رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید در حال تهیه یک «طرح جامع» برای چگونگی پایان یافتن جنگ با روسیه است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در کنفرانس خبری مشترک با «ناتاشا پیرک موسار» همتای اسلوونیایی خود، گفت که اوکراین قصد دارد در اواخر سال جاری طرح صلح مفصلی را ارائه کرده و می‌خواهد در نهایت به درگیری پایان دهد.

به گزارش تاس، زلنسکی گفت: «ما در حال حاضر روی سه طرح دقیق در زمینه انرژی، امنیت غذایی و تبادل [اسرا] کار می‌کنیم. من مطمئن هستم که این مشکلات را حل خواهیم کرد».

زلنسکی بار دیگر تاکید کرد که کی‌یف می‌خواهد شاهد پایان یافتن درگیری باشد و امیدوار است «به صلحی عادلانه در اسرع وقت دست یابد». 

 او روز پنجشنبه نیز در اظهارات نادری اعتراف کرده بود که در میانه تلفات سنگین جنگ برای اوکراین، کشورش علاقه‌ای به طولانی شدن درگیری ندارد. 

اظهارات اخیر زلنسکی در خصوص صلح و مذاکره، تفاوت جدی با مواضع پیشین او را نشان می‌دهد. زلنسکی در اکتبر سال ۲۰۲۲ قانونی را امضا کرده بود که هرگونه مذاکره با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را ممنوع می‌کرد. او همچنین پیش از این نیز طرح صلح دیگری ارائه کرده بود. طرح صلح ده ماده‌ای زلنسکی برای اولین بار در پاییز ۲۰۲۲ ارائه شده و خواستار خروج کامل و بدون قید و شرط نیرو‌های روسیه از تمام مناطق اوکراین شد. این طرح همچنین تشکیل دادگاه بین‌المللی برای فرماندهان نظامی روسیه و همچنین دریافت غرامت از روسیه را خواستار شد. روسیه در همان زمان نیز این طرح را بسیار «غیر واقعی» خوانده بود. 

ارتش اوکراین در ماه‌های اخیر تلفات سنگینی داشته است و گزارش شده برخی از افراد واجد شرایط خدمت سربازی در حال فرار از مرز‌ها هستند. این کشور با کمبود نیروی انسانی و کمبود مهمات مواجه است و هر روزه کارشناسان جنگی بیشتری خواستار مذاکره و پایان دادن به روند جنگ در آن می‌شوند.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۰۹ تير ۱۴۰۳
هر روز که بگذره تعداد زیادی کشته میشن و ویرانی های بیشتری در پی اون !
خب تو احمق که میخوای صلح کنی چرا میگذاری چندین ماه دیگه ؟! خب امروز بهتر از فردا نیست (چه برسه به ماههای دیگه؟).
آمریکا و اروپا برای تضعیف روسیه خوب تو باتلاق انداختند و کمی کمک و بقیشم بدهی تسلیحات تا شاید سالیان ساللللل فقط کمی از خسارتهات بود.
خسارت اصلی کشته شدن پدر مادر خانوادهع ویا فرزندان ویا هردو و دیگه اینکه مجروحان جنگ که عمری ناقص شدن و تا عمر دارن نفرینشون پشت سر تو احمق هست که گوش دادی به آمریکا و الان از همون آمریکا بخواه و بگو که کشورم نابود شد تو لااقل تسلیحات و وامهایی که ازت گرفتم را ببخش . ببین چی بهت میگه ؟؟!
آخنه به قول معروف نونت نبود آبت نبود کشورت سرسبز و آب و زمین کشاورزی فراوان و اینهمه نعمت خدا بهتون داده بود چه مرگت بود گوش به آمریکا کردی و اون کشور سرسبز و زیبا را کردی مخروبه وشهروندانتو کردی آواره اینور و اونور وکه بشن نوکر و کلفت غرب و اروپا ...!
چقدر پوتین گفت نکن نکن نکن .... ولی وقتی کنار سناتورهای آمریکائی میرفتی بله قربان از دهنت نمی افتاد وحالا کو اونسناتور و رئیس جمهورشون و.. که بگن چه بر سر کشورت اومد و به جز سالیان سال که بخوای کشور را بسازی و... بدهی ها عمری گردنته و باز مجبوری به خاطر همون بدهی ها لال بمونی و نتونی حرف بزنی !
آمریکا و اروپا اگه میخواستن روسیه را تضعیف کنن خب به توچه ؟؟! تو چرا یشمرگشون شدی و البته خودت که هیچچچچچ .. مردمت !
الانم بخوای خلاف نظر اونها کاری کنی یا صلح یا هرکاری که مطابق میلشون نباشه چنان سربه نیستت میکنن که انگار اصلا از ول وجود نداشتی (که حقت هم هست) . و به جای تو احمق یکی دست نشانده خودشونا میگذارن خیلی راحت .(کشور جنگ زده و بدهکار غرب و اروپا و ....! و یه کشور ویران شده چکار میتونه بکنه).
اونجا ایران نیست که بچه و نوجوون 12-13 ساله گریه کنه و دست تو شناسنامش ببره که بتونه بره جنگ .! اونجا جوونها با اون هیکیل فرار میکنن و تو پستو و پشت ماماهاشون قایم میشن و تو به چی دلخوش بودی که گوش کردی به آمریکا و نابود کردی کشورت و مردمت را!
میخواستن عضو ناتو بشی ولی به چه قیمتی ؟! مگه تا بحال نبودی چی شده بود و چه کم و کسری داشتی ؟؟! آمریکا هم هی ترسوندت که روسیه حمله میکنه و... که تو هم یه جو عقل نداشتی که خب چرا حمله کنه و نهایت حمله میکرد میشد عین الان . دیگه بدتر که نمیشد.
همون آمریکا و ناتو و... سلاح هم بهت میدادن حق استفاده ازبیشترشون را نداشتی ولی پولشونا بعد میخوان (به جز کمی که بعنوان کمک بود) اونها تو و کشورت را به قهقرا بردن و نابود کردن به خاطر روسیه ولی خودشون حتی نخواستن از سلاحهاشون استفاده کنی که نکنه روسیه نگاه چپ بهشون کنه و یا ضرری کنن . و تو احمق باز ادامه دادی ....!
خون تمام کشته شدها گردن تو هست و کشورت هم که نابوده و تاحالا التماس سلاح میکردی بعد جنگ باید التماس کمک برای بازسازی کشور کنی و باز وام بگیری (اگه بدن) و این یعنی مردمت یه نسلشون یا نابود شدن یا باید باتورم و بدهی ها عمرشون را بگذرونن تا نسل بعدی چی بشه!(بلاخره بدهی باید از جایی دربیاد یا نه؟! باید غلات بدی جای بدهی و همچنین نفت و.. تا سالها که مردم خودت کمبود همینها را خواهند داشت و مالیات و...).
خلاصه برو بمیر...
یک روز زودتر این جنگ را تمام کنی چندین کشته و زخمی و ناقص کمتر و خرابی هم کمتر.(هرچند اختیاری نداری و افسارت دست کس دیگس.).
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۰۹ تير ۱۴۰۳
آقازلنسکی ضربه ای که خوردیدبخاطر فرهنگ بی بندوباری غربی است چون جوانی که بی بندوبار باشد حال دفاع ازوطن را ندارد همینطور دیدی یک تعداد فرارکردندویکتعداد هم پنهان شدند حالا اگر اصلاح طلبان ایرانی هم روی کار بیایندهمین فرهنگ فساد غربی را پیاده خواهند کرد وایران هم اوکراین دوم میشود وتوتنها نیستی
Iran (Islamic Republic of)
فرزند چهارم که کپن نداشت
۰۷:۲۱ ۰۹ تير ۱۴۰۳
صهیونیست عوضی دلقک برای خودخواهی میخوای پنج ماه دیگه شرایط جنگی رو نگه داری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۶ ۰۹ تير ۱۴۰۳
خاک بر سرتت
رییس جمهوری که با انقلاب مخملی امریکا
بقدرت رسیدی
فقط میخواستی بخشی از کشورتت را از دست بدهی
چند میلیون اواره کشورها کنی و
خسارات جانی و مالی به مردم ات زدی
واقعا زبان فاصر از این همه خریت و خسارت به کشورتت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۳ ۰۹ تير ۱۴۰۳
یهودی تبار است و‌بقول هیتلر هیچوقت کشور نداشتند که عرق کشوری داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
حسنی
۰۱:۲۶ ۰۹ تير ۱۴۰۳
احمق چرا الان نمی دهی کشته کمه دلت را خنک نمی‌کند همین فردا درخواست مذاکره وآتش بس بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۹ ۰۹ تير ۱۴۰۳
احتمالا فهمیده ترامپ میاد دیگه باید کاسه کوزه رو جمع کند و کمک نظامی در کار نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۰۸ تير ۱۴۰۳
زلنسکی تصور می کرد اروپا و آمریکا خدای جهان هستند و اعتماد بر آنها بدون تردید موجب پیروزی خواهد شد و با این توهم حرف های گنده تر از دهان خود هم زیاد می زد اما امروز به این نتیجه رسیده که اعتماد بر غرب و خوش رقصی برای آنها جز ویرانی کشورش و کشته و آواره شدن مردمش هیچ نتیجه ای برای شان نداشته و نخواهد داشت تا او باشد که سعی در ناامن کردن همسایه ای مثل روسیه با کمک ناتو نباشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۰۸ تير ۱۴۰۳
این یعنی اوکراینیها احتمال پیروزی ترامپ رو در انتخابات آمریکا زیاد میدونن. ترامپ ممکنه از ناتو جدا بشه. پس دیگه از اوکراین حمایت نخواهد کرد. یعنی با پیروزی ترامپ، اوکران شکست تلخی خواهد خورد. میخوان تا فرصت دارن به صلح برسن تا کمتر خسارت ببینن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۰۸ تير ۱۴۰۳
خاک بر سرت مزدور مردومت را اواره کردی نوکر امریکا و اروپا روسیه بخواد یک روزه اوکراین را با خاک یکسان می کند تو اصلا اوکراینی اصیل نیستی تو یک احمقی
آخرین اخبار