مدیر ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) در چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی این ستاد اجرایی با مشارکت جهادکشاورزی برای اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زار‌های استان در سال زارعی جاری هزینه شد.

محمود ابراهیمی اظهار داشت: با هزینه‌کرد این اعتبار امروز شاهد افزایش کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی در این اراضی هستیم.

وی افزود: طرح جهش تولید در دیم‌زار‌ها طرح مشترکی بین ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و وزارت جهادکشاورزی است که مسئولیت حمایت و پشتیبیانی از این طرح در بخش‌های مختلف از جمله ادوات، کارشناسان پهنه، تجهیزات و لجستیک برعهده ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است.

روح‌الله سعیدی مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: طرح جهش تولید در دیم‌زار‌ها استان در سال زراعی جاری در سطح ۶۲هزار هکتار اجرا شد.

وی افزود: در قالب این طرح حدود ۷۰ کارنده کشت مستقیم، ۳۰ دستگاه ادوات دنباله بند شامل زیرشکن، سم‌پاش و سایر دستگاه‌ها از طریق تسهیلات قرض الحسنه چهار درصد و با بازپرداخت پنج ساله خریداری و در اختیار کشاورزان استان قرار گرفت.

سعیدی اظهار داشت: همچنین ۱۰۰ تن بذر انواع محصولات دیم شامل گندم، جو، نخود، عدس و علوفه نیز خریداری و به صورت رایگان در اختیار کشاورزان چهارمحال و بختیاری قرار گرفت.


بیشتر بخوانید


وی بیان داشت: وضعیت و پراکنش مناسب بارش‌ها در فصل بهار و همچنین همراهی و تلاش کشاورزان استان موجب افزایش ۲۵ درصدی عملکرد مزارع زیر پوشش طرح جهش تولید در دیم‌زار‌های شود.

سیرویس بیک‌بکان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تحویل ۱۰۰ دستگاه کارنده به کشاورزان گفت: توسعه مکانیزاسیون مهمترین رهاورد اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زار‌های استان است.

وی ارتقای دانش بهره‌برداران، رعایت اصول فنی در دیم‌زارها، رعایت تناوب که موجب افزایش عملکرد و حاصل‌خیزی خاک و تناوب نباتات علوفه‌ای را از دیگر مزایای اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زار‌ها عنوان کرد.

بیک بکان در خصوص بذرمال کردن بذر‌ها گفت: سال گذشته بیش از چهار هزار تن از بذر‌های گندم، جو و نباتات علوفه‌ای دیم در دیمزار‌ها استفاده شد و همین امر موجب شد تا عملکرد بهتری در دیم‌زار‌های استان به ثبت برسد.

وی اظهار داشت: یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است.

بیک بکان ادامه داد: ۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد زمین‌های چهارمحال و بختیاری زیرکشت محصولات مختلف است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار