عضو مجلس شورای اسلامی گفت: دولت چهاردهم در زمینه تکمیل سامانه املاک و اسکان کشور قاطعیت لازم را داشته و با اعمال نظر و برخورد مستقیم حاکمیتی، دستگاه‌های مختلف را ملزم به تکمیل این سامانه کند.

در دنیایی زندگی میکنیم که سامانه ها و اطلاعات حرف اول و آخر را در مملکت داری می زنند. دولت هایی می توانند در زمینه اداره کشور عملکرد خوبی از خود به جا بگذارند که به اطلاعات متقن دسترسی داشته باشند. سامانه ها در دنیای امروز جایگاه مهمی در سیستم های سیاسی دارند. بدون دسترسی به آنها، دولت ها فلج هستند و نمی توانند سیاست گذاری های صحیح و اصولی داشته باشند.
سامانه ها در صورتی مفید خواهند بود که دیتا و اطلاعات در اختیارشان قرار داده شود. در غیر این صورت، یک سری سازوکار‌های ماشینی هستند که فایده ای برای صاحبان  آنهانخواهند داشت. 
به نظر می رسد، کشور ما نیز اهمیت سامانه ها و دسترسی به اطلاعات متقن را درک کرده است. در همین راستا، در دولت سیزدهم اقدامات اساسی در راستای راه اندازی سامانه مودیان صورت گرفت که توانست کمک زیادی به اصلاح نظام مالیاتی کشور بکند.

در حوزه مسکن نیز سامانه املاک و اسکان تعریف شده است که به زعم کارشناسان تکمیل و عملیاتی سازی آن می تواند تحولی شگرف در این حوزه به وجود بیاورد. بسیاری از کارشناسان بر این عقیده¬اند که اگر نتوانیم این سامانه را عملیاتی کنیم، بسیاری از سیاست¬گذاری¬ها در حوزه مسکن جنبه عملی پیدا نخواهد کرد.

کامران غضنفری، عضو مجلس شورای اسلامی در مورد لزوم در اختیار داشتن یک سامانه در حوزه املاک و اسکان و جمع آوری اطلاعات متقن در آن در زمینه وضعیت اسکان شهروندان و املاک آن¬ها خاطرنشان کرد: در اختیار داشتن چنین سامانه ای از ضرورت بالایی برخوردار است. نیاز است تمامی تغییر و تحولاتی که در زمینه املاک و اسکان در کشور ایجاد می¬شود، در این سامانه وارد شود و به آخرین وضعیت در این خصوص دسترسی داشته باشیم. 

وی ادامه داد: باید سامانه ای در حوزه املاک و اسکان در اختیار داشته باشیم که زیر نظر سازمان مسکن و شهرسازی و دستگاه های مربوطه باشد. با در اختیار داشتن چنین سامانه ای میتوانیم بسیاری از مشکلات را در حوزه مسکن حل و فصل کنیم. از این طریق می توانیم به عرضه بیشتر مسکن در جامعه بپردازیم.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی اطلاعات در دسترس باشد، می¬توانیم صاحبان چند صد مسکن را وادار کنیم که یا مسکن هایی که در اختیار دارند، به بازار عرضه و وارد چرخه مصرف کنند و یا اینکه تن به مالیات های گزاف بدهند. با توجه به آنچه توضیح داده شد، سامانه املاک و اسکان و تکمیل داده ها در آن می تواند کمک بزرگی به حل و فصل مشکلات حوزه مسکن کند.

غضنفری گفت: در واقع سامانه املاک و اسکان در نهایت به نفع شهروندان است. زیرا زمینه را برای سیاست گذاری های صحیح به منظور به تعادل رساندن بازار مسکن و جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت ها مهیا می کند.

غضنفری در خصوص روش خوداظهاری برای تکمیل سامانه املاک و اسکان و اقدام مناسب وزارت آموزش و پرورش مبنی بر اینکه افراد برای ثبت نام دانش آموزان در مدرسه باید به ارائه کد پستی اخذ شده از سامانه بپردازند، تصریح کرد: این اقدام مناسبی است که به طرق مختلف به تقاطع گیری داده ها بپردازیم. در زمینه عدم همکاری بانک مرکزی مبنی بر مطالبه کدپستی اخذ شده از سامانه املاک و اسکان از متقاضیان اخذ چک نیز باید دولت به ارائه لایحه ای به مجلس بپردازد و اگر لازم است که مصوبه ای در این خصوص در مجلس داشته باشیم، پیشنهاد را به مجلس دهد. 

وی ادامه داد: وزارت اقتصاد باید موضوع همکاری بانک مرکزی را با سامانه املاک و اسکان پیگیری کند و اگر نیاز به مصوبه قانونی است، پیگیری های لازم صورت بگیرد. اگر در داخل وزارت اقتصاد با سازوکار‌هایی که وجود دارد، می¬توانند از بانک مرکزی بخواهند که این همکاری را انجام دهد، باید این اقدام در دستور کار قرار بگیرد. 

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سامانه املاک و اسکان مهره اصلی تنظیم‌گری در حوزه اقتصاد مسکن است و محوریت راهبردی دارد و از همین رو نیاز است دولت چهاردهم در زمینه تکمیل سامانه املاک و اسکان کشور قاطعیت لازم را داشته باشد. دولت باید تعارف را کنار بگذارد و با اعمال نظر و برخورد مستقیم حاکمیتی، دستگاه های مختلف را ملزم کند که در راستای تکمیل این سامانه همکاری لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی برای وزارت راه و شهرسازی باید برنامه خود را در ارتباط با تکمیل و عملیاتی کردن سامانه املاک و اسکان کشور مطرح کند. باید ببینیم که آیا این موضوع جزو دغدغه¬های وزیر پیشنهادی هست یا خیر. در مرحله بعد راهکار‌های وی را در زمینه تکمیل و عملیاتی¬سازی سامانه مورد بحث بررسی می کنیم.

خبرنگار: محبوبه کباری

برچسب ها: مسکن ، ساخت مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار