مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: آبیاری منظم و تغذیه مناسب درختان گردو اصلی مهم برای مدیریت آفت کرم خراط است که باید مورد توجه کشاورزان قرار گیرد.

فرشید شبانی با اشاره به حساسیت درخت گردو، اظهار داشت: هر دور آبیاری درختان گردو باید حداکثر ۱۰ روز یک بار انجام شود و فراموشی و یا تاخیر در هر دور آبیاری موجب ایجاد تنش و متعاقب آن شیوع آفت می‌شود.

وی افزود: به همین دلیل تاخیر در آبیاری درختان گردو تحت هر شرایطی قابل قبول نیست و باید جلو تنش آبیاری این درختان گرفته شود.

شبانی توجه به تغذیه درختان گردو را دومین اصل برای مدیریت آفت کرم خراط گردو عنوان و اضافه کرد: استفاده از مواد کودی مناسب شامل روی، بور و سولفات پتاسیم در ۲ زمان مشخص از جمله اواخر شهریور بعد از برداشت میوه و همچنین در اردیبهشت ماه بعد از ریزش گل‌های نر باید در برنامه تغذیه‌ای درختان در نظر گرفته شود تا به این صورت مقاومت گیاه افزایش یابد.

وی یادآور شد: برای مدیریت و کنترل این آفت باید تلفیقی از روش‌ها و راهکار‌های مختلف را طی حداقل سه سال متوالی به کار گرفت.

شبانی افزود: اخلال در جفت‌گیری با استفاده از پخش کننده‌های فرمون آفت، شکار انبوه شب پر‌های نر آفت با استفاده از تله‌های فرمونی، هرس سبک شاخه‌های آلوده و نابودی لارو‌های آفت در دالان‌های فعال با میله‌زنی آنها از جمله روش‌های غیرشیمیایی موثر برای مبارزه با آفت کرم خراط گردو است که چهارمحال و بختیاری از جمله استان‌های پیشرو در استفاده از روش‌های فرومونی به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: آفت کرم خراط در اصل یک شب پره و از آفت‌های مهم درختان میوه و درختان غیرمثمر است؛ میزبانان زیادی دارد که اگر مدیریت نشود خسارت آن روی میزبانان اصلی که شامل درختان سیب، به، گلابی و گردو است می‌تواند خیلی زیاد باشد.

شبانی با بیان اینکه آفت کرم خراط گردو درختان ضعیف را ترجیح می‌دهد به این معنی که شب پره ماده روی درختان ضعیف قرار می‌گیرد و تخم‌ریزی می‌کند گفت: این آفت نژاد‌های جغرافیایی متفاوتی دارد و در چهارمحال و بختیاری بیشتر روی گردو خسارت وارد می‌کند.


بیشتر بخوانید


به گفته وی، آفت کرم خراط گردو وارد شاخه و تنه درخت می‌شود و از چوب تغذیه می‌کند در جمعیت زیاد این آفت حتی موجب خشک شدن درختان جوان‌تر می‌شود؛ این آفت روی میوه تاثیری ندارد، اما به دلیل تغذیه لارو این آفت از شاخه و تنه و ایجاد دالان به درخت خسارت وارد می‌کند. 

شبانی یادآور شد: خسارت آفت کرم خراط در درخت گردو به این صورت است که لارو‌های کوچک‌تر روی سر شاخه‌های جوان‌تر شروع به فعالیت می‌کند و همان‌طور که بزرگ‌تر و پوست اندازی می‌کند روی شاخه‌های قطورتر و در نهایت روی تنه مستقر می‌شود و از پایین به بالا شروع به تغذیه می‌کند و دالانی ایجاد می‌شود.

وی گفت: خارج شدن شیرابه قهوه‌ای رنگ و فضولاتی به صورت خاک اره از سوراخ‌های ایجاد شده روی تنه و شاخه‌های اصلی بیانگر حضور و استقرار آفت روی درختان گردو است.

شبانی اضافه کرد: خسارت مستقیم آفت کرم خراط گردو درخت‌های کوچک‌تر و سرشاخه‌ها را خشک می‌کند و خسارت غیرمستقیم آن به صورتی است که در زمان جمع‌آوری محصول ممکن است شاخه زیرپای کارگران و کشاورزان بشکند و باعق آسیب و صدمه به آنها شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه آفت کرم خراط گردو بسیار مدیریت‌پذیر است اظهار داشت: کنترل و مهار آفت کرم خراط گردو تنها با مبارزه شیمیایی امکان‌پذیر نیست بلکه نیازمند تلفیقی از روش‌ها است که باید در کنار هم انجام شوند.

شبانی در خصوص آخرین وضعیت آفت کرم خراط گردو در چهارمحال و بختیاری گفت: با به کارگیری روش‌های مختلف مدیریتی این آفت در سال‌های ۸۹ و ۹۰ تا حد زیادی در شهرستان سامان کنترل شد، اما طی دو سه سال اخیر به دلایل مختلف از جمله انتقال نهال‌های آلوده جمعیت آن دوباره افزایش یافته است.

وی ادامه داد: پس از باغات سامان، باغ‌های گردوی منطقه دراز دره بن، چالشتر شهرکرد، فرخشهر، فارسان (بخش محدودی از باغ‌های خانگی و تجاری) در مناطق جونقان و گردشگری سیاه‌سرد بروجن نیز تاکنون به این آفت آلوده شده‌اند که تحت کنترل است.

به بیان شبانی، آفت کرم خراط گردو یک آفت غیر قرنطینه‌ای است و به هیچ صورتی امکان ریشه‌کنی و کنترل ۱۰۰ درصدی آن وجود ندارد، اما با انجام مبارزه تلفیقی می‌توان این آفت را به اندازه‌ای که وارد مرحله خسارت اقتصادی نشود کنترل کرد.

وی از کشاورزان خواست بدون مشاوره با کارشناسان گیاه پزشک از آفت کش‌ها در باغ‌ها استفاده نکنند.

گفتنی است؛ گردو از محصولات مهم خشکباری جهان است و ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گردو در دنیا به‌شمار می‌رود.

این در حالی است که به‌علت کیفیت و عملکرد پایین محصول، ایران سهم خود را در تجارت جهانی از دست داده است.

یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است.

از مجموع زمین‌های چهارمحال و بختیاری ۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی استان است.

هم‌اکنون ۷۹ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعال هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار