مسیرهای سخت گذر کوهستانی، بارش های سیل آسا و شرایط آب و هوایی متغیر در نقاط مختلف لرستان مانع اجرای طرح های گازرسانی نشده و ۵۵ هزار اشتراک جدید شهری و روستایی ایجاد شده است.

کرم گودرزی گفت: مسیرهای سخت گذر کوهستانی، بارش های سیل آسا و شرایط آب و هوایی متغیر در نقاط مختلف لرستان مانع اجرای طرح های گازرسانی نشده و به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان در مدت سه سال فعالیت دولت سیزدهم ۵۵ هزار اشتراک جدید شهری و روستایی ایجاد شده و این تعداد خانوار برای همیشه با چراغ های نفتی و سوخت های فسیلی خداحافظی کرده اند.کرم گودرزی اظهار داشت: در دولت سیزدهم، گازرسانی به ۲ شهر، ۴۳۰ روستا و یک هزار و ۴۷۷ واحد تولیدی، صنعتی و کشاورزی استان انجام شده است.

وی افزود: ۲۳ هزار و ۵۰۰ اشتراک شهری با تحقق ۱۱۰ درصد برنامه هدفگذاری شده و ۳۱ هزار و ۷۰۰ اشتراک روستایی با تحقق ۱۰۸ درصد ایجاد و در مجموع یک هزار و ۵۳۶ کیلومتر خطوط تغذیه و توزیع احداث شد.

مدیرعامل شرکت گاز لرستان گفت: گازرسانی به شهر شول آباد الیگودرز، مصوبه سفر ۱۴۰۰ شهید آیت الله رییسی بود و بیش از یک هزار خانوار این شهر تازه تاسیس و ۳۸ روستای تابعه برای همیشه با بخاری و چراغ های نفتی خداحافظی کنند.

۱۵ هزار میلیارد ریال صرف طرح های گازرسانی لرستان شد

گودرزی با اشاره به نصب ۸۰ ایستگاه تقلیل فشار گاز در استان تصریح کرد: طی سه سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح های گازرسانی در استان هزینه و سرمایه گذاری شده است.

وی گفت: با اجرای طرح های گازرسانی لرستان در این مدت ۲۲۰ میلیون متر مکعب جایگزینی گاز در ازای سوخت مایع انجام شد و در مجموع ۱۱۰ درصد تعهدات این شرکت برای مردم استان تحقق یافت.

ضریب گازرسانی روستایی لرستان ۱۲ درصد بیشتر از کشور

وی همچنین ادامه داد: اجرای طرح های گازرسانی در لرستان روند مطلوبی دارد و ضریب نفوذ گازرسانی روستایی استان از ۹۱.۲۵ درصد در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم هم اکنون به ۹۸.۵۰ درصد رسیده و ۱۲ درصد بیشتر از میانگین کشور است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ضریب نفوذ گازرسانی لرستان در مجموع شهری و روستایی ۹۹.۵ درصد است ، اضافه کرد: ضریب نفوذ گاز رسانی شهری در لرستان به ۹۹.۹ درصد رسیده است.

گودرزی اظهار داشت: مابقی روستاهای باقی مانده بطور عمده در محور آزادراه خرم آباد – پل زال قرار دارند که تلاش می شود با ادامه روند موجود، پرونده گازرسانی روستایی در لرستان تا پایان ۱۴۰۳ بسته شود.

مدیرعامل شرکت گاز لرستان در خصوص شهرهای سبز استان نیز گفت: این استاندارد در صورت دستیابی به حد نصاب ۹۵ درصدی ضریب نفوذ گازرسانی است که برای لرستان در سال ۱۴۰۰ محقق شد اما معدل برخی شهرها کمتر بود که در سه سال گذشته نورآباد، پلدختر و چگنی نیز به جمع شهرهای سبز گازرسانی استان اضافه شده اند.

اخذ مجوز احداث ۳۵ کیلومتر خطوط فشار قوی

گودرزی افزود: مقاوم سازی و تاب آوری شبکه یکی از برنامه های اصلی در حوزه گاز است که در این راستا مجوز احداث ۳۵ کیلومتر خط لوله فشار قوی به موازات خطوط موجود اخذ شده است و در مرحله نهایی انتخاب پیمانکار قرار دارد.

وی بیان کرد: در این خصوص ۲۳ کیلومتر خط لوله فشار قوی در مسیر دورود – ازنا – الیگودرز و ۱۳ کیلومتر به موازات خط فعلی هرسین – نورآباد و فیروزآباد برای مناطق واقع در این مسیرها احداث می شود.

وی گفت: همچنین با توجه به تاثیر سرمای هوا بر حوضچه های سطح خیابان ها و کاهش تاب آوری شبکه، جمع آوری ۱۶۰ مورد از این حوضچه های برای ۲ سال آینده و ۶۵ مورد تا مهرماه امسال برنامه ریزی شده است تا علاوه بر افزایش مقاومت شبکه گاز، ایمنی شهروندان نیز با عملکرد بهتری تامین شود.

مدیرعامل شرکت گاز لرستان گفت: علاوه بر این، شبکه گازرسانی دورود، ازنا، الیگودرز و الشتر متناسب با پیش بینی رشد جمعیت در سال های آینده و بروز حوادث احتمالی تقویت شده است.

گودرزی افزود: ظرفیت شبکه فشار قوی گاز دورود، ازنا و الیگودرز در شرق استان در حال تکمیل بود که خط انتقال ۲۳ کیلومتری از مسیر خرم آباد - بروجرد - ملایر واقع در خط ششم سراسری گاز برای ایستگاه دورود احداث شد و با توجه به فعالیت صنایع این مناطق، در آینده نیز خطوط گاز ازنا و الیگودرز از این خط جدید بهره مند می شوند.

وی ادامه داد: همچنین منبع دوم تامین گاز برای واحدهای صنعتی مهم از جمله نیروگاه، کارخانه سیمان و صنایع غرب خرم آباد در برخی مناطق استان ایجاد شده است تا در مواقع بحران و یا قطع احتمالی یکی از شبکه ها، مشکلی برای این واحدها ایجاد نشود.

گازرسانی به ۱۱۳ روستا از محل مصوبات سفر

مدیرعامل شرکت گاز لرستان در خصوص اجرای مصوبات سفر ۱۴۰۰ شهید رییسی به استان نیز گفت: شهر شول‌آباد و روستاهای اطراف آن شامل بخش زز و ماهرو شهرستان الیگودرز در شرق استان، نیمسال دوم سال سرمای زیر صفر درجه را بارها و بارها تجربه می کنند و بر اساس گزارش های هواشناسی دمای برخی نقاط این منطقه در زمستان تا ۲۰ و حتی ۳۰ درجه زیر صفر هم می رسد.

گودرزی اضافه کرد: پروژه گازرسانی به این شهر به دلیل توپوگرافی و موقعیت جغرافیایی منطقه، یکی از خاص ترین طرح های زیرساخت گاز رسانی در لرستان از حیث ضوابط فنی و اجرایی بود.

وی اظهار داشت: ۱۵۲ کیلومتر خط تغذیه در این منطقه بیشتر با زیر بنای سنگی و با عبور از رودخانه های خروشان اجرا و تکمیل گازرسانی به شهر شول آباد با بیش از یک هزار خانوار این شهر تازه تاسیس و ۳۸ روستای تابعه انجام شد.

مدیرعامل شرکت گاز لرستان یادآور شد: همچنین مصوبه گازرسانی به ۱۱۳ روستا با یک هزار و ۶۹۰ میلیارد ریال بعد از ۶ ماه محقق و هزینه های گازرسانی به منازل مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز توسط شرکت گاز پرداخت شده است.

گودرزی با بیان اینکه مصوبه گازرسانی به شهر تازه تاسیس تیتکان الیگودرز نیز با ۷۰ درصد پیشرفت در دست اقدام است تصریح کرد:‌ همچنین گازرسانی به واحد آهک صنعتی هیدراته پلدختر از محل مصوبه شورای اقتصاد تامین اعتبار شد و به عنوان یکی دیگر از مصوبات سفر استانی رییس جمهور در مدار بهره برداری قرار گرفت.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.