بنابر گفته کارشناسان، با تحقق دلارزدایی از روابط تجاری علاوه بر کاهش هزینه برای تجار، ریسک تجارت نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

دلارزدایی از تجارت مسیری که حالا ضرورت تحقق آن برای بسیاری از کشور‌های جهان مشخص شده و کشور ما نیز در این مسیر گام‌های عملی برداشته است و حالا بنابر اعلام مسئولان بانک مرکزی با پیمان پولی دو جانبه که به تازگی به امضاء رسیده دیگر ارز ثالث میان تبادلات ایران و روسیه در کار نخواهد بود.

دلارزدایی از تجارت که محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی بر آن تاکید دارد و در این راستا اظهار کرد: اگر بتوانیم در مبادلات بین روسیه، ایران، چین و سایر کشور‌ها از روبل، یوآن، درهم و ریال استفاده کنیم، مانع بزرگی در تجارت دو کشور برداشته خواهد شد و منجر به تقویت ارتباط دو کشور می‌شود و سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی دو کشور می‌توانند اشتراکات بیشتری با هم داشته باشند.

پرچم ایران و روسیه

در ادامه هم محسن کریمی معاون امور بین‌المللی بانک مرکزی با اشاره به پیمان جدید میان ایران و روسیه اظهار کرد: موضوع پیمان پولی از نوع معاوضه پولی تجربه جهانی دارد و بنابر این ادبیات دلارزدایی شکل گرفت ما بر اساس وضعیت تحریمی خود دست به کار شدیم و تجربیاتی را اندوختیم و بر این اساس با کشور روسیه طی دو سال کار پیچیده اقدامات خود را پیش بردیم ایده این پیمان از سوی ایران است.

او افزود: دلار و یورو مورد استفاده تجار در تعاملات خارجی بودند و این نوع ابزار به سبب سوءاستفاده آمریکا آسیب زا بود بر این اساس کشور‌ها برای تحریم‌ناپذیری به سمت دلارزدایی و یوروزدایی رفتند و ما هم در این راستا حرکت کردیم، اما خوب در این زمینه نکاتی از جمله کاهش ارزش پول ملی مطرح بود که ابزار‌های آن را هم طراحی کردیم.

دلارزدایی یعنی گذاشتن دلار در تبادلات تجاری خارجی

این مقام مسئول در ادامه گفت: دلارزدایی در ادبیات بین‌الملی یعنی کنار گذاشتن دلار در تبادلات تجاری خارجی خود این رویکرد است که باعت خنثی سازی تحریم می‌شود. در این پیمان پولی برای ریال ایران تقاضای مبادلاتی ایجاد کردیم و این موضوع باعث قدرتمندی پول ملی می‌شود و اثر ضد تورمی دارد.

به گفته متخصصان این‌ حوزه، تسهیل‌گری بحث صادرات، واردات و معادلات تجاری از جمله مزایای دلارزدایی از روابط تجاری کشور محسوب می‌شود موضوعی که کارشناس امور بانکی حجت‌الله فرزانی هم با اشاره به این نکته در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پیمان‌های پولی دو و یا چند جانبه به ویژه پیمان پولی اخیر میان روبل و ریال می‌تواند کمک کننده بسیار مناسبی برای تسهیل‌گری بحث صادرات و واردات و معادلات تجاری باشد.

این کارشناس امور بانکی می‌گوید: زمانی که یک ارز جهان روا همانند دلار را از تجارت و مبادلات تجاری خود با دیگر کشور‌ها برداریم می‌توانیم جلوی آثار تسعیر کردن را بگیریم از سوی دیگر به سبب حذف واسطه دیگر بحث امکان تحریم و آثار آن کمرنگ می‌شود و به عبارت دیگر ما گام در یک مسیر تحریم ناپذیر برداشتیم.

فرزانی همچنین با اشاره به پیمان پولی جدید افزود: با پیمان پولی، مبادلات براساس ارز‌های محلی ریال و روبل خواهد بود و نیازی نیست از ارز دیگری استفاده شود که این شروعی برای جهش در مبادلات تجاری کشور محسوب می‌شود زمانی که دیگر ارز ثالث میان تبادلات ایران و روسیه در کار نخواهد بود تجار نیز به آسانی و با دغدغه کمتری به مسیر و فعالیت خود ادامه خواهند داد.

ضرورت ترویج تجربه دلارزدایی 

در ادامه هم آلبرت بغزیان استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: به طور خلاصه دلارزدایی از روابط تجاری کشور مسیری است که قدرت‌های جهان دیگر نمی‌توانند آن را تحریم کنند و به عبارتی راهی تحریم ناپذیر است و از سوی دیگر به سبب این عدم تحریم پذیری ریسک تجارت به شکل قابل قبولی برای تجار کشور کاهش پیدا می‌کند و این مهم می‌تواند به رشد تجارت، افزایش اطمینان و انگیزه میان تجار موثر باشد.

او افزود: از سوی دیگر با دلارزدایی از روابط تجاری شاهد کاهش هزینه تجارت برای تجار خواهیم بود و این هم می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد، اما نکته مهم این است که نباید این روند منوط به چند کشور باشد و باتوجه به تجربه‌ای کنونی و عضویت ایران در بریکس می‌توانیم دلارزدایی از روابط تجاری را با سایر کشور‌ها نیز عملیاتی کنیم و این موضوع را ترویج دهیم که این هم یک ضرورت است.

دلار زدایی
دلارزدایی که رهبر معظم انقلاب هم در یکی از سخنرانی‌های خود با اشاره به وابستگی اقتصاد کشور به دلار به عنوان نقطه ضعفی مهم بیان کردند: برخی کشور‌هایی که مورد تحریم غرب قرار گرفتند با قطع وابستگی خود به دلار و کار کردن با پول‌های محلی، وضع بهتری پیدا کردند که ما نیز باید همین کار را انجام دهیم.

حالا باتوجه به تاکید مکرر رهبر معظم انقلاب و شرایط تحریمی کشور بنظر می‌رسید اکنون دلارزدایی برای کشور ما یک ضرورت محسوب می‌شود که در این راستا هم باتوجه به اقدامات اخیر گام‌های عملی موثری برداشته شده است.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار