امام جمعه قزوین در خطبه‌های نماز جمعه گفت: رئیس جمهور ایران اسلامی امروز با آراء مردم انتخاب و فردا معرفی خواهد شد و رئیس‌جمهور آینده باید با روحیه شهید رئیسی به میدان بیاید.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در خطبه‌های نماز جمعه قزوین که در مسجدالنبی (ص) برگزار می‌شود، گفت: برای اینکه بنده خوبی باشیم، باید دست یکدیگر را بگیریم، راهنمای یکدیگر باشیم، همگانی برای تقوا قیام کنیم، پای کار عبادت، بندگی، صداقت و یکرنگی باشیم، در مقابل دشمنان خدا صفوف مستحکم داشته باشیم و در بین خودمان رأفت، محبت، عطوفت، همیاری، همراهی، حمایت و دلسوزی حاکم باشد، این‌ها به معنای تقواست.

وی ادامه داد: مناسبت‌های مهمی را پیش‌رو داریم که به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد، یکی از مناسبت‌های این هفته آغاز سال جدید قمری است، اکنون در روز‌های پایانی سال ۱۴۴۵ هجری قمری هستیم، در چند روز آینده سال ۱۴۴۶ هجری قمری آغاز خواهد شد و ماه محرم از راه می‌رسد.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: درباره ماه محرم چند نکته را عرض خواهیم کرد، رَیّان ابن شبیب می‌گوید در روز اول ماه محرم خدمت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) رسیدم، حضرت خطاب به من فرمود آیا روزه‌دار هستی؟ عرض کردم خیر روزه نیستم، حضرت فرمود در روز اول محرم زکریا (ع) در پیشگاه خدای متعال دعا کرد، دعای او این بود که خدایا به من فرزند خوب، پاک و طیب عنایت کن، تو سمیع الدعا هستی و دعای بندگانت را خوب گوش می‌کنی و پاسخ می‌دهی.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: حضرت در ادامه فرمود خدا دعای زکریا را اجابت کرد و به ملائکه مأموریت داد در حالی که زکریا در محراب عبادت مشغول بندگی بود، به او گفتند خدا به تو فرزندی می‌دهد که نام او یحیی است.

وی گفت: حضرت در ادامه فرمود هر کس روز اول محرم روزه بگیرد و از خدا درخواست کند، همان طور که خدا دعای زکریا را مستجاب کرد، دعای او را هم درباره هر گرفتاری و مشکلی اجابت خواهد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی تأکید کرد: اگر در روز اول ماه محرم توفیق روزه و دعا پیدا کردید، این وعده خدای متعال برای شما تماشایی خواهد بود، تلاش کنید از این فرصت استفاده کنید.

خطیب نماز جمعه قزوین اضافه کرد: در قسمت دیگری از این حدیث آمده که امام رضا (ع) خطاب به ریان ابن شبیب می‌فرماید اگر می‌خواهی خدا ثواب شهدایی که در کنار اباعبدالله (ع) به شهادت رسیده اند را روزی تو کند، راهش این است که هر وقت یاد شهدای کربلا افتادی، صادقانه بگو‌ای کاش من هم در کربلا بودم، حقیقتاً فکر کن که اگر آن روز بودی، این جرأت، شجاعت، اخلاص و ولایت پذیری را داشتی که در راه خدا و در رکاب اباعبدالله (ع) شهید شوی؟ اگر این اخلاص را داری بگو خدایا کاش من هم در کربلا بودم.

وی یادآور شد: اگر تصور می‌کنید آنقدر شجاعت و اخلاص داشتید که آن موقع بودید، اکنون هم اگر مسئله‌ای پیش بیاید در صحنه حاضرید، شهدای دفاع مقدس، شهدای دفاع از حرم و شهدایی که همین ایام برای حفظ امنیت صندوق‌های رأی به شهادت رسیدند، این‌ها می‌توانند بگویند «یا لَیتنی کُنت مَعَکُم فَافوز فَوزاً عظیما»، اگر این جمله را صادقانه بگوییم، گویا در ثواب آن‌ها شریک هستیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: امام رضا (ع) در ادامه فرمود یابن شبیب اگر می‌خواهی در آن جایگاه‌های برجسته بهشت با ما باشی، از غم و اندوه ما غمگین باش، در مصائب اهل بیت (ع) تو هم احساس کن مصیبت‌زده هستی و در خوشحالی ما احساس شادی و خوشحالی کن، وقتی پیروزی مسلمان‌ها را می‌بینی خوشحال شو، شهادت شهدا را که می‌بینی محزون باش، این‌ها یعنی در حزن اهل بیت (ع) شریک هستی و در شادی ما هم با مایی.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: حضرت در ادامه فرمود اگر کسی به سنگی علاقه نشان بدهد، روز قیامت با همان سنگ محشور خواهد شد، یعنی هر کس با علائقش محشور می‌شود، آن‌هایی که علاقه به غرب نشان می‌دهند با همان‌ها محشور خواهند شد، در مناظرات انتخاباتی هم دیدیم برخی‌ها نمی‌توانستند ذلت پذیری خود را از غرب کتمان کنند، این‌ها در قیامت با همین بایدن دیوانه و ترامپ بدتر از او محشور خواهند شد، این‌ها در قیامت با این صهیونیست‌های آدم‌خوار محشور می‌شوند، این‌ها لیاقت اینکه با ائمه (ع) محشور شوند را ندارند، با همان کسانی محشور می‌شوند که دنیایشان را به آن‌ها گره زده اند.

وی افزود: مناسبت دیگری که در این ایام داریم، دهه امر به معروف و نهی از منکر است، ما می‌دانیم که خدای متعال در قرآن کریم بسیار جدی امر به معروف و نهی از منکر را مطرح کرده است و در آیه ۱۷ سوره لقمان می‌فرماید «یَا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَکَ إِنَّ ذَلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ»، یعنی (اى پسرک من نماز را برپا دار و به کار پسندیده وادار و از کار ناپسند باز دار و بر آسیبى که بر تو وارد آمده است‏ شکیبا باش این حاکى از عزم و اراده تو در امور است).

امام جمعه قزوین بیان کرد: خدای متعال در آیه ۱۰۴ سوره آل عمران می‌فرماید «وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»، یعنی (و باید از میان شما گروهى مردم را به نیکى دعوت کنند و به کار شایسته وادارند و از زشتى بازدارند و آنان همان رستگارانند).

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: خدای متعال در این آیه می‌فرماید شما امت هستید، یعنی امام، رهبر و پیشوا دارید، باید با رهبرتان هماهنگ باشید، هر چه رهبر شما را هدایت می‌کند، برای تحقق آن هدایت‌ها امر به معروف و نهی از منکر کنید، پای خوبی‌ها باشید و با بدی‌ها بستیزید.

وی تأکید کرد: امیرالمؤمنین (ع) در نهج البلاغه فراوان راجع به امر به معروف و نهی از منکر فرمایشاتی دارند، آن حضرت در وصیت آخرشان فرمودند مبادا امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنید، اگر ترک کردید اتفاق بدی می‌افتد و بدترین‌های شما بر شما مسلط خواهند شد، بعد وقتی دعا می‌کنید کسی دعای شما را تحویل نمی‌گیرد، برای اینکه معصیت کرده اید و امر به معروف را کنار گذاشته اید، خدا دعای معصیت کار را مستجاب نمی‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی گفت: یا در این صورت برای مثال یک نفر بدی و خلاف می‌کند، اما وقتی به مقام بالاتر از او شکایت می‌کنید، کسی به شما اعتنایی نمی‌کند، ما این مصیبت‌ها را در دوره‌های گذشته چشیده ایم، ما کوتاهی کردیم و آدم‌هایی بر ما مسلط شدند که هیچ دغدغه‌ای برای مردم نداشتند، نسبت به اجانب روح ذلت پذیری و نوکری داشتند، هر چه هم می‌گفتیم حرفمان به جایی نمی‌رسید.

امام جمعه قزوین یادآور شد: امیرالمؤمنین (ع) در کلام دیگری فرمودند وقتی منکر را می‌بینید باید در مقابل آن رو ترش کنید و نشان بدهید که من از دیدن و شنیدن این منکر ناراحتم، اگر کسی منکر را دید، اما قلبش ناراحت نشد، زبانش علیه منکر سخنی نگفت و در عمل هم هیچ واکنشی علیه منکر انجام نداد، این مرده زنده‌نماست و انسانیتش را زیر پا گذاشته است.

وی اظهار کرد: ما در انتخابات باید قلباً از آن‌هایی که نسبت به سردار سلیمانی هتاکی کردند، متنفر و منزجر باشیم، در زبان هم اظهار کنیم که ما از شما متنفریم و در عمل هم بگوییم که شما لیاقت هیچ مسئولیتی را ندارید.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: امام صادق (ع) فرمودند امر به معروف و نهی از منکر دو مخلوق از مخلوقات خدا هستند، در بیان دیگری هم فرمودند خدا دو خُلق شامل یک اخلاق امر به معروفی و یک اخلاق نهی از منکری دارد.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی بیان کرد: امام صادق (ع) در ادامه فرمودند هر کس پای کار امر به معروف و نهی از منکر بایستد و جوانمردانه به میدان امر به معروف و نهی از منکر بیاید، خدا او را به عزت می‌رساند.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) پای کار امر به معروف و نهی از منکر آمدند و عزت پیدا کردند، حاج قاسم سلیمانی و شهید رئیسی هم پای کار امر به معروف و نهی از منکر بودند و عزتمند شدند، بدترین منکر رژیم منحوس صهیونیستی است، بدترین منکر سلطه جویی آمریکای مستکبر است، این‌ها بدترین‌ها منکراتند، این بزرگان ما در مقابل این منکر‌های بزرگ ایستادند، خدای متعال هم به آن‌ها عزت بخشید.

خطیب نماز جمعه قزوین عنوان کرد: امام صادق (ع) فرمود اگر کسی امر به معروف و نهی از منکر را ضعیف کند، خدا او را خوار خواهد کرد؛ متأسفانه امروز کسانی را داریم که یک روز پرچمدار امر به معروف و نهی از منکر بودند، اما با دشمنان خدا سر سازش را پیش گرفتند، امر به معروف و نهی از منکر را نادیده انگاشتند، خدا هم این‌ها را خوار کرده است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تأکید کرد: امام حسین (ع) وقتی از مدینه خارج می‌شدند و به مکه و سپس به کربلا می‌رفتند، در وصیت نامه خود این طور آورده بودند که من عزمم را جزم کرده ام که امر به معروف و نهی از منکر کنم، امر به معروف و نهی از منکرِ امام حسین (ع) مبارزه با یزیدِ آن زمان بود، امروز هم امر به معروف و نهی از منکر باید مبارزه با دشمنان خدا در این زمانه باشد.

وی اضافه کرد: سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب و حمله عوامل رضاخان به مسجد گوهرشاد و قتل عام مردم را پیش‌رو داریم، مشهد مردم و همه مردم ایران مقاومت کردند و نقشه رضاخان و نقشه آمریکا و انگلیس نقش بر آب شد و برگ زرینی در تاریخ ایران اسلامی توسط مردم به ثبت رسید، بابت این موضوع هم خدا را شاکریم.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی یادآور شد: مناسبت دیگری که پیش‌رو داریم، بزرگداشت محتشم کاشانی است، این مناسبت روز شعر و ادبیات آئینی است، روز ادبیات کودکان را هم در پیش داریم، همه این مناسبت‌ها را گرامی می‌داریم و به روح محتشم کاشانی درود می‌فرستیم با آن شعر ماندگار، مخلصانه و حسینی که سرود و فرمود (باز این چه شورش است که در خلق عالم است، باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است).

امام جمعه قزوین اظهار کرد: این شعر چقدر دلنشین است و هرگز کهنه نخواهد شد، گویا حزن و اندوه قیامتی عاشورای امام حسین (ع) را هر روز در دل شنوندگان تازه‌تر می‌کند.

وی عنوان کرد: رئیس جمهور ایران اسلامی امروز با آراء مردم انتخاب و فردا معرفی خواهد شد، برخی از مهم‌ترین رسالت‌ها و مسئولیت‌های او و هیئت دولت وی را اشاره خواهیم کرد، نخست حفظ عهد و پیمان با خدا، رسول خدا (ص) و ائمه (ع) است، او باید نشان بدهد همیشه پای کار خدا، دین، قرآن، انبیاء و ائمه (ع) ایستاده است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: دومین وظیفه اطاعت از ولی فقیه، رهبر حکیم انقلاب و نائب امام زمان (عج) است، سومین وظیفه استفاده از نیرو‌های مؤمن و معتقد به ارکان انقلاب، نظام و دین است، چهارمین وظیفه برائت جستن از هویت گم‌کرده‌های غرب‌زده است، آن‌هایی که همه چیز ما را در دستان دیوانگان حاکم بر آمریکا می‌بینند، رئیس جمهور آینده باید از این‌ها برائت‌جویی داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: وظیفه دیگر مبارزه با فساد و تبعیض است، ششمین وظیفه ادامه راه شهید جمهور است، یعنی باید معتقد به آن راه باشد، آن راه برای ما عزت آورد، کارخانه‌های خوابیده را راه انداخت، اختلافات و پراکندگی‌های امت اسلام را به وحدت و یکپارچگی تبدیل کرد، آن راه ما را در مقابل دشمنان سربلند و مقتدر کرد، مستضعفان عالم را امیدوار کرد، رئیس جمهور منتخب و هیئت دولت او باید آن راه را ادامه دهند و با چنین روحیه‌ای به میدان بیایند.

وی تأکید کرد: هفتمین وظیفه رئیس جمهور منتخب و هیئت دولت وی، اهتمام جدی و جهادی در استکبار ستیزی است، هشتمین ویژگی او باید تقویت جبهه مقاومت باشد، جبهه مقاومت هویت و دین ماست، دستور خدای متعال به صراحت در قرآن کریم است، خواسته رسول اکرم (ص)، امیرالمؤمنین (ع)، فاطمه زهرا (س) و ائمه (ع) است، رئیس جمهور منتخب موظف است جبهه مقاومت را به صورت جدی و جهادی قوّت و قدرت ببخشد.

امام جمعه قزوین بیان کرد: نهمین وظیفه رئیس جمهور منتخب و هیئت دولت او اصلاح امور برای زمینه سازی ظهور منجی عالم بشریت و مصلح کل است، جامعه باید ساخته شود، از نظر فرهنگی آماده شویم و از نظر عدالت برای ظهور امام زمان (عج) مهیا شویم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین یادآور شد: دهمین وظیفه رئیس جمهور منتخب و هیئت دولت وی امیدبخشی به مردم است، به جای اینکه دائم بخواهد بگوید اگر دیگران دست ما را نگیرند ما نمی‌توانیم، اگر آمریکا لطفی به حال ما نکند ما نمی‌توانیم، هر کس رئیس جمهور شد باید این کلام را از دهانش بیندازد، فقط باید بگوید ما می‌توانیم، در دین خدا نمی‌توانیم یأس است، یأس هم از جنود ابلیس است، آن کسی که یأس پراکنی می‌کند سرباز شیطان است، سرباز رسول اکرم (ص) نیست، علمدار امیرالمؤمنین (ع) نیست، پرچمدار کربلا نیست و نمی‌تواند یار رهبر و ملت باشد.

وی اظهار کرد: آن کسی می‌تواند پای کار دین بایستد که امیدوار باشد، چرا که خدای متعال در آیه ۱۰۵ سوره انبیاء می‌فرماید «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ»، یعنی (و در حقیقت در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد).

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: خدای متعال در این آیه وعده داده و امید بخشیده است، خدا عالم را پر از امید کرده و امید پیروزی نهایی و صلح و آرامش برای همه جهانیان داده است، ما به دنبال این هستیم که رئیس جمهور منتخب با چنین روحیه‌ای خدمت به مردم را آغاز کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.