سوءقصد به جان دونالد ترامپ به فهرست بلندبالایی از ترور روسای جمهور آمریکا اضافه کرد که تاکنون جان ۴ رئیس‌جمهور را در این کشور گرفته است.

تلاش برای ترور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، به تاریخ طولانی حملات به رؤسای‌جمهور این کشور افزوده شد.

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه به‌تازگی در جریان گردهمایی انتخاباتی خود در پنسیلوانیا هدف تیراندازی قرار گرفت و مجروح شد.

تاریخی از ترور و سوءقصد

تلاش برای ترور ترامپ در یک گردهمایی کمپین انتخاباتی پنسیلوانیا به فهرست بلندبالایی از روسای‌جمهور مستقر و سابق آمریکا می‌افزاید که در طول تاریخ این کشور هدف ترور یا سوءقصد قرار گرفته‌‎اند.

آخرین موردی که یک رئیس‌جمهور آمریکا در یک سوءقصد مجروح شد، ۴۳ سال پیش و در اولین دوره ریاست‌جمهوری رونالد ریگان رخ داد؛ او در مارس ۱۹۸۱ از سوی جان هینکلی جونیور در خارج از هتل هیلتون در واشنگتن دی‌سی هدف اصابت گلوله قرار گرفت که به شکستگی دنده و سوراخ شدن ریه او منجر شد.

ریگان تحت عمل جراحی اضطراری قرار گرفت، از جراحاتش بهبود یافت و برای دومین بار به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد.

شناخته‌شده‌ترین ترور رئیس‌جمهور آمریکا در دوران مدرن تیراندازی به جان اف کندی در نوامبر ۱۹۶۳ در دالاس، تگزاس بود؛ کندی از پشت سر به وسیله لی هاروی اسوالد از طبقه ششم انبار کتاب مدرسه تگزاس هدف اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

قتل ۴ رئیس‌جمهور آمریکا

کندی یکی از ۴ رئیس‌جمهور آمریکا بود که ترور شد و ۳ رئیس‌جمهور دیگر آبراهام لینکلن، جیمز گارفیلد و ویلیام مک‌کینلی هستند.

لینکلن در آوریل ۱۸۶۵، کمتر از یک هفته پس از پایان رسمی جنگ داخلی، ترور شد؛ او در حال شرکت در نمایشی در تئاتر فورد در واشنگتن دی‌سی بود که جان ویلکس بوث با شلیک گلوله از پشت سر، او را هدف قرار داد و به قتل رساند.

گارفیلد در جولای ۱۸۸۱ در حال آماده شدن برای سوار شدن به قطار در ایستگاه قطار واشنگتن دی‌سی بود، که از سوی چارلز گیتو از پشت هدف اصابت گلوله قرار گرفت.

گارفیلد نزدیک به دو ماه پس از تیراندازی زنده ماند، اما در نهایت بر اثر جراحات جان باخت.

مک کینلی در سپتامبر ۱۹۰۱ در حالی که در نمایشگاه پان-آمریکن در بوفالو، نیویورک، به بازدیدکنندگان خوش‌آمد می‌گفت، از سوی لئون کولگوس از ناحیه قفسه سینه هدف اصابت گلوله قرار گرفت.

وی از تیراندازی اولیه جان سالم به در برد، اما ۸ روز بعد به دلیل ابتلا به بیماری بر اثر جراحات جان باخت.

سابقه سوءقصد به رؤسای‌جمهور آمریکا

اولین مورد سوءقصد در ژانویه ۱۸۳۵ رخ داد، زمانی که ریچارد لارنس سعی کرد اندرو جکسون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، را پس از ترک مراسم تشییع جنازه کنگره در ساختمان کاپیتول‌هیل هدف قرار دهد، اما هر دو گلوله بد شلیک شد.

تئودور روزولت در اکتبر ۱۹۱۲ از سوی جان شرانک در میلواکی، ویسکانسین، در حالی که در تلاش برای انتخاب مجدد خود به سخنرانی در مبارزات انتخاباتی می‌رفت، از ناحیه سینه هدف اصابت گلوله قرار گرفت.

در فوریه ۱۹۳۳، فرانکلین دی. روزولت پس از سخنرانی در میامی، فلوریدا، تنها ۱۷ روز پیش از اولین تحلیف ریاست‎جمهوری خود، از سوی جوزپه زنگارا هدف اصابت گلوله قرار گرفت، ۵ گلوله شلیک شده به رئیس‌جمهور اصابت نکرد و روزولت در جریان سوءقصد آسیبی ندید، با این حال، آنتون سرماک، شهردار شیکاگو با شلیک گلوله کشته شد.

هری ترومن در نوامبر ۱۹۵۰ در جریان بازسازی کاخ سفید هدف اصابت گلوله قرار گرفت؛ رئیس جمهور از جراحت نجات یافت، اما یک افسر پلیس در جریان این سوءقصد کشته شد.

جرالد فورد در سال ۱۹۷۵ با دو تلاش برای ترور مواجه شد. اولین مورد در سپتامبر همان سال در محوطه ساختمان ایالت در ساکرامنتو، کالیفرنیا، جایی که اسلحه لینت فروم اشتباه شلیک کرد، اتفاق افتاد.

دومین مورد ۱۷ روز بعد، زمانی که فورد از سانفرانسیسکو بازدید می‌کرد، رخ داد؛ سارا جین مور به سمت فورد شلیک کرد، اما موفق نشد و فورد در هیچ یک از این دو سوءقصد آسیب ندید.

در می ۲۰۰۵، جورج دبلیو بوش در حال سخنرانی در میدان آزادی در تفلیس، گرجستان، بود که ولادیمیر آروتیونیان یک نارنجک را به سمت تریبون پرتاب کرد؛ نارنجک منفجر نشد و رئیس‎جمهور آسیبی ندید، اما در هنگام دستگیری آروتیونیان، وی یک مامور وزارت کشور گرجستان را کشت.

اسکار رامیرو اورتگا هرناندز در نوامبر ۲۰۱۱ در اولین دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما دستکم ۷ گلوله به کاخ سفید شلیک کرد؛ نه رئیس‌جمهور و نه بانوی اول در جریان این سوءقصد حضور نداشتند.

سوءقصد به جان سیاستمداران آمریکایی

همچنین دو حادثه پرمخاطب یک ترور و یک سوءقصد برای سیاستمداران آمریکایی که رئیس‌جمهور نبودند، رخ داده است.

در ژوئن ۱۹۶۸، رابرت اف کندی، برادر جان اف کندی، از سوی سیرهان سیر‌ها در هتلی در لس‌آنجلس با شلیک گلوله کشته شد.

وی یکی از نامزد‌های پیشرو در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری حزب دموکرات در سال ۱۹۶۸ بود.

همچنین جورج والاس، فرماندار سابق آلاباما، یکی از نامزد‌های پیشرو برای انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری دموکرات در سال ۱۹۷۲ بود که در مبارزات انتخاباتی در یک مرکز خرید در لورل، مریلند، از سوی آرتور برمر هدف اصابت ۴ گلوله قرار گرفت.

وی از ناحیه شکم و قفسه سینه ضربه خورد و تا آخر عمر فلج شد؛ تلاش برای ترور و جراحات بعدی به نامزدی ریاست جمهوری والاس پایان داد.

منبع: میزان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۲۶ تير ۱۴۰۳
شهید سید ابراهیم رئیسی هم هستن که شهیدشدند