زمزمه کنار گذاشتن بایدن در اردوگاه دموکرات‌ها

دموکرات‌ها و بعد از عملکرد فاجعه‌بار بایدن در مناظره انتخابات ریاست جمهوری، تلاش‌های خود را برای انصراف او از ادامه رقابت‌ها آغاز کرده‌اند.

رسانه‌های آمریکایی نوشتند دموکرات‌ها در پی عملکرد شدیدا ضعیف «جو بایدن» در مناظره نخست ریاست جمهوری با «دونالد ترامپ»، احساس خطر شدیدی کرده و به تکاپو افتاده‌اند تا بایدن را از رقابت خارج و با گزینه دیگری جایگزین کنند.

دموکرات‌ها و بعد از عملکرد فاجعه‌بار بایدن در مناظره انتخابات ریاست جمهوری، تلاش‌های خود را برای انصراف او از ادامه رقابت‌ها آغاز کرده‌اند.

بایدن ۸۱ ساله، نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات و پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا در جریان مناظره ۹۰ دقیقه‌ای دیشب با ترامپ، رقیب جمهوریخواهش بار‌ها با مطرح ساختن جملات نامفهوم و نیمه‌تمام و از دست دادن رشته افکارش و سکوت‌های عجیب گاف داد و سردرگم ظاهر شد.

به نوشته نیویورک‌تایمز، گروهی از نمایندگان دموکرات کنگره به دنبال مشاهده این عملکرد فاجعه‌بار اکنون مشغول بحث درباره معرفی کردن یک نامزد ریاست جمهوری جدید از جانب این حزب برای رقابت ۲۰۲۴ هستند.

«دیوید اکسلرود» مشاور ارشد اسبق «باراک اوباما» رئیس جمهور اسبق آمریکا گفت: «بحث‌هایی در داخل حزب دموکرات درباره ضرورت کنار رفتن بایدن از رقابت مطرح شده است.»همچنین «جان کینگ»، گزارشگر ارشد شبکه سی. ان. ان دقایقی بعد از پایان مناظره اظهار کرد: «هم‌اکنون که ما داریم صحبت می‌کنیم در حزب دموکرات یک وحشت عمیق، شدید و فراگیر به وجود آمده است.»

«نیکول والاس» مجری شبکه ام. اس. ان. بی. سی نیز بیان داشت: «عالی‌ترین سطوح حزب دموکرات آمریکا مشغول یک بحث فعال و جاری بر سر به جریان انداختن فرآیند معرفی نامزد ریاست جمهوری جایگزین از سوی حزب هستند.»

استدیو مناظره انتخاباتی

این در حالی است که این رسانه‌ها تصریح می‌کنند حزب دموکرات در برهه کنونی در حالی ضرورت معرفی نامزد جایگزین برای بایدن را احساس می‌کند که هیچ نامزد جایگزین روشنی که بتواند در فاصله چند ماه مانده تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ جای بایدن را بگیرد متصور نیست.

کاخ سفید همچنان که مناظره در جریان بوده اعلام کرد بایدن در حین جلسات تمرین و آماده شدن برای مناظره دچار سرماخوردگی شده است.

پالتیکو نیز گزارش کرد دموکرات‌ها به حدی از عملکرد بد بایدن در مناظره ریاست جمهوری دیشب با ترامپ به وحشت افتاده‌اند که بحث درباره جایگزین کردن نامزدی دیگر به جای او در رقابت ۲۰۲۴ را به جریان انداخته‌اند.این روزنامه نوشت، سه استراتژیست نزدیک به سه کاندیدای بالقوه دیگر دموکرات‌ها گفته‌اند که بعد از این مناظره با دریافت پیامک‌های مختلف «بمباران شده‌اند.»

یک مشاور یکی از آنها که نامش فاش نشد گفت درخواست‌های متعددی از آنها شد که این گزینه‌ها به عنوان کاندیدای جانشین بایدن قدم جلو بگذارند.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال هم نوشت دموکرات‌ها به صورت مخفیانه درباره جایگزینی بایدن در حال رایزنی هستند.سه ستون نویس سرشناس روزنامه نیویورک تایمز با نوشتن مقاله‌های جداگانه‌ای از بایدن خواستند به دلیل شکستش در مناظره از رقابت ریاست جمهوری ۲۰۲۴ انصراف دهد.

بایدن در استدیو سی ان ان

«توماس فریدمن» ستون‌نویس کهنه‌کار و سرشناس نیویورک‌تایمز در مطلب خود با تیتر «جو بایدن مردی خوب و رئیس جمهوری خوب است. او باید از رقابت انصراف دهد» نوشته است: «من در هتلی در شهر لیسبون به تنهایی مناظره بایدن و ترامپ را تماشا کردم. این مناظره اشک من را در آورد. هیچ وقت در عمرم یک چنین لحظه رقت‌انگیزی را در سیاست مربوط به کارزار‌های انتخاباتی آمریکا به یاد نمی‌آورم، چون دقیقا اکنون فاش شد که بایدن مردی خوب و رئیس جمهوری خوب است که هیچ برنامه درستی برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری ندارد».

او در ادامه نوشت: «دونالد ترامپ، مردی شریر و رئیس جمهوری حقیر است که هیچ چیز یاد نگرفته و هیچ چیز را فراموش نکرده است. او همان فواره دروغی است که قبلا بود و تنها دل‌مشغولی شکایت‌های خودش را دارد؛ شکایت‌هایی که هیچ غرابتی با ضروریات رهبری آمریکا در قرن بیست و یکم ندارند. خانواده بایدن و تیم سیاسی او باید سریعا دور هم جمع شوند و سخت‌ترین گفت‌گو‌ها را با رئیس‌جمهور آمریکا همراه با شفافیت، عزم و محبت نسبت به او داشته باشند و به آمریکا عالی‌ترین فرصتش برای دفع تهدید ترامپ در ماه نوامبر را بدهند. رئیس جمهور آمریکا باید قدم جلو گذاشته و رسما اعلام کند دیگر برای دور دوم ریاست جمهوری خود نامزد نمی‌شود و همه نمایندگان الکترال حامی خود را به کنوانسیون ملی دموکرات‌ها واگذار می‌کند.»

فریدمن در ادامه این مقاله نوشته است: «اگر کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور می‌خواهد وارد رقابت شود باید این کار را انجام دهد. اما رای‌دهندگان شایسته داشتن فرآیند بازی برای جستجوی نامزد ریاست جمهوری دموکراتی که بتواند حزب را متحد کند، چیزی که هیچ یک از ۲ مناظره کننده دیشب در آتلانتا پیشنهاد ندادند را پیشنهاد کند؛ این که توصیفی از جهان کنونی ارائه کرده و بگوید آمریکا برای حفظ رهبری اخلاقی، اقتصادی، و دیپلماتیک در این جهان باید چه کار کند.»

بایدن

«نیکولاس کریستوف» ستون نویس دیگر نیویورک تایمز بود که با نگارش مقاله‌ای مشابه با فریدمن رسما از بایدن خواست به خاطر عملکرد فاجعه‌بارش در مناظره و گاف‌هایی که تا کنون داده و ظاهرا تمامی ندارند از رقابت ریاست جمهوری انصراف دهد.

کریستوف در این مقاله با تیتر «رئیس‌جمهور بایدن، دیگر دیدن این وضع برایم بس است» نوشت: «بایدن مرد خوبی است و دوره حرفه‌ای طولانی مدتی را در دولت همراه با یک دوره ریاست جمهوری موفق سپری کرد، اما امیدوارم او بار دیگر عملکرد خودش در مناظره پنجشنبه شب را نگاه کرده و از رقابت انصراف دهد و بگذارد کنوانسیون حزب دموکرات در ماه اوت انتخاب دیگری برای نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات داشته باشد.»

«فرانک برونی» ستون نویس سرشناس دیگر نیویورک تایمز نیز در مقاله مشابهی با تیتر «بایدن با این وضع دیگر نمی‌تواند به کارش ادامه دهد» در ابتدا ضمن اشاره به اینکه ترامپ در مناظره پنجشنبه شب با بایدن به طرزی «بی‌وقفه، گزاف و عنان گسیخته» دروغ گفت، عنوان کرده است: «اما بایدن نتوانست از این فرصت به نفع خود استفاده کند؛ و صادقانه و روراست به نظر می‌رسد او در مقابله ترامپ ناتوان است.»

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار