وزیر فرهنگ گفت: «آسمان» هنر با مهمترین سالن‌های سینمایی، تئاتر و موسیقی راه‌اندازی می‌شود البته قول افتتاح آن را تا قبل از پنجاه سالگی انقلاب داده بودیم.

فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه برگزاری آیین بهره برداری از ساختمان جدید فیلمخانه ملی ایران در جمع خبرنگاران گفت: مجموعه‌ای که آماده شده به لحاظ تجهیزات و سطح کاری از بسیاری کشور‌های دنیا وضعیت مطلوب‌تری دارد.

 اسماعیلی افزود: این ساختمان با فنآوری نوینی ساخته شده و در این مکان علاوه بر نگهداری از آثار، آنها را ترمیم نیز می‌کند البته این کار همچنان باید ارتقا و وضعیت خدمات دهی تقویت یابد و پژوهشگران از این مجموعه به راحتی بهره برند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به خبرنگاران در مورد اقداماتی که فرصت انجام آنها در وزارت فرهنگ مهیا نشد، تصریح کرد: سال گذشته که رئیس‌جمهور شهید به وزارت فرهنگ آمدند آقای داریوش ارجمند به ایشان گفتند تالار وحدت نیز مثل ورزشگاه آزادی جوابگوی نیاز فعلی نیست و همانجا عرض کردم برای پاسخ به این مطالبه مجموعه جدیدی را آماده می‌کنیم.

وی افزود: در همین راستا مجموعه آسمان هنر ایران با مهمترین سالن‌های سینمایی، تئاتر و موسیقی راه‌اندازی می‌شود البته قول افتتاح آن را تا قبل پنجاه سالگی انقلاب داده بودیم، انشاالله دوستانی که بعداً سرکار می‌آیند بتوانند در این زمینه موفق باشند.

اسماعیلی در مورد نقش ترویج زبان فارسی گفت: شورای صیانت از زبان فارسی در وزارت فرهنگ در سه سال گذشته فعال شده و اتفاقات مهمی را رقم زده است مثلا در تهران اسامی مجموعه‌ای از مجتمع‌های تجاری تغییر نام یافته اند و اقداماتی از این دست انجام شده تا جایی که تقریبا ۴۰ تا ۵۰ درصد مطالبات در حوزه زبان فارسی را محقق کرده‌ایم.

شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مسائلی از قبیل ممنوع الکاری و... به صورت مخفیانه به افراد گفته نمی‌شود. اگر فردی دچار مشکلی شود به شکل رسمی دعوت و با وی سخن گفته می‌شود. او می‌تواند از خود دفاع کند و در نهایت توسط هیات منصفه مورد قضاوت قرار می‌گیرد. اگر به این رای هم اعتراض شود پرونده به هیات بالادستی ارجاع می‌شود. آیا این مساله که با اهالی هنر با تکریم برخورد شود دهه‌ها مورد مطالبه جریان سینما نبود؟

اسماعیلی اظهار کرد: اگر بنا به دلایل متقن و ضروری تصمیمی مبنی بر توقف تولید و یا نمایش فیلمی گرفته شود همه هزینه‌های ساخت فیلم با درخواست رئیس سازمان و موافقت وزیر فرهنگ پرداخت می‌شود.

وی افزود: در همه دنیا سینما در راستای منافع ملی قرار دارد، در کدام کشور سینما برخلاف منافع ملی است؟ ما این روند را شفاف کردیم و آنها را از حرف‌های در گوشی خارج کردیم.

اسماعیلی ادامه داد: تهیه کننده‌ای قرار داد می‌بندد و حقوق بازیگران را به هر بهانه‌ای نمی‌دهد، جریان سینمایی باید بتواند با قوت حقوق افراد را بگیرد.

وی افزود: اتفاقاتی که در این دوره رخ داد گام های بلندی برای حل مشکلات است. سند موسیقی را بعد از ۴۵ سال توسط فقیهی همچون آیت‌الله رئیسی ابلاغ کردیم که در نتیجه آن هیچ نهادی جز وزارت ارشاد حق ندارد در موضوعات مربوط به برنامه‌های موسیقی ورود کند؛ براساس همین سند مسأله‌ای که در یکی از کنسرت‌های موسیقی ایجاد شده بود مرتفع شد. یک روز بعد از ابلاغ این سند، معاون امنیتی وزارت کشور نامه‌ای به استانداری‌های سراسر کشور ارسال کرد که ازین پس در مورد اجراهای صحنه‌ای و کنسرت‌ها نظر وزارت ارشاد ملاک است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار