یک کارشناس اقتصادی گفت: مودیان مالیاتی از این پس هنگام پرداخت مالیات خود، می‌توانند تعیین کنند که مالیات پرداختی آنها چگونه هزینه شود.

کریم یزدی‌خواه کارشناس اقتصادی  در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در رابطه با یکی از رویکرد‌های مهم مردمی‌سازی مالیات در مشارکت دادن مردم در فرآیند تخصیص مالیات گفت: یکی از مسائل مهم و راهبردی در زمینه افزایش آگاهی مردم در زمینه نظام مالیاتی و کارکرد‌های مالیات در اقتصاد کشور، دخالت دادن مردم در زمینه فرآیند‌های حوزه مالیاتی چه در زمان اخذ مالیات و چه در زمان تخصیص و مصرف مالیات است. این رویکرد علاوه بر اینکه موجب مشارکت مستقیم مردم در اقتصاد خواهد شد؛ همچنین موجب خواهد شد که مردم با اشتیاق بیشتری نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند و همین امر نیز سبب خواهد شد که نظام مالیاتی اصلاحات جدی در راستای مردمی‌سازی و مشارکت بیشتر مردم در فرآیند‌های مالیاتی را تجربه کنند.

وی ادامه داد: در راستای برقراری ارتباط موثر با مودیان مالیاتی نیز در همین راستا و در جهت مشارکت دادن مردم در فرآیند تخصیص مالیات مصوبه‌ای در هیئت وزیران در همین راستا به تصویب رسیده که کمک به سزایی در افزایش شفافیت و مشارکت مستقیم مردم در فرآیند تعیین نحوه مصرف مالیات پرداختی خود خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی در رابطه با مصوبه مردمی‌سازی مصرف مالیات با نشان‌دار کردن محل هزینه‌کرد مالیات گفت: بر همین اساس، مودیان مالیاتی ذیل تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم از این پس هنگام پرداخت مالیات خود، می‌توانند تعیین کنند که مالیات پرداختی‌شان کجا و به چه شکل و برای کدام پروژه ملی یا استانی هزینه گردد. به این ترتیب اولا مسئله مربوط به اعتمادآفرینی بین حاکمیت و مردم در بخش نظام مالیاتی بهبود خواهد یافت و مسیر جدیدی از مشارکت مردم در اقتصاد و فرآیند مالیاتی کشور ایجاد خواهد شد و مودیان نیز با علم به اینکه مالیات خود صرف کدام پروژه‌های توسعه‌ای و زیرساختی خواهد شد، تمایل به پرداخت به موقع مالیات خود را خواهند داشت.

وی در پایان گفت: این رویکرد مسیر اعتمادافزایی، افزایش تمایل به پرداخت مالیات و همچنین افزایش شفافیت نظام مالیاتی را به همراه خواهد داشت که منجر به مردمی‌سازی نظام مالیاتی خواهد شد که خروجی آن یک رابطه  و ارتباط قوی‌تر، مشارکتی‌تر و مبتنی بر اعتماد ایجاد خواهد کرد. هنگامی که مالیات دهندگان نتایج ملموسی را از مشارکت خود مشاهده می‌کنند، به احتمال زیاد دولت را به عنوان یک شریک در پیگیری جمعی توسعه اقتصادی و اجتماعی خود می‌بینند، نه نهادی که به صورت منزوی یا صرفاً برای منافع خود عمل می‌کند.

خبرنگار: محبوبه کباری

برچسب ها: مالیات ، نرخ مالیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار