مدیر بازرسی شهرداری کرمان، آخرین وضعیت اجرای طرح « جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب» در کرمان را تشریح کرد.

مرتضی هوش‌هویدا، با اشاره به تشکیل جلسه‌ای با حضور شهردار کرمان، معاون مالی و اقتصادی شهردار، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری، و اکیپ‌های زنده‌گیری حیوانات، با هدف حل مسایل موجود برای ساماندهی سگ‌های بلاصاحب، گفت: حدود سه سال پیش، مشکلات زیادی درخصوص زنده‌گیری سگ‌های بلاصاحب داشتیم و بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ حیوان در پناهگاه سگ‌های بلاصاحب شهرداری نگهداری می‌شد که به‌طور روزانه تعدادی هم به آن ها اضافه می‌شد. 

وی افزود: پیش از این، براساس دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور، اجازۀ معدوم‌سازی حیوانات را نداشتیم، اما دستورالعمل جدید اجازه می‌دهد دو کار را انجام دهیم؛ یکی عقیم‌سازی که هم‌اکنون تعداد زیادی از سگ‌های بلاصاحب را با همکاری دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی عقیم می‌کنیم و دوم، معدوم‌سازی آن تعداد از سگ‌ها که بیمار هستند و مشکلاتی دارند.

مدیر بازرسی شهرداری کرمان، با بیان اینکه وضعیت فعلی هنوز مطلوب نیست، اظهار داشت: اما تعداد حیوانات بلاصاحب در سطح شهر در مقایسه با سه سال گذشته، کمتر شده است.

هوش‌هویدا، افزود: در زمینۀ دارو‌های بیهوشی و تجهیزات هم مشکل داشتیم که با دستور و پیگیری شهردار، دارو‌ها و تجهیزات مذکور، تأمین شده و به افزایش سرعت زنده‌گیری کمک می‌کند.

وی گفت: مسئله دیگر، نگهداری تعدادی از این حیوانات بلاصاحب در برخی خانه‌هاست که با دستور مقام قضایی و هماهنگی ضابط قضایی در این رابطه اقدام خواهیم کرد.

هوش‌هویدا، از کمبود و نبود نیرو و تجهیزات در روستا‌های اطراف کرمان، برای زنده‌گیری و نگهداری حیوانات بلاصاحب، به‌عنوان یکی از مشکلات اساسی یاد کرد و افزود: این حیوانات از سمت روستا‌های اطراف به سمت شهر می‌آیند و جمعیت‌شان در شهر کرمان افزایش پیدا می‌کند.

وی، از برگزاری یک جلسه با دهیاری‌های اطراف کرمان در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد: شهرداری کرمان برای هرنوع همکاری در زمینۀ زنده‌گیری و نگهداری سگ‌های بلاصاحب، با دهیاری‌های اطراف و یا هر ارگان دیگری، آمادگی کامل دارد.

وی با تأکید بر در نظر گرفتن دغدغه‌های محیط‌زیستی از سوی شهرداری، بیان کرد: از شهروندان درخواست داریم زباله‌های خود را ساعت ۹ شب بیرون بگذارند؛ چراکه در غیر این صورت، علاوه بر اینکه باعث تجمع حشرات در ساعات زیادی از شبانه‌روز در محل تجمع زباله‌ها می‌شود، به محلی آشنا برای تجمع حیوانات بلاصاحب نیز تبدیل می‌شود.

مدیر بازرسی شهرداری کرمان افزود: از دوستداران حیوانات که می‌خواهند به این سگ‌ها کمک کنند یا غذا بدهند، تقاضا داریم در سطح شهر این کار را نکنند؛ آن ها می‌توانند با مراجعه به پناهگاه‌ها، هم از این مکان بازدید کنند و هم به حیوانات غذا دهند. 

وی، با اشاره به ممنوعیت سگ‌گردانی در مکان‌های عمومی، بیان کرد: یک‌سری زمین‌های بزرگ رهاشده در سطح شهر به‌ویژه در منطقه دو شهری داریم که محل تجمع سگ‌های بلاصاحب شده و باید حصارکشی شود که از مالکان آنها درخواست داریم برای این کار، پروانۀ حصار بگیرند.

هوش‌هویدا با ابراز امیدواری از اینکه با تدابیر شهردار، تعداد سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر به حداقل و به عبارتی به حد طبیعی خود برسد، گفت: براساس نظر کارشناسان محیط زیست، امکان اینکه سگ‌های بلاصاحب به‌طور کامل از سطح شهر حذف شوند، وجود ندارد؛ چراکه اگر این سگ‌ها به‌طور کامل حذف شوند، گونه‌های دیگر حیوانی زیاد می‌شود و بهترین وضعیت جمعیتی برای این سگ‌ها، وضعیت و حالت طبیعی وجود داشته باشد.

مدیر بازرسی شهرداری کرمان گفت: تلاش داریم با عقیم‌سازی و تزریق واکسن هاری، سگ‌های بلاصاحب را پلاک‌گذاری و مشخص کنیم؛ اما اگر کسی مورد حملۀ این سگ‌ها قرار گرفت، باید حتماً با مراجعه به اولین مرکز بهداشتی و درمانی، آمپول ضدهاری تزریق کند تا مشکلی برای او پیش نیاید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار