وزیر ارتباطات در حیاط دولت:

مسیر راه‌اندازی دولت هوشمند در دولت سیزدهم ریل‌گذاری شد

وزیر ارتباطات گفت: پنجره ملی خدمات دولت هوشمند برای نخستین بار از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ راه اندازی شد.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز (چهارشنبه) در حاشیه برگزاری جلسه هیات دولت گفت: یکی از موضوعاتی کلیدی که با محوریت وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم را دنبال کردیم، الکترونیکی شدن خدمات بود که برای نخستین بار در اردیبهشت ۱۴۰۱ پنجره ملی خدمات دولت هوشمند راه اندازی شد تا با یک بار احراز هویت، مردم به همه خدمات دستگاه‌های اجرایی دسترسی پیدا کنند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وی با اعلام اینکه تا الان بیش از ۴۸ میلیون نفر از افراد بالای ۱۸ سال در این سامانه احراز هویت شده و کاربر این سامانه هستند، افزود: نزدیک به ۴۵۰ میلیون بار در طی دو سال اخیر از خدمات پنجره ملی خدمات دولت هوشمند استفاده کرده اند و روزانه دو تا سه میلیون نفز از این خدمات استفاده می‌کنند.

زارع پور با بیان اینکه همه خدمات دستگاه‌های اجرایی قابلیت ارائه شدن از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را دارد، خاطرنشان کرد: هم اکنون ۹۹ درصد از دستگاه‌ها و بیش از ۲۵۰ دانشگاه و بیش از ۵۰ شهرداری به این پنجره متصل شده اند و جز وزارت خارجه بخاطر احراز هویت ایرانیان خارج از کشور و همچنین یکی دو دستگاه که استاندارد‌ها را از دست داده اند، مابقی دستگاه‌ها متصل و مشغول ارائه خدمات هستند.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه بیش از ۵۰۰ خدمت از خدمات ارائه شده در این پنجره به شکل هوشمند ارائه می‌شود، اظهار کرد: خدمات هوشمند یعنی شخص بدون نیاز به مراجعه حضوری و ارائه مدرک و همچنین بدون دخالت کارمندی، این خدمات ارائه شود که برای آن دستگاه‌ها باید به یکدیگر متصل می‌شدند که برای این منظور مرکز ملی تبادل اطلاعات راه اندازی شده است.

وی افزود: در مرکز ملی تبادل اطلاعات هر تراکنش یعنی یکبار مراجعه حضوری یا یک بار انجام استعلام که تعداد این تراکنش‌ها از ۱.۵ میلیارد در سال ۹۹ به ۸ میلیارد در سال گذشته رسیده است که نشان می‌دهد میزان اتصال دستگاه‌ها ۵ برابر نسبت به گذشته افزایش یافته است.

زارع پور با اشاره به دو خدمت پرکاربرد در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند گفت: یکی از این خدمات که در این ایام همزمان با فصل جابه جایی مستاجران به راحتی و بدون نیاز به مراجعه به دفاتر مشاورین املاک در حال ارائه است، قرارداد اجاره بین موجر و مستاجر است که شخص می‌تواند با یک ساعت وقت گذاشتن در سامانه خودنویس پنجره وزارت راه و شهرسازی این قرارداد را تنظیم و کد رهگیری دریافت کند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه از طریق پنجره وزارت آموزش و پرورش نیز والدین می‌توانند به کارنامه بچه‌های خود دسترسی داشته باشند و فرهنگیان نیز به طور مثال می‌توانند احکام یا فیش حقوقی خود را ببینند، تصریح کرد: این خدمات به صورت کاربردی در حال ارائه است و نمایشی نیست.

وی افزود: برای ارائه خدمات هوشمند اینچنینی، همه دستگاه‌ها از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات به یکدیگر متصل شده اند و در مجموع مسیر راه اندازی دولت هوشمند در دولت سیزدهم ریل گذاری شد و در قانون برنامه هفتم توسعه نیز همه دستگاه‌ها موظف شده اند که همه خدمات خود را از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه کنند و تا تیر سال آینده نیز تمام مدارکی که از مردم دریافت می‌شود باید حذف شود و به صورت الکترونیکی انجام شود تا کام مردم با خدمات فناورانه دولت بتواند شیرین شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار