رزمندگان اراکی به گواه تاریخ در عملیات‌های مرصاد و رمضان و حمله رژیم بعث به مراکز صنعتی این شهر افتخار آفریدند.

پنجم مردادماه یادآور سه حادثه مهم از جمله افتخارآفرینی رزمندگان اراکی در عملیات‌های مرصاد و رمضان و حادثه بمباران مراکز صنعتی شهر اراک است.

در طول دوران دفاع مقدس ۲۰۷ نفر از رزمندگان اراکی در روز پنج مرداد به شهادت رسیده‌اند و در واقع از حدود ۲۸۰۰ شهیدی که مردم غیور اراک تقدیم انقلاب کردند حدود ده درصد از آنها در پنج مرداد به فیض شهادت نائل آمده‌اند؛ پس چه شایسته است اگر این روز را روز ایثار و مقاومت اراک بنامیم. 

پنجم مرداد ۶۱؛ نبرد نفر با تانک 

برگی از روز پنجم مرداد سال ۶۱ به یادگار مانده است، روزی که در آن عملیات رمضان، بزرگ‌ترین نبرد زمینی دفاع مقدس، اتفاق افتاد. همه از حضور ۶۰۰ رزمنده استان مرکزی می‌گویند؛ از ۱۸۷ نفر از فرزندان دیار آفتاب که با لب‌های تشنه به شهادت رسیدند و از میان آنها ۷۲ نفر در روز ۵ مرداد مفقودالاثر شدند. تاریخ فراموش نخواهد کرد روزی را که مردم اراک در مراسمی نمادین به‌جای پیکر ۷۲ تن از شهدای مفقود‌الاثر، ۷۲ دسته‌گل را از مسجد آقا ضیاءالدین اراک تا گلزار شهدا تشییع کردند، هر چند پیکر مطهر تعدادی از این شهدا چند سال بعد تفحص شد، اما پیکر برخی از شهدا برای همیشه در مناطق عملیاتی باقی ماند. 

پنجم مرداد ۶۵؛ ناتوانی دشمن 

 اراک به‌عنوان یک شهر مهم صنعتی در طول دفاع مقدس، ۲۷ بار بمباران شد و پس از پایتخت در بین شهر‌های غیر مرزی دومین هدف حملات هوایی دشمن محسوب می‌شد، اتفاقی که به شهید و جانباز شدن ۹۰۰ نفر از شهروندان انجامید، مهم‌ترین این بمباران‌ها، اما در پنجم مرداد سال ۶۵ رخ داد؛ روزی که هواپیما‌های بعثی، بمب‌هایشان را بر سر پنج کارخانه بزرگ شهر اراک ریختند و ۸۷ کارگر بی‌گناه کارخانه‌ها، شهید و ۲۹۰ نفر نیز جانباز شدند. اما صبح روز بعد، همه کارگران در محل کار حاضر شدند و زنگ همه کارخانه‌ها طبق معمول به صدا درآوردند تا ثابت کنند قلب تپنده صنعت کشور زیر آتش وحشیانه دشمن حتی یک روز هم متوقف نخواهد شد. 

پنجم مرداد ۶۷؛ کمین الهی 

 برگی به یادگار از روز پنجم مرداد سال ۶۷ در تاریخ جاوید مانده است. روزی که منافقین به خیال تصرف این سرزمین با همه تجهیزات پیشرفته و پشتیبانی آمریکا و کشور‌های غربی از مرز خسروی وارد کشور شدند. تاریخ از رشادت فرماندهانی، چون شهید عبدالله خسروی و دلاوری‌های رزمندگان این استان، سخن بسیار دارد. از ۶۲ شهید این عملیات، ۴۱ تن در تاریخ ۵ مرداد ۱۳۶۷ به شهادت رسیدند و برای همیشه در خاطر مردمان دیار آفتاب ثبت شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.