لرستان، استانی مملو از ظرفیت‌های طبیعی و خدادادی است که با بهره گیری از نیروی انسانی توانمند و تحصیلکرده امکان توسعه و پیشرفت‌های زیادی دارد و طی دولت سیزدهم در جهت ارتقا شاخص‌های این استان استان گام‌های موفیقت آمیزی برداشته شد و خدمات ماندگاری در این دیار اریاه شده است.

استان لرستان با وسعتی معادل ۲۸ هزار و ۲۹۴ کیلومترمربع و جمعیتی در حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در منطقه غربی کشور واقع شده و به واسطه موقعیت خاص جغرافیایی خود در مسیر اصلی و ارتباطی مناطق جنوبی با مرکزی و شمالی کشور به عنوان یک کریدور و شاهراه اصلی قرار دارد.

این استان همچنین به لحاظ بهره مندی از شرایط خاص اقلیمی و آب و هوایی و داشتن مناطق کوهستانی و رودخانه‌ای گسترده دائمی و فصلی و سفره‌های عظیم زیرزمینی آب و منابع آبی، خاک حاصلخیز و معادن غنی و منابع طبیعی و جنگلی گسترده، به واقع از ویژگی‌های منحصربفرد و کم نظیری در حوزه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی، تولیدی برخوردار است.

وجود نیروی انسانی تحصیلکرده و متعهد و جاذبه‌های گسترده و کم نظیر گردشگری در بخش‌های مختلف تاریخی، فرهنگی، مذهبی و تفریحی از دیگر ویژگی‌های مثال زدنی این استان زرخیز و زیبای کشور است که موجب شده لرستان را با القاب بزرگی همچون پایتخت پل‌های تاریخی جهان، سرزمین آبشار‌های زیبا و طبیعی و یکی از قطب‌های بزرگ تولیدی و معدنی سنگ‌های تزیئنی و ساختمانی کشور و جهان بشناسند.

لرستان سومین استان پر آب کشور است و ۱۲ درصد آب‌های کشور را در اختیار دارد، وجود رودخانه‌های پرآب و خروشان استان لرستان به نحوی است که براساس برخی آمار‌ها گفته می‌شود سالانه بالغ بر ۱۲ میلیارد مترمکعب آب از همین طریق بدون استفاده از لرستان خارج می‌شود.

استان لرستان دارای حدود ۸۰۰ هزار هکتار خاک حاصلخیز کشاورزی است که متاسفانه برغم این همه ظرفیت و قابلیت در عرصه آب و خاک، تنها ۲۵ درصد این اراضی آبی هستند و مابقی به صورت دیم کشت می‌شوند.

با توجه به ظرفیت‌های متعدد لرستان در زمینه‌های مختلف طبیعی، گردشگری، اجتماعی و انسانی و دیگر حوزه‌ها این استان دارای قابلیت‌های قابل توجهی است که در سایه خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی طی سالیان گذشته حجم فراوانی از این ظرفیت‌ها شکوفا شد.

طی دولت سیزدهم اقدامات قابل توجهی برای رفع مشکلات و تلاش برای برون رفت از معضل بیکاری جوانان این خطه انجام شد و در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و بهداشت و درمان و آموزش در این استان خدمات فراوانی رقم خورد، ولی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی در سانحه سقوط بالگرد و ناتمام ماند.

رهبر انقلاب شهریور ۱۴۰۲ به مناسبت هفته دولت ضمن قدردانی و تمجید از عملکرد خوب و قوی دولت در برخی بخش‌ها از جمله «کار‌های زیربنایی»، «رشد شاخص‌های کلان اقتصادی» و «سیاست خارجی»، فرمودند: حضور در بین مردم و مواجهه مستقیم و صمیمی و متواضعانه با آنها، بسیار با ارزش است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ساده‌زیستی، مواضع انقلابی، روحیه جهادی و بکارگیری جوانان در رده‌های گوناگون مدیریتی را از دیگر کار‌های تحسین برانگیز دولت سیزدهم خواندند.

رهبر انقلاب اسلامی سی‌ویکم خرداد ۱۴۰۲ نیز در بخشی از پیام تسلیت شهادت آیت‌الله رئیسی و هیات همراه در سانحه هوایی گفتند: رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت. در این حادثه تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگی‌هایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه‌روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمی‌شد.

پس از شهادت رییس جمهور شهید بر اساس قانون اساسی انتخابات ریاست جمهوری برگزار و مسعود پزشکیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری موفق شد با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای نهمین رئیس جمهور ایران شد.

به گفته سخنگوی هیات رئیسه مجلس، مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب نیمه اول مرداد برگزار می‌شود.

امروز مردم لرستان چشم انتظارند تا با شکل گیری دولت چهاردهم مسیر خدمت رسانی در این استان با سرعت بیشتری دنبال و ضمن تکمیل پروژه‌های اولویت دار لرستان در مسیر توسعه همه جانبه قرار بگیرد.

در این گزارش تلاش شده بخشی از اقدامات دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته تا مخاطبان در جریان تلاش‌های دولتمردان برای گره گشایی از مشکلات مردمان دیار لرستان باشند.

روایت خدمت، مجاهدت‌های سه ساله دولتمردان سیزدهم در لرستان

۱۱۲ طرح بهداشتی درمانی طی دولت سیزدهم در لرستان اجرا شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۱۱۲ طرح بهداشتی و درمانی در این استان در دولت سیزدهم تکمیل و بهره‌برداری شده است.

دکتر بهرام دلفان افزود: اکنون ۵۰ طرح بهداشتی درمانی با مساحت ۱۶۷ هزار و ۸۰۶ متر مربع با اعتبار بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال در این استان در حال انجام است که با تکمیل این طرح‌ها بخش بزرگی از مشکلات بهداشت و درمان این استان برطرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه طی دولت سیزدهم کارگاه بزرگ سازندگی نظام سلامت در این استان ایجاد شد، اظهار داشت: بیش از ۱۰۰ طرح بهداشتی در این استان انجام شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه چهار کلینیک ویژه و تخصصی در این استان ایجاد شده است، ادامه داد: چهار دستگاه سی تی اسکن در مراکز درمانی استان نصب و راه اندازی شده است.

دلفان با بیان اینکه ۶ دستگاه ام آر‌ای و سه دستگاه آنژیوگرافی، دستگاه سی تی آنژیوگرافی خرم آباد طی دولت سیزدهم در استان خرید و نصب شده است، تاکید کرد: تامین تجهیزات فیزیوتراپی فاز دوم خرم آباد و فاز نخست بروجرد، بهسازی و توسعه ۱۷ اتاق عمل در بیمارستان‌های شهدای عشایر خرم آباد و امام علی (ع) نیز انجام شده است.

وی اضافه کرد: بخش ان آی سی یو بیمارستان امام خمینی (ره) بروجرد، احداث بخش اعصاب و روان بروجرد با ۳۰ تخت بستری، راه اندازی مرکز ناباروری سطح سه بیمارستان عسلیان خرم آباد و سطح ۲ زرین کوب بروجرد از دیگر اقدامات انجام شده طی دولت سیزدهم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۶ بخش ال دی آر در خرم آباد، الیگودرز، نورآباد، پلدختر، کوهدشت و الشتر نیز در سه سال گذشته راه اندازی شده است.

دلفان ادامه داد: راه اندازی ۲ بخش دیالیز در شهرستان‌های دورود و الیگودرز و برگزاری ۲۵ اردوی جهادی در مناطق عشایری و روستایی استان، احداث و راه اندازی ۲۲ پایگاه اورژانس ۱۱۵ و احداث آشیانه و پد بالگرد شهرستان‌های بروجرد و خرم آباد و تحویل ۱۰ دستگاه آمبولانس از مجمع خیرین سلامت استان از دگر اقدامات انجام شده جهت تامین تجهیزات و زیرساخت‌های پزشکی طی دولت سیزدهم در این دانشگاه است.

وی افزود: همچنین این مدت هشت باب خانه بهداشت، چهار باب پایگاه جامع سلامت شهری، ۹ مرکز جامع سلامت روستایی و ۱۰ مرکز جامع سلامت شبانه روزی احداث شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به احداث و راه اندازی آزمایشگاه مرجع معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان یادآور شد: آزمایشگاه مرجع غذا و دارو، سه آزمایشگاه جامع سلامت رومشکان، پلدختر و الیگودرز، کلینیک فیزیوتراپی معاونت آموزشی نیز طی سه سال گذشته در این استان احداث و راه اندازی شده است.

دلفان به ایجاد سالن آزمون الکترونیک ۲۰۰ کاربره و راه اندازی مرکز مهارت‌های بالینی معاونت آموزشی در بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد اشاره کرد و اظهار داشت: به طور میانگین در این مدت هر ۱۰ روز یک طرح توسط دانشگاه علوم پزشکی لرستان بهره برداری شده است.

پنج بیمارستان و مرکز درمان خصوصی لرستان در دست احداث است

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان تاکید کرد: عملیات اجرایی پنج بیمارستان و مرکز درمانی خصوصی استان در دست انجام و تامین اعتبارات این مراکز جهت تکمیل و بهره برداری در حال پیگیری است.

دلفان بیان کرد: در حال حاضر عمده خدمات درمانی این استان توسط مراکز و بیمارستان‌های دولتی انجام می‌شود که استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در راستای ارایه خدمات بیشتر و رفاه بیماران ضرورت دارد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه بهداشت و درمان این استان نیازمند استفاده از بخش خصوصی است، اظهار داشت: احداث پنج بیمارستان و مرکز درمانی با همت بخش خصوصی در حال انجام است که تکمیل هر چه سریعتر این طرح‌ها گام مهمی جهت توسعه و ارتقای خدمات بهداشت و درمان در استان خواهد بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان اضافه کرد: این طرح‌ها شامل بیمارستان ۹۶ تختخوابی مهرگان، بیمارستان ۲۵۶ تختخوابی فردوسی خرم آباد، بیمارستان امام رضا (ع) بروجرد، درمانگاه عمومی نور و مرکز جراحی محدود دورود هستند که بیمارستان ۹۶ تختخوابی مهرگان خرم آباد با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی از سال ۸۲ کلنگ زنی شده و ارزش کنونی آن سه هزار میلیارد ریال است.

دلفان با بیان اینکه بیمارستان مهرگان خرم آباد جهت تکمیل و بهره برداری نیازمند ۲ هزار میلیارد ریال است، ادامه داد: این بیمارستان دارای ظرفیت اشتغالزایی حداقل ۵۰۰ نفر است.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی بیمارستان ۲۵۶ تختخوابی فردوسی خرم آباد نیز با پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد از سال ۹۸ در حال انجام است، افزود: ارزش کنونی این طرح چهار هزار میلیارد ریال بوده که جهت تکمیل و بهره برداری نیازمند پنج هزار میلیارد ریال است و ظرفیت اشتغالزایی یک هزار و ۵۰۰ نفر دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: بیمارستان ۶۴ تختخوابی امام رضا (ع) بروجرد با ظرفیت اشتغالزایی ۲۵۰ نفر، ارزش کنونی ۵۰۰ میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصد در حال اجراست و نیازمند حداقل سه هزار میلیارد ریال اعتبار جهت تکمیل و تجهیز است که یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال به تازگی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای آن مصوب شده و باید به تایید شورای برنامه ریزی و توسعه استان برسد.

دلفان با بیان اینکه درمانگاه عمومی نور خرم آباد نیز در سه طبقه در حال انجام است، یادآور شد: یک طبقه این درمانگاه آماده افتتاح شده و ۲ طبقه دیگر با ارزش کنونی یک هزار میلیارد ریال در حال انجام و جهت تکمیل و بهره برداری نیازمند ۵۰۰ میلیارد ریال است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار داشت: همچنین مرکز جراحی محدود دورود در هشت طبقه در حال انجام و نیازمند ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار جهت تکمیل و بهره برداری است و مجوز احداث بیمارستان خصوصی شاهین دورود اخذ شده که در مرحله تعیین مکان و جانمایی قرار دارد.

دلفان همچنین با اشاره به طرح توسعه بیمارستان توحید خرم آباد تاکید کرد: با توجه به فرسودگی ساختمان، طرح توسعه آن در راستای گردشگری سلامت تدوین شده و در حال پیگیری است.

روایت خدمت، مجاهدت‌های سه ساله دولتمردان سیزدهم در لرستان

۱۱ هزار و ۴۵۴ سری جهیزیه به مددجویان کمیته امداد لرستان اهدا شده است

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) لرستان افزود: طی سه سال دولت شهید رئیسی ۱۱ هزار و ۴۵۴ سری جهیزیه به ارزش ۲ هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال بین مددجویان کمیته امداد استان توزیع شده است.

جلال شیخ پور اظهار داشت: همچنین ۱۶ هزار و ۸۹۲ سری لوازم خانگی به ارزش۵۶۰ میلیارد ریال بین مددجویان این نهاد توزیع شده است.

وی با بیان اینکه در این مدت ۲ هزار و۳۷۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه به ۲۱ هزار و ۸۵۱ مددجو پرداخت شده است ادامه داد: در سه سال گذشته بیش از یک هزار میلیارد ریال ودیعه مسکن به مددجویان پرداخت شده است.

شیخ پور تسهیلات قرض الحسنه پرداخت شده به مددجویان را ۲ هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال برشمرد و گفت: در دولت سیزدهم ۲۸ هزار شغل پایدار برای مددجویان کمیته امداد ایجاد شده است.

وی عنوان کرد:سال گذشته ۳ هزار و ۵۰۰ خانوار تحت پوشش کمیته امداد لرستان خودکفا شدند و ظرف سه سال گذشته سه هزار و ۵۰۰ کلید تحویل مددجویان کمیته امداد استان داده شد.

وی با بیان اینکه خدمات این نهاد در دولت شهید رییسی حدود۲ تا سه برابر افزایش یافته است افزود: هدف از اهدا جهیزیه به این نوعروسان عرض تبریک و شادباش این این افراد است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: به منظور پرداخت کمک هزینه فرانشز و خدمات ویژه درمان نیازمندان ۱۴۰ هزار نفر با با مبلغ ۳۱۰ میلیارد ریال تحت پوشش قرار گرفته است.

شیخ پور عنوان کرد: در راستای کمک به تامین تجهیزات و درمان بیماران صعب العلاج نیازمند ۳۲ هزار و ۲۳۱ نفر با اعتبار ۹۰ میلیارد ریال و در حوزه رفع سوء تغدیه به مادران باردار و شیرده هفت هزار و ۶۴۱ نفر با اعتبار ۱۹۰ میلیارد ریال تحت حمایت قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه تعداد زنان سرپرست خانوار بیمه شده توسط این نهاد هفت هزار و ۸۵۷ نفر است ادامه داد: در این راستا طی دولت سیزدهم ۳۴۰ میلیارد ریال در سطح استان هزینه شده است.

افزایش ۱۶ درصدی بیمه شده‌های اجباری و مشاغل آزاد اختیاری در لرستان

مدیرکل تامین اجتماعی لرستان گفت: پرونده مقرری بگیران بیمه بیکاری در این استان ۱۴ درصد کاهش داشته که نشانگر عملکرد مطلوب دولت سیزدهم است.

منوچهر گودرزی بیان کرد: علاوه بر این، تعداد بیمه شده‌های اجباری و مشاغل آزاد اختیاری در استان ۱۶ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: با وجود مشکلات اقتصادی و تحریم‌هایی که اقتصاد و اشتغال کشور را تحت تاثیر قرار داده است، اما تامین اجتماعی لرستان در شاخص‌های ارزیابی شده در وضعیت مطلوبی قرار دارد و اکنون ۲۳۹ هزار و ۸۵۵ نفر بیمه شده اصلی دارد.

وی با بیان اینکه تعداد مستمری بگیر و بازنشستگان در استان حدود هفت درصد اضافه شده است ادامه داد: در راستای تعهدات بلند مدت ۵۱ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ و در سال گذشته نیز ۷۱ هزار میلیارد ریال به بازنشستگان و مستمری بگیران استان پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۷۴۵ کارگاه جدید در این استان فعال شده است افزود: در این راستا ۲ هزار و ۷۵۱ بیمه شده اجباری جدید اضافه شده است و اکنون ۱۹ هزار و ۳۰۱ کارگاه در سطح استان فعال می‌باشد.

گودرزی بیان کرد: در حوزه بخشودگی جرایم نیز کارفرمایان استان به میزان ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال بهره‌مند شدند و با حمایت دولت سیزدهم اکنون ۷۹۰ هزار و ۲۰۷ نفر تحت پوشش تامین اجتماعی این استان است.

وی با اشاره به طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی در لرستان اظهار داشت: در این راستا در سال گذشته ۱۸ هزار و ۲۸۷ بیمه شده جدید به افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی این استان افزوده شد.

روایت خدمت، مجاهدت‌های سه ساله دولتمردان سیزدهم در لرستان

۳۳ هزار و ۱۰۴ لرستانی در دولت سیزدهم از دوره‌های سوادآوزی بهره‌مند شدند

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش لرستان گفت: ۳۳ هزار و ۱۰۴ نفر طی دولت سیزدهم از دوره‌های سوادآوزی در این استان بهره‌مند شدند.

منصور بازگیر بیان کرد: نخستین گام برای موفقیت در زندگی فردی و همچنین توسعه پایدار و همه جانبه جامعه، گسترش و تعمیق سوادآموزی و در این راستا شایسته است همه مردم و مسوولان با رجوع به فتوای تاریخی امام خمینی (ره) در خصوص نهضت سوادآموزی به صورت جهادی همکاری کنند.

وی با اشاره به اینکه در راستای توسعه عدالت آموزشی و گسترش و اشاعه آموزش‌های سوادآموزی طی دولت سیزدهم اقدامات قابل توجهی انجام شده است اظهار داشت: در همین مدت آمار بی سوادی در روستا‌ها و همچنین میان زنان به قدری کاهش یافته که نمود عینی آن را می‌توان در شرکت گسترده دختران در آزمون‌های سراسری مشاهده کرد و در لرستان نیز قبولی بی نظیر بالای ۶۰ درصدی بی سوادان و کم سوادان ثبت شده است.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش لرستان با اشاره به افزایش مراکز یادگیری محلی دولتی به تعداد سه مرکز در شهرستان‌های خرم آباد ناحیه ۲ و شهرستان الشتر به تعداد ۲ مرکز، ادامه داد: در مجموع در استان هفت مرکز یادگیری محلی دولتی وجود دارد که قبلا چهار مرکز بوده و در دولت سیزدهم سه مرکز به این تعداد افزوده شده است.

بازگیر با بیان اینکه هدف مراکز آموزش به سواد آموزان در راستای ریشه کن کردن بی سوادی و آموزش مهارت‌های فنی و زندگی است عنوان کرد: در این راستا آموزش‌های قالی بافی، تعمیر پکیچ، تعمیر موبایل، چرم دوزی منبت کاری، برق ساختمان با همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای و کمیته امداد جهت اشتغال زایی سواد آموزان ارایه شده است.

وی با اشاره به ارایه طرح‌های مختلف سواد آموزی در سطح استان افزود: در راستای تحت پوشش بردن طرح‌های مختلف سواد آموزی طی دولت سیزدهم در قالب طرح ریاست جمهوری زنان و دختران عشایری یک هزار و ۴۰۰ نفر، در قالب طرح نماز کلید بهشت ۱۲ هزار و ۵۹۷ نفر، با اجرای طرح خواندن با خانواده ۲ هزار و ۲۷۴ نفر، ۱۵۰ حلقه کتابخوانی، مسابقات انشانویسی سه هزار و ۲۴۴ نفر، مسابقات کتابخوانی به تعداد سه هزار و ۲۵۳ نفر تحت پوشش قرار گرفتند.

بازگیر با اشاره به برگزاری دوره‌های مختلف برای آموزش دهندگان گفت: توانمند سازی آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی به تعدادچهار هزار و ۹۰۰ ساعت، تشویق سواد آموزان برتر در طرح‌ها و فعالیت‌های مختلف و اهدا جوایز در مراحل شهرستان و مناطق، استان و کشور از دیگر برنامه‌های سواد آموزی استان طی دولت سیزدهم بوده است.

وی اظهار داشت: طی سال تحیلی جاری ۱۳ هزار و ۶۴۳ نفر و در سال گذشته ۱۰ هزار و ۸۰۸ نفر و در سال تحصیلی ۱۴۰۱ -۱۴۰۰ نیز هشت هزار و ۶۵۳ نفر تحت پوشش قرار گرفته که در مجموع در مدت سه سال گذشته ۳۳ هزار و ۱۰۴ تحت پوشش قرار گرفته است.

بازگیر گفت: نرخ باسوادی گروه سنی ۴۹ - ۱۰ سال ۱۴۰۱ در استان ۹۶٫۷۶ درصد بوده ولی اکنون با وجود اینکه جامعه هدف تغییر پیدا کرده و تعداد بی سوادان در استان افزایش یافته لذا نرخ باسواد گروه سنی ۶۰ - ۱۰ سال، اکنون ۸۵/۸۰ است.

تخصیص ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار به نوسازی مدارس لرستان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان گفت: امسال به منظور مهارت افزایی و تجهیز مدارس و هنرستان‌های استان ۷۵۰ میلیارد ریال به نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اختصاص یافت.

یونس بهاروند ایرانیا بیان کرد: یکی از راهبرد‌های دولت سیزدهم اهمیت به رشته‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای و کار و دانش و در این راستا پنج هنرستان در حال احداث است که یکی از این هنرستان‌ها با کمک خیر مدرسه ساز در شهرستان دورود تکمیل می‌شود.

وی اظهار داشت: یک طرح بزرگ در شهرستان الیگودرز با مساحت سه هزار و ۸۰۰ متر مربع با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در حال احداث است که با تامین اعتبارات سال جاری بهره برداری خواهد شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان با بیان اینکه هنرستان الشتر نیز با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی امسال بهره برداری خواهد شد، ادامه داد: هنرستان بزرگ نورآباد نیز با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است.

بهاروند ایرانیا با بیان اینکه سال گذشته حدود ۲۲۰ میلیارد ریال از اعتبارات سازمان نوسازی مدارس کشور برای تجهیزات مدارس لرستان تامین شد، عنوان کرد: این رقم برای هنرستان‌ها و سایر مدارس جهت تجهیزات کلاسی و غیرکلاسی هزینه شده است.

وی اضافه کرد: امسال ۷۵۰ میلیارد ریال به نوسازی مدارس لرستان تخصیص یافت که از این میزان ۱۴۰ میلیارد ریال برای تجهیزات هنرستان‌ها در راستای مهارت افزایی دانش آموزان هزینه خواهد شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان اظهار داشت: ۱۰۰ میلیارد ریال امسال برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی ۳ پژوهش سرا در سطح استان تعیین شده درحالیکه طی سال‌های گذشته تجهیزات آزمایشگاهی برای مدارس استان تامین نشده است.

روایت خدمت، مجاهدت‌های سه ساله دولتمردان سیزدهم در لرستان

۵۰ مدرسه کانکسی در لرستان جایگزین شد

بهاروند ایرانیا گفت: ۵۰ مدرسه کانکسی بالای ۱۰ دانش آموز این استان در قالب طرح "شهید رضا پناهی" جایگزین شد همچنین در قالب این طرح مدارس کانکسی بالای ۱۰ نفر جایگزین خواهند شد که در این راستا ۱۶۷ مدرسه برای این استان در حال احداث است.

وی گفت: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده تا پایان سال بیش از ۴۰ طرح نیز در این قالب بهره برداری خواهد شد و تلاش می‌شود تعداد طرح‌های تکمیل شده شهید پناهی تا پایان سال جاری در استان به ۱۰۰ مدرسه برسد.

بهاروند ایرانیا با اشاره به همکاری گسترده بنیاد برکت لرستان در خصوص اجرای طرح شهید پناهی افزود: حدود ۴۰ درصد اعتبارات این طرح توسط بنیاد برکت تامین شده و انقلاب خوبی در مدرسه سازی روستایی و مناطق کمتر برخوردار شکل گرفته است.

وی همچنین با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۲۱۶ فضای آموزشی در این استان احداث و بهره برداری شده است اظهار داشت: این تعداد فضای آموزشی دارای ۶۹۰ کلاس درس هستند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان تصریح کرد: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۲۰۳ طرح آموزشی با ظرفیت ۹۲۶ کلاس درس در لرستان احداث شده که مقایسه این عملکردها، بیانگر توجه دولت سیزدهم به عدالت آموزشی و توسعه مدارس در مناطق محروم و روستایی است.

بهاروند ایرانیا با اشاره به اینکه مدارس غیرانتفاعی برای نوسازی، توسعه و تجهیز در مواردی تبدیل به چالش شده اند گفت: فضای آموزشی باید مطابق با ضوابط باشد و تلاش می‌شود فضا‌های آموزشی این مدارس منطبق بر استاندارد‌های لازم ایجاد شود.

وی افزود: بنابراین این مدارس باید توسط کارشناسان مورد تایید قرار گیرند که در این راستا سال گذشته تعداد این مدارس ۵۰ درصد کاهش داشت و مابقی فضا‌های مدارس غیرانتفاعی دارای مشکل نیز باید در مهلت مقرر استاندارد‌های مورد نظر را ایجاد و نسبت به رفع نواقص اقدام کنند.

۱۹۶ طرح مدرسه سازی در حال انجام است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان گفت: ۱۹۶ طرح مدرسه سازی با ظرفیت ۶۸۰ کلاس درس در این استان در حال انجام است.

بهاروند ایرنیا با بیان اینکه در سال جاری ۱۰۴ طرح با ظرفیت ۳۰۰ کلاس درس در استان آماده شده است افزود: در بحث تعمیرات و احداث سرویس‌های مدارس تاکنون بیش از ۵۰ درصد انجام شده است و مابقی با تامین اعتبارات تکمیل می‌شود که در مجموع تاکنون بیش از آمار ابلاغی کار شده است.

وی با اشاره به تعمیر و احداث سرویس‌های بهداشتی عنوان کرد: ۸۰ مورد در دست اقدام است و به دلیل ابلاغ اعتبارات، اصل کار در سال آینده انجام خواهد شد.

بهاروند ایرانیا با اشاره به مطالبات ۸۰۰ میلیارد ریالی پیمانکاران از ۱۰۴ طرح آموزشی در حال انجام ادامه داد: سال گذشته ۵۲ هزار مترمربع آسفالت با ۱۹۳ هزار مترمربع ایزوگام در مدارس انجام شد و امسال نیز ۶۳ هزار مترمربع آسفالت و ۹۸ هزار مترمربع ایزوگام اجرا شده است.

۲۱۶ طرح آموزشی با کمک دولت سیزدهم در لرستان بهره برداری شد

بهاروند ایرانیا بیان کرد: امسال ۲۲ طرح آموزشی در قالب ۸۳ کلاس درس همزمان با سراسر کشور با حضور آیت الله رییسی، رییس جمهور شهید در لرستان افتتاح شد که برای تکمیل و بهره برداری این طرح‌ها یک هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان با تاکید بر ضرورت آگاهی رساندن به نسل جوان در مورد خدمات انقلاب اظهار داشت: باتوجه به اینکه دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به مناطق محروم و دارای سرانه پایین فضای آموزشی دارد ۲۱۶ پروژه طی ۳۰ ماه گذشته در این استان تکمیل شد.

بهاروند ایرانیا همچنین با اشاره به استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی گفت: در سال جاری توانستیم با مدیریت تجهیزات دپو شده، اعتباراتی را در اختیار استانداردسازی قرار دهیم که این رقم از ۲۰ به ۴۰میلیارد ریال رسید و مدارس قابل توجهی را تحت پوشش داد.

وی با بیان اینکه اعتبار امسال طرح‌های آموزشی استان ۶ هزار میلیارد ریال بوده و از محل منابع ملی، استانی و خیران تامین شده است خاطر نشان کرد: با شروع سال تحصیلی جاری ۶۰ طرح آموزشی با ظرفیت ۱۵۰ کلاس درس در این استان افتتاح و بهره برداری شده است.

سیستم گرمایشی ۳۳۰ مدرسه استانداردسازی شد

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان گفت: تعهد این اداره کل در سال جاری برای استانداردسازی ۱۳۰ مدرسه استان بود، اما با اقدامات صورت گرفته، ۳۳۰ آموزشگاه از سامانه‌های گرمایشی استاندارد بهره‌مند شدند.

بهاروند ایرانیا بیان کرد: امسال ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی به استان تخصیص یافت که با این اعتبار، استانداردسازی ۱۳۰ مدرسه امکان پذیر بود، اما با مدیریت اعتبار اختصاص یافته و استفاده از تجهیزات موجود در انبار این اداره کل، سیستم گرمایشی ۳۳۰ مدرسه استاندارد سازی شد.

وی با بیان اینکه در این راستا ۱۳ هزار قطعه تجهیزات موجود مانند مشعل و رادیاتور در اختیار پیمانکاران قرار گرفت افزود: اعتبار تخصیص یافته فقط به عنوان دستمزد پیمانکاران پرداخت شد و تجهیزات مورد نیاز توسط این اداره کل تامین شده است.

بهاروند ایرانیا عنوان کرد: از مجموع هشت هزار کلاس درس دارای سیستم گرمایشی غیر استاندارد استان حدود ۶ هزار و ۵۰۰ کلاس تاکنون استانداردسازی شده و در حال حاضر استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس در حال انجام است که تلاش می‌شود تا پایان امسال به ۳۵۰ مورد برسد.

۲ هزار و ۷۵۵ بازمانده از تحصیل در لرستان شناسایی شد

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان نیز گفت: ۲ هزار و ۷۵۵ بازمانده از تحصیل دوره ابتدایی در استان شناسایی شده است که ۲۴۶ نفر از این تعداد تحت آموزش قرار گرفته اند.

علی اکبر دریکوند بیان کرد: به منظور شناسایی و بازگشت افراد بازمانده از تحصیل در استان ۷۰ نفر مسوول پیگیری، شناسایی و بازگشت این افراد به تحصیل شدند.

وی ادامه داد: همچنین در مقطع متوسطه اول استان سه هزار و ۳۶۴ بازمانده از تحصیل وجود دارد که از این تعداد تاکنون ۵۸ نفر جذب شده اند و در مقطع دوم متوسطه نیز ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر بازمانده از تحصیل شناسایی شده است که ۸۰ نفر آنها امسال مشغول به تحصیل شده اند.

دریکوند با اشاره به اجرای طرح "شهید محمودوند" مربوط به جذب کودکان بازمانده از تحصیل اظهار داشت: اقدامات شناسایی، جذب و نگهداشت دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل بسیار مهم است که با فراهم شدن شرایط برای افراد بدسرپرست و بی سرپرست می‌توان بستر تحصیل این افراد را ایجاد کرد.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه "سرال" با هدف بهبود کیفیت آموزش و نظارت بیشتر کلاس‌های درس ادامه داد: سال تحصیلی جاری با راه‌اندازی این سامانه بازدید از کلاس‌ها به صورت الکترونیکی انجام شد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان با اشاره به تحصیل ۲۰۱ هزار نفر در این مقطع گفت: این نرم‌افزار به مکان یاب متصل می‌باشد که به همین دلیل حضور راهبر آموزشی در مدرسه محل بازدید الزامی است و فعالیت وی نیز رصد می‌شود.

دریکوند تصریح کرد: این سامانه دارای گزارش‌گیری و تحلیل برخط است و تیم مدیریت می‌تواند به محض ثبت اطلاعات توسط راهبر آموزشی اطلاعات را دریافت و تجزیه و تحلیل کند.

روایت خدمت، مجاهدت‌های سه ساله دولتمردان سیزدهم در لرستان

۶ هزار و ۶۴۰ بیمار صعب العلاج در لرستان نشان دار شدند

مدیرکل بیمه سلامت لرستان گفت: ۲۶ هزار و ۶۴۰ بیمار صعب العلاج در این استان تاکنون نشان دار شده که مبلغ ۴۳۰ میلیارد ریال بابت هزینه خدمات سرپایی و بستری هزینه شده است.

محسن اسدبیگی بیان کرد: طی سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد ریال به موسسات طرف قرارداد بیمه سلامت پرداخت شد و حدود ۶ هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال به بیمارستان‌های دولتی و غیردولتی و حدود سه هزار میلیارد ریال به موسسات خصوصی پرداخت شده است.

وی اظهار داشت: سال ۱۴۰۱ موسسات طرف قرارداد ۷۶۲ مورد بودند که سال ۱۴۰۲ با افزایش ۳۰ درصدی این تعداد به یک هزار و ۱۰۵ موسسه افزایش یافتند و تعداد بازدید از موسسات طرف قرارداد در سال ۱۴۰۱ حدود یک هزار و ۷۹۶ مورد بود که پارسال حدود یک هزار و ۸۷۵ مورد بازدید از موسسات انجام شده است.

مدیرکل بیمه سلامت لرستان ادامه داد: تعداد مراجعین سرپایی در سال ۱۴۰۱ بیش از ۶ میلیون نفر بود که سال گذشته این تعداد به هفت میلیون نفر افزایش یافت و تعداد پرونده‌های بستری در سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۷ هزار بوده است که پارسال به ۱۶۸ هزار مورد رسید.

اسدبیگی با بیان اینکه از مجموع یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت استان بیش از ۶۵ درصد یعنی یک میلیون و ۲۳۲ هزار نفر بیمه تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند عنوان کرد: از این تعداد ۹۳۲ هزار و ۴۰۰ نفر بصورت رایگان خدمات دریافت می‌کنند.

وی یادآور شد: تاکنون ۲۶ هزار و ۶۴۰ بیمار صعب العلاج در این استان نشان دار شده اند که مبلغ ۴۳۰ میلیارد ریال بابت هزینه خدمات سرپایی و بستری هزینه شده و از این میزان نیز بیش از ۱۴۰ میلیارد ریال به موسسات و مبلغ ۱۴۰ میلیارد ریال نیز به بیماران واگذار شده است.

مدیرکل بیمه سلامت لرستان افزود: همچنین تعداد یک هزار و ۴۴۰ زوج نابارور در سطح استان نشان دار و از خدمات بیمه سلامت بهره مند می‌شوند و تاکنون بیش از ۵۰ میلیارد ریال هزینه بابت خدمات سرپایی، دارو، آزمایش و تصویر برداری پرداخت شده است.

اسدبیگی گفت: در حوزه توانبخشی ۱۱۲ مرکز طرف قرارداد در این استان وجود دارد که در این مراکز ۵۹ کد خدمتی ارایه و تاکنون ۱۲۰ میلیارد ریال برای خدمات توانبخشی از جمله فیزیوتراپی، کاردرمانی، شنوایی سنجی، ارتوپدی فنی، گفتار درمانی، بینایی سنجی پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: همچنین طی ۲ سال گذشته سه پروژه ساختمان اداری به اعتبار ۱۷۰ میلیارد ریال در این استان تکمیل و بهره برداری شد.

۱۸ پاسگاه محیط بانی در لرستان فعال است

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به احداث چهار پاسگاه محیط بانی استان در دولت سیزدهم گفت: عملیات اجرایی چهار پاسگاه در مناطق "تشکن رفت خان" سفیدکوه خرم آباد، "گرین الشتر"، "قالی کوه " الیگودرز و غار ماهی کور اجرایی شد که تاکنون پاسگاه محیط بانی غار" ماهی کور" بهره برداری شده است.

علی سالاروند بیان کرد: هم اکنون ۱۵ پاسگاه محیط بانی ثابت در سطح استان وجود دارد و پاسگاه محیط‌بانی اثر طبیعی ملی غار ماهی کور با اعتبار پنج میلیارد ریال و ۲۸۰ متر فنس کشی محیط در این منطقه راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه منطقه غار ماهی کور حدود ۴۰ هکتار مساحت دارد، افزود: این اثر طبیعی ملی جزو بالاترین سطح حفاظتی و ارزش در بین مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست محسوب می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان اظهار داشت: این اثر طبیعی ملی دارای سه گونه نادر و اندمیک (منحصر به فرد بومی) است که ارزش ژنتیکی فوق‌العاده‌ای در سطح جهانی دارند، اما این منطقه بی‌نظیر طی سال‌های گذشته متاسفانه تقریبا رها شده بود و شرایط مناسبی از لحاظ حفاظتی نداشت که با پیگیری‌های صورت‌گرفته، پاسگاه محیط‌بانی منطقه راه‌اندازی، تجهیز و حصار کشی و نیروی محیط‌بان به صورت شبانه روزی در آن مستقر شدند.

سالاروند با اشاره به تنوع زیستی غنی در لرستان اظهار داشت: با راه اندازی پاسگاه‌های محیط بانی و مناطق حفاظت شده سطح حفاظتی این مناطق احیا خواهد شد.

وی با بیان اینکه تخصیص اعتبارات پاسگاه‌های محیط بانی ۲ مرحله ایی است، ادامه داد: گونه‌های جانوری منحصر به فرد و نادری در مناطق " تشکن رفت خان" سفیدکوه خرم آباد، " گرین الشتر" و "قالی کوه " الیگودرز وجود دارد و این مکان‌های حفاظتی با تلاش‌های انجام شده ظرف مدت یک تا ۲ سال فعال خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان عنوان کرد: سطح حفاظتی برخی از پاسگاه‌های قبلی نیز در حال ارتقا است، علاوه بر این ۲ مرکز تحقیقات و یک مرکز موزه تنوع زیستی نیز که از سال‌های قبل در استان رها شده بود در مرحله نهایی اخذ سند قرار گرفته است.

سالاروند با اشاره به اینکه کاربری آموزش محیط بانی به مرکز تحقیقات استان نیز اضافه شده است، عنوان کرد: مرکز تحقیقات زیست محیطی آموزش محیط بانی و پایش الکترونیک در استان به زودی راه اندازی می‌شود که هم اکنون در حال طی کردن مراحل تکمیلی می‌باشد.

وی یادآور شد: همچنین با توجه به قرار داشتن در آستانه دور دوم سفر رییس جمهور به لرستان چند پیشنهاد احداث پاسگاه محیط بانی در مناطق حفاظت شده استان تدوین شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه اکنون ۱۱۱ محیط بان در استان فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: با توجه به اینکه بر اساس استاندارد‌های بین المللی به ازای هر یک هزار هکتار باید یک محیط بان فعالیت کند، اکنون لرستان ۲۰۰ محیط بان جهت پوشش مناطق حفاظت شده نیاز دارد در حالی که در این استان مناطق آزاد شکار و صید نیز پوشش داده می‌شود.

سالاروند با بیان اینکه پاسگاه‌های محیط بانی کول چپ و اشترانکوه فصلی هستند، اظهار داشت: در حال حاضر سه پاسگاه محیط بانی تشکن با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی، گرین سلسله با ۸۰ درصد و قالی کوه بزنوید با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است.

وی ادامه داد: مناطق شاداب کوه و قالی کوه در راستای تحقق حفاظت، نیازمند راه اندازی پاسگاه محیط بانی بودند که پاسگاه قالی کوه احداث شد و بر اساس ماده ۲۳ پاسگاه محیط بانی شاداب کوه در صورت تامین اعتبار کلنگ زنی و احداث می‌شود.

سالاروند با اشاره به اینکه با احداث چند پاسگاه در دست احداث پوشش ۱۰۰ درصدی مناطق تحت مدیریت استان محقق می‌شود، اضافه کرد: همچنین اوایل سال آینده عملیات اجرایی یک پاسگاه محیط بانی در سد معشوره براساس تعهدات آغاز می‌شود.

وی بیان کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها در منطقه حفاظت شده اشترانکوه با وسعت ۸۱ هزار هکتار و منطقه شکار و صید سفیدکوه خرم آباد با وسعت تقریبی ٧٠ هزار هکتار پاسگاه محیط بانی وجود داشت، اما اکنون ۱۸ پاسگاه محیط بانی در مناطق تحت مدیریت این استان فعال است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان اظهار داشت: با پیروزی انقلاب مردمی کشور در سال ۵۷ و تصویب اصل ۵۰ قانون اساسی به عنوان یک اهرم حمایتی در امر حفاظت و بهسازی محیط زیست، ساختار اداری و وضعیت مناطق تحت مدیریت استان لرستان بهبود یافته و پیشرفت چشمگیری داشته است.

سالاروند با اشاره به اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ساختاری ضعیف در بحث زیرساخت‌های اداری، پاسگاه‌های محیط‌بانی و مناطق تحت مدیریت داشته است، تاکید کرد: تغییر چارت سازمانی جهت چابک سازی، احداث ساختمان‌های اداری و پاسگاه‌های محیط‌بانی در سطح مناطق به خوبی صورت گرفته است.

وی یادآور شد: تکمیل و بهره‌برداری مرکز آزمایشگاه و پایش به منظور رصد آلودگی‌های آب، خاک، هوا و همچنین در اولویت قرار گرفتن آموزش‌های زیست محیطی جهت بالا بردن سواد و آشنایی عموم مردم و جوامع بومی و محلی با شرح وظایف سازمانی محیط زیست کشور از جمله پیشرفت‌های بعد از انقلاب اسلامی در این استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: استفاده از فناوری‌های نو در پایش صنایع جهت جلوگیری از ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی به صورت برخط (آنلاین) همچنین توسعه شبکه ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در سطح استان از دیگر دستاورد‌های انقلاب بشمار می‌رود.

سالاروند توجه انقلاب اسلامی به ارزیابی اثرات زیست محیطی و آمایش سرزمین در توسعه کشور به منظور کنترل اثرات منفی توسعه و ارزیابی توان اکولوژیک هر منطقه را بسیار مهم و حائز اهمیت عنوان کرد و ادامه داد: مدیریت آلودگی و عرصه‌های سرزمینی در این حوزه به عنوان اموری ضروری، در حال پیگیری و اجرا هستند.

وی افزود: شناسایی و ثبت تصاویر گونه‌های جدید جانوری و ارتقای مستند تنوع زیستی استان به بیش از ۳۰ درصد تنوع زیستی کشور و هوشمندسازی حفاظت از جمعیت حیات وحش استان با استفاده از فناوری‌های جدید در دولت سیزدهم نیز از دیگر دستاورد‌های انقلاب اسلامی در این استان است.

مدیرکل محیط زیست لرستان با بیان اینکه وسعت مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست لرستان ٣٢٢ هزار هکتار و معادل ١١/٣٧ درصد از مساحت استان است، اظهار داشت: این مناطق با احتساب نواحی شکار و صید ممنوع، ۴۵٩ هزار هکتار وسعت دارد.

سالاروند گفت: اکنون ۱۴ تالاب در سطح استان ثبت شده است که از این مجموع ١٢ تالاب دارای طرح مدیریت زیست بومی هستند.

وی افزود: در حال حاضر ۳۹۶ گونه جانوری در این استان شناسایی شده است که سمندر لرستانی، کپور ماهی کور غار، سگ ماهی کور غار و وزغ لرستانی گونه‌های اندمیک و در معرض خطر انقراض هستند.

بیش از ۳۲۲ هزار هکتار وسعت مناطق چهارگانه لرستان است

وی با بیان اینکه اکنون ۳۲۲ هزار و ۱۱۴ هکتار مناطق چهارگانه در این استان وجود دارد که در مجموع حدود ۱۶ درصد مساحت استان هستند اظهار داشت: مناطق چهارگانه استان شامل ۲ پناهگاه حیات وحش سفیدکوه ازنا، پناهگاه سمندر لرستانی و اثر طبیعی ملی غار ماهی کور است و علاوه بر این مناطق چهار منطقه حفاظت شده اشترانکوه، سفیدکوه، قالی کوه الیگودرز و شاداب کوه پلدختر در سطح استان وجود دارند.

سالاروند با بیان اینکه در راستای حفاظت از این مناطق طی سال جاری چندین پرونده تخلفاتی تشکیل شده است، ادامه داد: به همین منظور چند متخلف تغییر کاربری در حوزه مبارزه با زمین خواری و تصرف عدوانی به مراجع قضایی معرفی شده است.

وی افزود: در اشترانکوه از ورود دام به منطقه حفاظت شده جلوگیری شده و در سفید کوه خرم آباد نیز با میله گذاری در منطقه از تلاقی با معادن جلوگیری شده است.

وی عنوان کرد: در راستای حفاظت از تنوع زیستی گیاهی در این مناطق طرح مطالعاتی بررسی آفات گیاهی منطقه سفیدکوه خرم آباد در مقابله با آفت‌های مختلف از جمله پروانه برگ خوار بلوط آغاز شده همچنین حوضچه اطفای حریق منطقه در مرحله خاکبرداری قرار گرفته است که در صورت اجرای این طرح در مواقع آتش سوزی بالگرد به راحتی می‌تواند با برداشت آب از این حوضچه کمک قابل توجهی داشته باشد.

وی ادامه داد: این حوضچه در منطقه " رفت خان" چگنی در منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم آباد به دلیل تاثیرگذاری در مواقع بحرانی آتش سوزی ایجاد شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه ۱۶ درصد از مساحت استان با گستره ۴۵۹ هزار هکتار زیر پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دارد اظهار داشت: در حال حاضر هفت منطقه به صورت مستقیم تحت عناوین اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و مناطق حفاظت شده همچنین ۶ منطقه شکار و صید ممنوع با وسعتی معادل ۱۳۶ هزار و ۹۹۳ هکتار تحت حفاظت اداره کل هستند.

سالاروند گفت: افزایش سطح حفاظت مناطق تحت مدیریت استان، اقدامی ارزشمند، ماندگار و مفید در راستای حفظ تنوع زیستی محسوب می‌شود که در دولت سیزدهم گام‌های موثری در این زمینه برداشته و در راستای ایجاد پارک طبیعی ملی در استان نیز اقداماتی انجام و در این راستا مستندات مورد نیاز ارایه شده است که در صورت تصویب در شورای عالی محیط زیست یک پارک طبیعی ملی نیز در لرستان معرفی خواهد شد.

وی عنوان کرد: طی ۲ سال اخیر جهت ارتقای مناطق تحت مدیریت استان اقدامات قابل توجهی انجام شده است و به همین منظور درخواست ارتقای مناطق حیات وحش سفیدکوه ازنا به عنوان پارک ملی و غار وقت و ساعت به عنوان اثر طبیعی ملی به شورای عالی حفاظت ارسال شده است.

استخدام ۳۰ نفر در حفاظت محیط زیست لرستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: امسال ۳۰ نفر از طریق آزمون استخدامی در این اداره کل استخدام می‌شوند که با توجه به کمبود محیط بان در برخی شهرستان‌های استان، ۱۰ نفر کارشناس و محیط بان در این اداره کل جذب خواهد شد که

سالاروند با اشاره به اینکه ۲۰ نفر نیز تا پایان بهمن ماه جاری از سهمیه ایثارگران جذب این اداره کل خواهند شد ادامه داد: اعتبار جذب این افراد تامین شده است.

وی با بیان اینکه اغلب افراد استخدامی امسال در این اداره کل به عنوان محیط بان جذب می‌شوند، یادآور شد: تلاش می‌شود با جذب این افراد، هوشمندسازی مناطق تحت مدیریت استان و استفاده از فناوری در مدیریت مناطق حفاظت شده، ضریب امنیت در سطح استان بیشتر از قبل باشد.

افزایش جمعیت و تنوع زیستی حیات وحش لرستان در سال‌های اخیر

معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست لرستان نیز گفت: کل (پازن کوهی)، بز، خوک وحشی، پلنگ ایرانی، خرس قهوه‌ای، کفتار، گرگ، روباه معمولی، خرگوش، تشی، گربه وحشی، دلیجه، کلاغ نوک سرخ، کرکس، سارگپه پا بلند، عقاب طلایی، شاهین، بالابان، کبوتر چاهی، انواع سهره‌ها، شاه بوف، کبک، تیهو، کبوتر جنگلی، قمری، چرخ ریسک بزرگ، سنگ چشم خاکستری، کمر کلی، کمر کلی کوچک و چکاوک مهمترین گونه‌های جانوری این استان هستند.

محمدنبی حسنوند با اشاره به تعیین شعب ویژه زیست محیطی در تمامی شهرستان‌های لرستان و ابطال پروانه شکار و ضبط سلاح شکارچیان متخلف از طریق دستگاه قضائی افزود: وضعیت تنوع زیستی و جمعیت حیات وحش این استان بر اساس سرشماری‌های انجام شده، افزایش یافته و در حال حاضر بی‌سابقه و بسیار غنی است.

وی ادامه داد: کشف و شناسایی چهار گونه جدید جانوری شاه روباه، جنس جدیدی از ماهی کورغار، هوبره و خروس کولی سینه سیاه در زیستگاه‌های لرستان نتیجه حراست گسترده از تنوع زیستی این استان است و هرساله گونه‌های حیات وحش به ویژه گونه‌های شاخص در راستای برنامه‌ریزی و چگونگی سیاست گذاری در زمینه تنوع زیستی سرشماری می‌شوند.

وی اظهار داشت: بررسی‌های به عمل آمده و مقایسه سرشماری سال‌های گذشته نشان می‌دهد اکنون وضعیت تنوع زیستی و جمعیت حیات وحش استان بسیار غنی است که این مهم به دلیل اقدامات حفاظتی، برنامه‌های آموزشی و برخورد قاطع با متخلفان زیست محیطی محقق شده است.

حسنوند با تاکید بر ضرورت دستیابی حیات وحش لرستان به استاندارد‌های بین المللی ادامه داد: وجود جمعیت‌های پرشمار گونه‌های قوچ، میش، کل و بز وحشی، پستانداران بزرگ و گربه سانانی مانند خرس و پلنگ بیانگر تنوع زیستی غنی در مناطق تحت حفاظت و آزاد استان است.

وی ادامه داد: بیش از ۲۰ زیستگاه جدید از گونه سمندر لرستانی در حوزه استان شناسایی و ۱۲ زیستگاه ثبت شده است که پایش‌های مستمر از زیستگاه‌های مربوطه در دستور کار قرار دارد.

منبع:ایرنا

برچسب ها: دولت سیزدهم ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار