رایزن بازرگانی ایران در افغانستان، از افزایش ۳۱ درصدی صادرات غیر نفتی ایران به افغانستان خبر داد.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان، از افزایش ۱۲۳ میلیون دلاری صادرات غیر نفتی ایران به افغانستان در ۳ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

حسین روستائی از افزایشی شدن میزان صادرات غیر نفتی ایران به افغانستان در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۳ خبر داد و افزود: صادرات غیر نفتی ایران به افغانستان توانست بعد از وقفه‌ای که در اوایل تحولات سیاسی در کابل رخ داد دوباره سیر سعودی به خود بگیرد.

وی افزود صادرات ایران به افغانستان به بیش از ۵۱۷ میلیون دلار رسیده است که این میزان، حکایت از افزایش ۳۱ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را دارد که این میزان، در مقایسه با دوره مشـابه سال گذشـته ۲۳ درصـد در وزن افزایش یافته است.

وی گسترش روابط اقتصادی و افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور را به نگاه ویژه دولت سیزدهم در توسعه روابط تجاری با همسایگان نسبت داد و تصریح کرد: با افزایش رفت و آمد هیئت‌های رسمی و اقتصادی-تجاری میان استان‌های دو کشور، به‌ویژه تهران و کابل زمینه‌های تقویت روابط تجاری تقویت شد.

روستایی با برشمردن مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به افغانستان، گفت: روغن‌های سبک و فرآوردهای نفتی، گازهای نفتی، شمش از آهن و فولاد، کامپاند پلی اتیلن،‌کف پوش های غیر مخملی باف، اوره، تخم مرغ و تخم خوراکی ماکیان، هیدروکربورهای سبک و سنگین، سیمان، گوجه فرنگی، سیب درختـی، انـواع پلی اتیلن، سیب زمینی، انواع کفش، میوه جات و سبزیجات، پرتقال، شیرخشک و انواع کاشی و سرامیک مهمترین اقلام صادارتی به افغانستان است.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان ادامه داد: متوسط ارزش گمرگی هر تن کالای صادراتی به افغانستان در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۳ بیش از ۴۳۰ دلار بوده که درمقایسه با دوره مشابه سال ۱۴۰۲ (۴۰۴دلار)، بیش از ۳۶ دلار در هر تن افزایش را نشان می دهد که حاکی از صادرات کالاهای با ارزش افـزوده بیشـتر به افغانسـتان در دوره مورد بررسی است؛ البته مقایسه رشد ۳۱ درصـدی در ارزش صادارت و ۲۳ درصـدی در وزن نیـز این موضـوع را تایید می‌کند.

وی افغانستان را به عنوان پنجمین مقصد کالاهای صادراتی ایران معرفی کرد و گفت: تجار و مردم افغانستان شناخت خوبی نسبت به کالاهای ایرانی دارند همین موضوع زمینه‌های افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور به بیش از ۵ میلیارد دلار در بازه زمانی کوتاه مدت (تا ۲ سال آینده)، فراهم کرده است و به نظر می‌رسد ایران بتواند تامین‌کننده ماشین آلات صنعتی و خطوط تولید، دارو و تجهیزات پزشکی و تجهیزات بخش کشاورزی برای افغانستان باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار