کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت قزوین گفت: یک مورد بیمار مبتلا به تب دنگی در خردادماه امسال در قزوین ثبت شد و تاکنون نیز هیچ مورد مشکوک دیگری در استان مشاهده نشده است.

هادی باقری کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت قزوین با اشاره به آخرین وضعیت بیماری تب دنگی در استان قزوین، گفت: هم اکنون چهار استان سیستان، هرمزگان، بوشهر و گیلان به طور رسمی آلودگی به پشه آئدس را گزارش داده اند و از ابتدای سال جاری تاکنون نیز ۱۴۹ مورد مبتلا به بیماری تب دنگی در کل کشور مشاهده شده است.

وی ادامه داد: از این تعداد، ۱۱ مورد در شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان بوده و مابقی این موارد، مسافران وارد شده از کشور‌های امارات، پاکستان و عمان بودند.

باقری عنوان کرد: تب دنگی، بیماری ویروسی است که از طریق گزش پشه آلوده به انسان منتقل می‌شود و فاز‌های عفونی مختلفی از جمله تب، بحران و نقاهت را به دنبال دارد.

این مسئول ادامه داد: فاز تب، اغلب ۲ تا ۷ روز طول می‌کشد و به صورت ناگهانی شروع شده و سایر علایم بیماری شامل سردرد شدید، درد عضلانی، درد مفصلی، درد استخوانی، درد حدقه چشم، بی اشتهایی، استفراغ و خونریزی خفیف از بینی و لثه، می‌شود و در طول ۴۸ ساعت اول بعضی بیماران همچنین گلو درد و قرمزی حلق و صورت برافروخته را نیز خواهند داشت.

به گفته وی، فاز بحرانی این بیماری نیز وضعیت بیمار را رو به وخامت می‌گذارد و معمولا یک تا ۲ روز طول می‌کشد، بیشتر بیماران طی این فاز رو به بهبود می‌روند، اما بعضی‌ها هم دچار نشت پلاسما قابل توجه می‌شوند که این مرحله، دانگ شدید محسوب می‌شود.

به گفته باقری، فاز نقاهت نیز به عنوان سومین مرحله این بیماری به حساب می‌آید که ایمنی در بدن بیمار ایجاد و بهبودی در حال عمومی وی دیده می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: مسافرانی که به استان‌های درگیر این بیماری رفت و آمد دارند، اگر دارای علایم این بیماری هستند در اسرع وقت به مراکز درمانی و بیمارستانی استان مراجعه کنند و در صورت امکان در مسافرت‌های خود به مناطق آلوده به این بیماری از لباس‌ها و پیراهنی‌های بلند و نیز از اسپری‌های دور کننده پشه استفاده کنند و در مناطقی که آب راکد، برکه و زباله قرار دارد، دوری گزینند.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت قزوین گفت: نشست‌های متعددی در خصوص بیماری تب دنگی در استان قزوین با کارگروه‌های سلامت، شورای سلامت شهری و روستایی صورت گرفته و همچنین اطلاع رسانی‌های مناسبی از طریق سایت‌ها و رسانه‌های خبری انجام شده و موارد مشکوک با هشیاری کامل دانشگاه علوم پزشکی استان و وزارت بهداشت و درمان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پشه آئدس می‌تواند بیماری‌های مختلفی از جمله تب دانگ، چیکونگونیا، زیکا و تب زرد را به انسان منتقل کند.

برچسب ها: تب دنگی ، مرکز بهداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.