عزم عشایر لرستان برای شرکت در انتخابات چهاردهم

عشایر ذخایر انقلاب و قشر وفادار به نظام جمهوری اسلامی هستند که نه تنها در تولید و اقتصاد کشور و به خصوص استان لرستان سهم به سزایی دارند بلکه در مناسبت‌های مختلف سیاسی و اجتماعی همواره نقش آفرین و حماسه ساز بوده اند.

حدود ۳۶ درصد مردم لرستان در مناطق عشایری و روستایی سکونت دارند و همواره نقش موثر خود را در تولید و حضور موثر در موقعیت‌های مختلف نشان داده اند و حالا هم در چهاردهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری انگیزه بیشتری برای آمدن دارند تا راه شهید جمهوری که دغدغه اش حال بهتر عشایر بود، تداوم یابد.

مردان و زنان عشایر این روز‌ها بیشتر از قبل به نقش و اهمیت خود واقف هستند و این ارزشمندی خود را به راحتی در کلام و گفتار خود نشان می‌دهند، شور و تکاپوی از جنس حضور انتخابات زندگی آنها را هم متاثر کرده و آن را با ارادتمندی و علاقه مندی درونی خود همراه کرده اند و اثر آن را در کلام پرهیجان آنها می‌توان شنید و مشاهده کرد.

زنان عشایر که معمولا تمایلی به ظاهرشدن جلو دوربین‌ها ندارند با صدا راحت ترند و در مصاحبه‌های صوتی با اشتیاق بیشتری از انتخابات سخن می‌گویند و برای حقانیت موضع خود مبنی بر حضور در انتخابات به تغییراتی که در دولت شهید جمهور برای آنها رخ داده اشاره می‌کنند.

آنان که با زندگی عشایری آشنایی دارند خوب می‌دانند که آب و راه چقدر نقش حیاتی در زندگی آنها دارد، زنان عشایر که پیاده روی‌های طولانی برای رسیدن به آب و حمل آن تا زیر سیاه چادر‌های خود را تجربه کرده و این درد را حس کرده اند حالا به خوبی قدر دسترسی به آب که تا نزدیکی سیاه چادر‌های آنها آمده را می‌دانند و البته که قدردان این نعمت هستند و در اظهارات خود بر لزوم شرکت خود در انتخابات تاکید می‌کنند، تا این مسیر متوقف نشود.

ارزش راه و راهسازی را نیز به خوبی در کلام و گفتار اهالی مناطق عشایری شهرستان بروجرد می‌توان مشاهده کرد، مادرانی که در دل زندگی عشایری و سختی‌های این زندگی، اما دغدغه آینده فرزندان خود را دارند و می‌خواهند راه و راهسازی آنها رونق گیرد تا دسترسی فرزندانشان به آموزش و آمدن معلم و مدرسه در مناطق آنها فراهم شود.

بانوان مناطق عشایری بروجردی در خصوص ضرورت شرکت خود در انتخابات می‌گوید: بخش عمده‌ای از کار‌های زندگی عشایری به عهده ما است به خصوص در خصوص دسترسی به آب که در چند سال گذشته خدمات و کار‌های خوبی برای ما فراهم شده و می‌خواهیم هر کسی که انتخاب می‌شود همین راه را ادامه دهد.

یکی از بانوان مناطق عشایری بروجرد می‌گوید: زندگی عشایری سختی‌های خاص خود را دارد، اما امروزه به برکت انقلاب اسلامی این سختی‌های کمتر شده و ما نیز قدر این نعمت‌ها را می‌دانیم و در پای صندوق‌های رای حاضر خواهیم شد.

بانوی دیگری هم می‌گوید: ما اهل کوچ قدردان این نعمت‌ها هستیم و مشارکت در انتخابات را وظیفه خود می‌دانیم تا شخصی که مورد اعتماد و اصلح است انتخاب شود و با درد ما محرومان بیگانه نباشد.

بانوی سالمندی که به نظر می‌رسد سختی‌های زندگی عشایری در گذشته را بهتر از نسل جوان ایل و طایفه درک کرده با زبان لکی صحبت بقیه را ادامه می‌دهد و می‌گوید: "من زنی عشایری هستم و زندگی ما سختی دارد و کشورمان هم می‌دانیم که در دوران سختی قرار دارد، اما ما به امید خدا یک رییس جمهور خوب را انتخاب می‌کنیم تا هم به درد خودمان و هم به درد کشورمان بخورد. "

به گفته معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور تعداد شعب اخذ رای در سراسر کشور ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه است که در فرآیند انتخابات مشارکت دارند و از این تعداد ۲۴ هزار و ۱۱۸ شعبه در مناطق روستایی و عشایری مستقر هستند.

مهیار نورعلی در خصوص تمهیدات برگزاری انتخابات در روستاها، بیان کرد: فرمانداران شهرستان‌ها در شهر‌هایی که ایلات و عشایر، ساکن هستند، از قبل جلسات هماهنگی را با سران ایلات و عشایر برگزار کردند و هماهنگی‌های لازم را با آنها انجام دادند، به طور مثال در استان کرمانشاه بیش از ۱۱۴ هزار خانوار عشایر داریم که در قالب ۱۴ ایل هستند و روند و فرآیند‌های رای گیری با آنها مرور شده و ان‌شاء‌الله انتخابات پرشکوهی خواهیم داشت.

وی در مورد شعب سیار نیز اضافه کرد: از طریق پیام‌رسان‌های داخلی در مورد شعب سیار اطلاع‌رسانی کردیم و فرمانداران با ارتباطات نزدیکی که با سران ایلات و عشایر دارند، به آنها اطلاع‌رسانی کردند و مردم می‌دانند که دقیقا صندوق کجا واقع می‌شود و امیدواریم مشارکت حداکثری را در میان روستائیان و عشایر داشته باشیم.

در شهرستان بروجرد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری صبح امروز همزمان با سراسر کشور در ۲۷۰ شعبه اخذ رای در سطح شهرستان آغاز شد.

فرماندار بروجرد روز جمعه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این دوره از انتخابات در مجموع ۲۷۰ صندوق اخذ رای در شهرستان بروجرد پیش بینی شده که حدود ۲۲۰صندوق از این تعداد ثابت و مابقی سیار است.

مسلم مرادی اظهار کرد: از این تعداد شعبه اخذ رای ۱۷۰ شعبه در سطح شهر بروجرد و ۱۰۰ شعبه دیگر در روستا‌های سه بخش مرکزی، اشترینان و شیروان دایر کار اخذ آرا را بر عهده دارند.

وی با اشاره به اینکه در مجموع پنج هزار نفر عوامل اجرایی و نظارت در بروجرد کار اخذ رای را در سطح شهرستان برعهده دارند، بیان کرد: شهرستان بروجرد دارای ۲۰۰ روستا با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر در سه بخش شیروان، اشترینان و مرکزی است.

فرماندار بروجرد به نقش روستاییان در حراست و پاسداری از ارزش‌های انقلاب اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: روستاییان از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در تمام عرصه‌های انقلاب اسلامی حاضر بوده اند.

به گفته رییس اداره امور عشایر بروجرد با توجه به دغدغه‌ای که عشایر برای حضور و شرکت در انتخابات دارند، صندوق سیار به موقع برای انداختن رای آنها فرستاده می‌شود.

نوراله مصطفی نژاد بیان کرد: هم اکنون ۷۰۰ خانوار عشایر این شهرستان با داشتن ۱۱۰ هزار راس دام سبک و سنگین سالانه یک هزار و ۵۰۰ تن فرآورده گوشتی تولید می‌کنند، ۳۵ درصد صنایع دستی و ۵۰ درصد مواد پروتئینی شهرستان بروجرد توسط عشایر تولید می‌شود.
وی اضافه کرد: عشایر با تولیدات مثل گوشت که محور اصلی شغل عشایر است و لبنیات و صنایع دستی و کشت و فرآوری گیاهان دارویی پیشگام هستند.
رییس اداره امور عشایر بروجرد ادامه داد: هر سیاه چادر عشایر یک کارگاه تولیدی است که مرد، زن، پچه، پیر و جوان همه در کنار هم مشغول هستند و این درک درست را دارند که در روز‌ها و مناسبت‌های مختلف در کنار بقیه اقشار و هم‌پای با آنها باشند.

۲۵ هزار نفر نیروی اجرایی، امنیتی، انتظامی، هیات نظارت و بازرسی برای انتخابات ریاست جمهوری در لرستان پیش بینی شده است.

یک هزار و ۶۳۸ شعبه اخذ رای در استان لرستان پیش بینی شده که یک هزار و ۲۰ شعبه از این مجموع ثابت و مابقی سیار هستند همچنین ۸۳۲ شعبه شهری و ۸۰۶ شعبه نیز روستایی است و بیشترین شعب با ۳۵۷ مورد متعلق به خرم آباد و کمترین با ۴۰ شعبه مربوط به معمولان می‌باشد.

۳۶ هیات اجرایی در استان شکل گرفته که ۱۲ هیات در شهرستان‌ها و مابقی در بخش‌ها بوده و قالب آنها همان هیات‌های اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی است همچنین تمام افراد موثر در اجرا، آموزش‌های لازم حضوری و غیرحضوری را دیده و امکانات اجرایی برای برگزاری انتخابات با همکاری همه دستگاه‌ها فراهم آمده است.

اخذ رای در تمام کشور به صورت دستی، اما احراز هویت همچون انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت الکترونیک است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.