فرماندار میبد گفت: حمل پاچوش و اندام‌های گیاهی به دلیل آلوده بودن به سوسک حنایی خرما از شهرستان میبد به سایر نقاط ممنوع است.

فرماندار میبد در جلسه مبارزه با، آفت قرنطینه‌ای سوسک سرخرطومی حنایی خرما، با مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان، دهیاران و بخشداران با اشاره به شیوع این آفت در شهرستان میبد گفت: این آفت با وجود اقدام به موقع جهاد کشاورزی در اسفند ماه با افرادی که در ورودی‌های شهر اقدام به فروش پاجوش می‌کردند، از طریق پاجوش و اندام‌های گیاهی از سایر نقاط کشور وارد میبد و باغات و نخلستان‌های این شهرستان را آلوده کرده است. 

کاظم مسروری رئیس جهاد کشاورزی میبد گفت: بلافاصله با رویت آفت سوسک حنایی خرما در شهرستان میبد، در پنج منطقه تله فرمونی از نوع تجمعی و اعضایی گذاشتیم که در دو منطقه آثار خسارت را مشاهده کردیم. 

مسروری با بیان اینکه با هماهنگی دهیاران و بخشداران و کشاورزان، مبارزه با  آفت سوسک حنایی خرما را با ضدعفونی درختان آلوده آغاز کردیم گفت: درمرحله اولیه کنترل این آفت از پانزدهم تیرماه، درختان آلوده را که لارو سوسک حنایی را در آنها مشاهده کردیم را از باغات تخلیه کردیم. 

محمد حسین ملانوری مدیرحفظ نباتات جهاد کشاوزی استان، آفت سوسک حنایی خرما را آفت قرنطینه‌ای خواند و گفت: این آفت از طریق پاجوش‌های آلوده و اندام‌های گیاهی وارد شهرستان میبد شده است. 

ملانوری افزود: باید اندام‌های گیاهی و پاجوش‌هایی که مستقر می‌شوند بلافاصله عملیات رد یابی انجام و درخت به درخت آلودگی را رفع کرد.

وی با بیان اینکه شهروندان از خرید پاجوش‌هایی که گواهی بهداشت ندارند خوداری کنند و آن را به جهاد کشاورزی گزارش دهند تصریح کرد: باغداران باید باغات خود را به طور مستمر بازدید و موارد مشکوک را به کارشناسان جهاد کشاورزی گزارش دهند. 

ملانوری تصریح کرد: هر سوسک تا ۳۰۰ تخم می‌گذارد و تعلل در شناسایی آفت می‌تواند خسارت بار باشد و به باغات دیگر انتقال یابد. 

مدیرحفظ نباتات جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه شهرستان میبد در استان بعنوان شهرستان آلوده به آفت قرنطینه‌ای سوسک سرخرطومی حنایی خرماست گفت: حمل پاچوش و اندام‌های گیاهی از شهرستان میبد به تمام شهرستان‌های دیگر ممنوع است. 

ملانوری افزود: این آفت در نخل‌های خرما و نخل‌های زینتی دیده شده است بنابراین شهرداران هم از حمل هرگونه پاجوش و نخل‌های زینتی خوداری کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.