دانشگاه در سطح ایران ۱۱ دانشگاه علوم پزشکی قرار دارند.

وی اضافه کرد: در رتبه‌بندی لایدن از تولیدات علمی دانشگاه‌ها در نمایه‌های پایگاه WoS استفاده شده و این داده‌ها در بازه زمانی ۲۰۲۲-۲۰۱۹ لحاظ شده و استناد‌ها تا پایان سال ۲۰۲۳ است.

ایرانپور گفت: دانشگاه علوم پزشکی کرمان در جدیدترین رتبه بندی وبومتریکس جولای ۲۰۲۴ با ۶۳ پله ارتقا در سطح بین المللی در رتبه ۱۷۴۶ جهانی قرار گرفت.

رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در ویرایش ماه جولای ۲۰۲۴ نظام رتبه‌بندی جهانی وبومتریکس اعلام شد

وی افزود: رتبه بندی وبومتریکس شاخصی برای رتبه بندی وب سایت‌های دانشگاه‌ها و مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی دنیا می‌باشد که به همت مؤسسه تحقیقاتی (CSIC) Consejo Superior de Investigaciones Cientificas در کشور اسپانیا از سال ۲۰۰۴ مشغول به فعالیت می‌باشد. این مؤسسه، هر۶ ماه یکبار در ماه‌های ژانویه و جولای وب سایت‌های بیش از ۳۲ هزار دانشگاه و مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی را از بین ۲۰۰ کشور جهان مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد.  

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: ۳ شاخص مهم و تاثیرگذار در این رتبه بندی وجود دارد، شاخص اول قابلیت مشاهده دیگران (Visibility) با وزن ۵۰ درصد که شامل مجموع تعداد لینک‌ها و دامنه‌های ارجاع شده مربوط به این لینک‌ها از یک وب سایت خارجی به وب سایت دانشگاه، مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی می‌باشد و اطلاعات مربوط به این شاخص از ۲ پایگاه اطلاعاتی Majestic و Ahrefs استخراج می‌شود. شاخص دوم برتری (Excellence) با وزن ۴۰ درصد نیز به معنای تعداد مقالات برتری می‌باشد که جزو ۱۰ درصد مقالات با بیشترین میزان ارجاعات در رشته‌های متفاوت است و این اطلاعات نیز از پایگاه سایماگو جمع آوری می‌شود.  شاخص سوم فایل‌های قابل دسترسی (Openness) با وزن ۱۰ درصد می‌باشد که شامل تعداد استناد‌ها به نویسندگان برتر است و مرجع دریافت اطلاعات مورد نظر، موتور جستجوی Google Scholar Citations می‌باشد.

به گفته وی مطابق شاخص‌های اشاره شده و آخرین نتایج ارزیابی از سوی این نظام، دانشگاه علوم پزشکی کرمان از میان ۳۰ هزار موسسه جهانی در رتبه ۱ هزار و ۷۴۶ قرار گرفته است و در بین ۴۹ دانشگاه علوم پزشکی در کشور نیز در رتبه ۸ شده است و بر این اساس، دانشگاه علوم پزشکی کرمان در جدیدترین رتبه بندی وبومتریکس، ۶۳ پله در سطح جهان ارتقا داشته است.

وی اضافه کرد: از جمله اهداف این رتبه بندی ارتقای کیفیت تحقیقات پژوهشگران در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، تشویق دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به تولید و انتشار فعالیت‌های خود به صورت محتوای الکترونیکی و ارتقای دسترس پذیری عمومی جامعه است و امید می‌رود دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در این مسیر موفق به کسب موفقیت‌های بیش از پیش شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار