نمایندگان کشور‌های ترکیه و ارمنستان در نشستی در منطقه مرزی بین دو کشور بر آغاز روند عادی‌سازی روابط دوجانبه تاکید کردند.

مقامات ترکیه و ارمنستان امروز (سه‌شنبه) در نشستی در منطقه مرزی دو کشور بر ادامه روند عادی‌سازی روابط بین کشورهایشان بدون هیچ پیش‌شرطی تاکید کردند.

وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد سردار قلیچ نماینده ویژه ترکیه و روبن روبینیان، معاون رئیس پارلمان ارمنستان در پنجمین نشست خود در گذرگاه مرزی آلیکان-مارگارا بین ترکیه و ارمنستان حضور یافتند و بیانیه مشترکی در نتایج توافق خود منتشر کردند.

در این بیانیه آمده است که دو طرف توافق کردند که الزامات فنی را برای فعال کردن دروازه مرزی راه آهن آکیاکا/آخوریک، مطابق با تحولات منطقه‌ای و همچنین ساده‌سازی مراحل صدور روادید متقابل برای دارندگان گذرنامه‌های دیپلماتیک و رسمی ارزیابی کنند.

ترکیه و ارمنستان مذاکرات خود را برای عادی سازی روابط خود در ژانویه ۲۰۲۲ آغاز کردند که اولین دور آن با میانجیگری روسیه در شهر مسکو انجام شد.

در مارس ۲۰۲۳، طرفین توافق کردند که مرز خود را برای اتباع کشور‌های ثالث و افراد دارای گذرنامه دیپلماتیک باز کنند، اما این توافق هنوز عملی نشده است.

با وجود مرز مشترک، ارمنستان و ترکیه روابط دیپلماتیک ندارند. در سال ۲۰۰۹ در زوریخ، وزرای خارجه دو کشور پروتکل‌هایی را درباره برقراری روابط دیپلماتیک امضا کردند، ولی به طور عملی هنوز هیچ اقدامی از سوی دو کشور صورت نگرفته است.

ماه گذشته نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه عید قربان را به دولت و مقامات ترکیه تبریک گفته بود.

اردوغان نیز با توجه به سیل اخیر در مناطق شمالی ارمنستان پیام تسلیت خود را به پاشینیان انتقال داد.

سران دو کشور ارمنستان و ترکیه همچنین بر اراده سیاسی خود برای عادی‌سازی کامل روابط بدون هیچ شرطی تاکید کردند.

مقامات دو کشور در ادامه بر اهمیت تداوم دیدار نمایندگان ویژه ارمنستان و ترکیه و اجرای توافقات حاصل شده تاکید کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار