معاون جهاد کشاورزی بافق گفت: برای پیشگیری و مبازره با آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما کار تله گذاری در نخلستان‌های بافق آغاز شد.

حسن درندی معاون زراعت و باغبانی جهاد کشاورزی بافق گفت: شیوع آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما در نخلستان‌های برخی شهرستان‌های استان نگران کننده است و باید اقدام اساسی برای مبارزه با آن انجام داد.

او افزود: این حشره آفتی است که بیشتر به دلیل انتقال پاجوش‌های غیر بهداشتی، بدون مجوز و به صورت غیر اصولی در نخلستان‌ها گسترش پیدا می‌کند.

درندی بیان داشت: سوسک سرخرطومی حنایی خرما یکی از آفات بسیار مهم خرما است و می‌تواند خسارات اقتصادی زیادی را به بار می‌آورد.

او گفت: میزبان اصلی این حشره درخت خرما است ولی در نخل‌های زینتی و درختان نارگیل هم رشد می‌کند و به طاعون گیاهی هم شهرت دارد.

معاون جهاد کشاورزی بافق افزود: برای پیشگیری و مبازره با این آفت علاوه بر کلاس‌های آموزشی برای نخلداران و اطلاع رسانی در فضای مجازی و رسانه‌ای کار تله گذاری در نخلستان‌های بافق نیز شروع شده است. 

درندی گفت: تله‌های فرمونی تاثیر بسیار بالایی در جذب و شکار آفت و در نتیجه کاهش جمعیت آن خواهد داشت. 

او افزود: در حال حاضر در چهار نقطه از نخلستان‌های شهرستان بافق این تله‌ها کارگذاری شده است و در صورت نیاز، در هر هکتار به ۲ تله نیاز است.

معاون جهاد کشاورزی بافق گفت: کشاورزان باید توصیه‌های کارشناسان را جدی بگیرند و با اجرای به موقع آن به ویژه هرس درختان در فصل سرما و آبیاری منظم از گسترش این آفت جلوگیری کنند.

او تصریح کرد: کشاورزان از خرید پاجوش‌های غیرمجاز خودداری کنند و در صورت مشاهده این پاجوش‌ها در شهرستان به جهاد کشاورزی اطلاع دهند.

درندی گفت: هرچند این سوسک سرخرطومی حنایی خرما هنوز در نخلستان‌های این شهرستان دیده نشده است، اما با توجه به دیده شدن این سوسک در اراضی شهر اردکان و میبد ضرورت دارد کشاورزان توصیه‌های کارشاسان را جدی بگیرند تا خسارت کمتری به محصولشان وارد شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار