در نشست خبری دکتر خوانساری صورت گرفت:

ارائه گزارش هزار روزه خدمات سازمان فناوری اطلاعات ایران

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در نشست خبری که در محل نمایشگاه الکامپ برگزار شد به ارائه گزارش هزار روزه خدمات این سازمان پرداخت.

دکتر محمد خوانساری رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در نشست خبری که در محل نمایشگاه الکامپ برگزار شد به ارائه گزارش هزار روزه خدمات این سازمان و پاسخ به خبرنگاران پرداخت.

به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات ایران، دکتر محمد خوانساری رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران به همراه دکتر جواد موحد معاون دولت الکترونیکی سازمان و دکتر حامد منکرسی معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات سازمان، گزارشی هزار روزه از خدمات سازمان فناوری اطلاعات ارائه کردند.

دکتر خوانساری با بیان این مطلب که سازمان فناوری اطلاعات ایران از ابتدای دولت سیزدهم ماموریت یافت تا پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را راه‌اندازی کند تا خدمات برخط دولتی در دسترس عموم مردم قرار گیرد، گفت: طی این مدت تلاش شده است تا جزایر الکترونیکی ناقص، ساماندهی نشده و ارزیابی نشده‌ای که در دستگاه‌ها شکل گرفته بودند تحت یک پنجره واحد خدمات دولت هوشمند یکپارچه شوند و به صورت یک سکوی واحد ارائه شود.

حدود ۳۸ درصد تکالیف وزارت ارتباطات بر عهده سازمان فناوری اطلاعات ایران قرار گرفت

وی با بیان اینکه با توجه به تصویب سند کلان شبکه ملی اطلاعات، حدود ۳۸ درصد تکالیف وزارت ارتباطات بر عهده سازمان فناوری اطلاعات ایران قرار گرفت، گفت: سازمان فناوری اطلاعات ایران در این مدت به ارتقای زیرساخت‌ها، همچنین ارتقای کیفیت خدمات دولت هوشمند و سنجش مستمر میزان رضایتمندی مردم پرداخته است.

وی نقش مهم دولت را در تنظیم‌گری خدمات دهندگان، توانمندسازی توسعه سکو‌های دیجیتال و تسهیل ورود به فضای دیجیتال دانست تا کسب و کار‌ها به راحتی بتوانند دیجیتالی و هوشمند شوند و از خدمات پنجره ملی خدمات دولت هوشمند مانند احراز هویت کاربران، امضای دیجیتال، اعتبارسنجی افراد، عقد قرارداد اجاره و خرید و فروش مسکن و استعلام‌های مختلف نظیر سوابق بیمه و تخلفات خودرو، کد پستی، مدرک تحصیلی، خطوط ارتباطی و ... بهره‌مند شوند.

دکتر خوانساری درباره میزان پیشرفت و بهبود شاخص‌ها در این دوره هزار روزه گفت: ما در ابتدای دولت گذرگاهی برای در اختیار گذاشتن وب‌سرویس‌های دولت به بخش خصوصی داشتیم که تا مرداد ۱۴۰۰ مجموع تراکنش‌های این گذرگاه ۲۸۶ میلیون تراکنش بود که در این دوره هزار روزه به ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تراکنش رسیده است. این یعنی بخش خصوصی در این مدت توانسته با استفاده از امکانات و داده‌های دولت با رعایت حریم خصوصی افراد استفاده کند.

وی افزود: در ابتدای دولت سیزدهم تعداد کسب و کار‌هایی که از مرکز ملی تبادل خدمات می گرفتند ۱۱۴ عدد بوده که الان به ۱۱۰۲ عدد رسیده است.

همچنین تعداد خدمات ارائه شده معادل ۱۱۷۱ عدد بوده که هم اکنون به بیش از ۳۳۱۴ خدمت رسیده است که افزایش ۲.۸ برابری را نشان می‌دهد.

هوشمندسازی خدمات در این دولت تاکنون به حدود ۵۰۰ خدمت هوشمند رسیده است

دکتر خوانساری افزود: هوشمندسازی خدمات در این دولت تاکنون به حدود ۱۴ درصد معادل حدود ۵۰۰ خدمت هوشمند رسیده است که شخص متقاضی نیازی به مراجعه حضوری و ارائه مدارک ندارد.

دکتر موحد در ادامه گفت: نقطه عطف سازمان فناوری اطلاعات ایران در هزار روز گذشته بحث توسعه دولت الکترونیک و اتصال همه دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند بوده است.

وی ادامه داد: هم اکنون ۱۳۸ دستگاه به این پنجره متصل هستند و ۷۵ درصد از خدمات در دسترس مردم قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۴۸ میلیون نفر از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند شناسه دیجیتال گرفته‌اند تا تنها با یک بار احراز هویت به همه خدمات دسترسی داشته باشند، گفت: برای اولین بار پنجره واحد‌های خدمات موضوعی نظیر خدمات دانشگاهی و آموزش عالی در دسترس قرار گرفته‌اند که بیش از ۲۵۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی در آن در دسترس هستند و امسال در اجلاس جامع اطلاعاتی جزو پنج پروژه برتر شناخته شد.

دکتر موحد همچنین تصریح کرد: درگاه ملی مجوز‌ها یکی دیگر از این پنجره‌های واحد خدمات موضوعی است که در دسترس قرار گرفته و کلیه دستگاه‌های دولتی به آن متصل شده‌اند و بیش از ۴۰۰۰ مجوز از این طریق در دسترس است.

وی از پنجره واحد مدیریت زمین به عنوان یکی از خدمات موضوعی که به طور کامل عملیاتی شده است، نام برد که بخش عمده‌ای از دستگاه‌های دخیل در مبحث تغییر کاربری زمین به آن متصل شده‌اند و در حال حاضر کاربران می‌توانند با مراجعه به این پنجره واحد نسبت به تغییر کاربری زمین خود و اخذ مجوز‌های لازم به صورت کاملا الکترونیکی اقدام کنند.

وی در مورد بخش تبادلات نیز گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته، قانون مدیریت داده و اطلاعات ملی در سال ۱۴۰۱ تصویب شد و تکالیف خوبی در این حوزه که قبلا مشخص نبود شفاف کرد و امروزه شاهد رشد و توسعه تبادلات و تراکنش های میان دستگاه‌ها و خدمات دستگاه‌ها به کسب و کار‌ها هستیم که از زمان راه‌اندازی تا مرداد ماه ۱۴۰۱ کل تراکنش‌های مرکز ملی تبادل تقریبا بیش از ۳ میلیارد بود که در این دو سال بیش از ۱۹ میلیارد تراکنش مبادله شده است.

دکتر موحد ابراز امیدواری کرد: این مسیر که در این مدت به خوبی طی شده، در دوره جدید با قدرت ادامه یابد تا مردم بتوانند شاهد استقرار و استمرار دولت هوشمند باشند.

افزایش ۱۰ برابری کاربران ایتا

در ادامه این نشست خبری دکتر منکرسی به بیان فعالیت‌های انجام گرفته در حوزه تنظیم‌گری کسب و کارها، سکو‌ها دیجیتال و پیام‌رسان‌های داخلی پرداخت.

وی گفت: در این هزار روز اقدامات خوبی در تنظیم‌گری و حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی و تقویت زیرساخت‌های این سکو‌ها از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری صورت گرفته است، به طوری که طی این هزار روز تعداد کاربران و همچنین ترافیک مصرفی آنها ۵ برابر شده است که البته این افزایش در برخی سکو‌ها بسیار بیشتر است.

به عنوان مثال تعداد کاربران پیام‌رسان ایتا به ۳۰ میلیون نفر رسیده که حاکی از افزایش ۱۰ برابری آن است. ضمن اینکه ترافیک مصرفی این پیام‌رسان نیز ۱۳ برابر شده است.

دکتر منکرسی از نقش جوانان و کارشناسان در تحقق این امر یاد کرد و خاطرنشان کرد: کار‌های مهمی از جمله کمپین‌های تبلیغاتی و انتخاباتی در انتخابات سال گذشته مجلس شورای اسلامی و انتخابات هفته گذشته ریاست جمهوری در این بستر‌ها صورت گرفته است.

وی همچنین از راه‌اندازی امکان اتصال داخلی پیام‌رسان‌ها خبر داد و گفت: اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ سکو‌ها را موظف کرد که امکان برقراری ارتباط داخلی و متقابل میان پیام‌رسان‌ها را فراهم کنند که این امر تا پایان سال ۲۰۲۳ محقق نشد. این در حالی است که ما در سال ۱۴۰۲ این امکان را فراهم کردیم و هم اکنون ۵ پیام‌رسان داخلی امکان ارتباط متقابل دارند.

دکتر منکرسی با اشاره به تنظیم‌گری داده و خدمات ابری گفت: این حوزه در دولت قبل محدود به زیرساخت‌های فیزیکی بود که در این هزار روز توسعه یافت و استانداردسازی فضای ابری با مشارکت بخش خصوصی و نظام صنفی رایانه‌ای که در واقع یک «تنظیم‌گری مشارکتی» است، انجام شد.

وی ادامه داد: سال گذشته ۲۰ شرکت فعال در خدمات فضای ابری شناسنامه‌دار شدند.

معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات همچنین درباره کوتاه شدن زمان اخذ مجوز نرم افزار گفت: در حالی که اخذ مجوز‌های لازم برای ارائه نرم افزار پیش از این ۶ ماه به طول می‌انجامید، این امر امروز به زیر یک ماه رسیده است. این در حالی است که این روند طبق قانون می‌تواند ۳ ماه زمان ببرد.

طی هزار روز گذشته ۵۰۰ مجوز نرم افزار صادر شده است

وی افزود: در همین راستا طی هزار روز گذشته ۵۰۰ مجوز نرم افزار صادر شده که این یعنی هر ۲ روز یک مجوز صادر شده است.

دکتر منکرسی همچنین گفت: قانون تاییدیه فنی نرم افزار‌ها مصوب سال ۸۳ در این دوره با تغییراتی چشمگیر اصلاح شد و کمک شایانی به توسعه صنعت نرم افزار کرد.

وی همچنین تصریح کرد: یکی دیگر از اقدام‌های صورت گرفته، تاسیس نخستین سندباکس سازمان فناوری اطلاعات است که می‌تواند توسط شرکت‌های نوپا مورد استفاده قرار گیرد.

وی همچنین اعطای تسهیلات ذیل تبصره ۱۸ و معافیت‌های مالیاتی برای کسب و کار‌های دیجیتال را از اقدامات مهم این هزار روز برشمرد.

وی در ادامه به تدوین سند حکمرانی داده در سازمان فناوری اطلاعات ایران اشاره کرد و گفت: این سند، ذیل اسناد ۳۹ گانه سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی تعریف می‌شود که موضوعات مختلفی مانند مالکیت، کیفیت و امنیت در آن در نظر گرفته شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار