عشایر مهاباد سالانه بیش از ۶ هزار تُن فرآورده دامی تولید می‌کنند

مدیرعامل تعاونی عشایر مهاباد گفت: خانوار‌های عشایر مهاباد که در این فصل کوچ خود را از مناطق قشلاقی به مناطق ییلاقی آغاز کردند، سالانه بیش از ۶ هزار تُن فرآورده خام دامی تولید می‌کنند.

یوسف فصاحت مدیرعامل تعاونی عشایر مهاباد گفت: عشایر مهاباد ۱۸۰ هزار راس دام سبک و سنگین پلاک شده در اختیار دارند و پارسال عشایر این شهرستان در مجموع هزار و ۱۴ تُن گوشت قرمز، پنج هزار و ۹۳۷ تُن شیر خام، ۱۱۲ تُن پشم و ۲ تُن مو و کرک تولید  کرده و روانه بازار کردند.

وی اضافه کرد: در مهاباد هزار و ۳۰۰ خانوار عشایری دارای پرونده با جمعیت بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر وجود دارد که بیشتر به دامپروری و صنایع مربوط به آن اشتغال دارند و این شهرستان به لحاظ جمعیت عشایری در جایگاه چهارم استان و پس از شهر‌های ماکو، خوی و ارومیه قرار دارد.

فصاحت ادامه داد: پارسال ۶۶۰ تُن نهاده دامی شامل جو، ذرت و کنسانتره طی پارسال بین عشایر این شهرستان توزیع شد که از این مقدار ۱۹۰ تُن جو، ۱۷۰ تُن سبوس، ۲۰۰ تُن کنسانتره و ۱۰۰ تُن جو بود که با قیمت مصوب در اختیار عشایر این شهرستان قرار گرفته است.

مدیرعامل تعاونی عشایر مهاباد در ادامه گفت: همچنین در راستای کمک به عشایر و تشویق آنان برای تامین گوشت و فرآورده‌های دامی، علاوه بر نهاده‌ها، ۲۸۸ تُن آرد و ۶۶ دستگاه پنل خورشیدی نیز در اختیار جمعیت عشایری این شهرستان قرار گرفت، ۱۰ دهنه چشمه بازسازی و ۱۰ آبشخور دام نیز احداث شده است.

وی تصریح کرد: همچنین احداث ۳۴ کیلومتر ایل راه، ۲ هزار و ۱۸۰ متر خط انتقال آب و ۷۰۰ متر لوله‌گذاری برای انتقال آب از چشمه به محل استقرار چادر از دیگر خدمات ارائه شده به عشایر مهاباد است.

آذربایجان‌غربی بعد از استان‌های چهارمحال و بختیاری و خراسان شمالی سومین استان کشور به لحاظ داشتن جمعیت عشایری است و مهاباد نیز بعد از ماکو، خوی و ارومیه بیشترین جمعیت عشایری استان را در خود جای داده است.

جمعیت عشایری به لحاظ جمعیتی مولد بویژه در زمینه صنعت دامپروری و فرآورده‌های دامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و تولید محصولات ارگانیک و طبیعی نیز دومین مشخصه تولیدات عشایر کشور است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.