آخرین وضعیت حل مشکل ناوگان اتوبوسرانی در تهران/ ۱۰۰ دستگاه اتوبوس اضافه شد

فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده است که این گزارش آخرین وضعیت حل مشکل ناوگان اتوبوسرانی در تهران را بررسی کردیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خبری اعلام کرد که تعداد ۷ هزار اتوبوس برای تردد شهروندان در تهران نیاز است درحالیکه اکنون دو هزار و ۱۶۷ دستگاه اتوبوس در خطوط مشغول خدمت‌رسانی هستند.  

کلانشهر تهران با توجه به انبوه جمعیتی که در خود جای داده نیازمند وسایل نقلیه عمومی متناسب برای عبور و مرور شهروندان است و مدیریت شهری تصمیم گرفت از طریق واردات و همکاری با تولیدکنندگان داخلی کمبود پایتخت را در حوزه اتوبوس برطرف کند.

باتوجه به کمبودی که در پایتخت احساس می‌شد دو مسیر پیش‌روی شهرداری برای رفع این کمبود واردات و تولید داخلی اتوبوس‌ها بودند.

مهدی علیزاده مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با اشاره به اینکه قرار است تعدادی اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شود گفت: تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را با شرکت‌های داخلی و تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه دیگر با شرکت‌های چینی قرار داد شده است.  

تولیدکنندگان داخلی اتوبوس نیز به این موضوع تمایل نشان داده و اعلام آمادگی کردند به طوری که مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولیدکننده اتوبوس در این مورد گفته درسال‌های گذشته کسی از ما اتوبوس نخرید، اما امکان اینکه در دو شیفت کاری فعالیت کنیم را داریم. 

وی در صحبت‌هایش ضمن اشاره به اینکه پرداخت به موقع می‌تواند ضامن افزایش تولید باشد گفت: می‌توانیم در سال ۱۴۰۳ حدود هزار و ۷۰۰ دستگاه اتوبوس جدید تولید کنیم.

همچنین مدیرعامل سابق ایران‌خودرو دیزل با بیان اینکه زیرساخت‌های تولید ۳ هزار دستگاه اتوبوس دیزلی به صورت سالانه فراهم شده است گفت: ظرفیت تولید اتوبوس برقی به تعداد هزار دستگاه در داخل کشور فراهم شده است.

 پس از گذشت حدود دوماه و نیم از سال جدید همزمان با صدوبیست‌وهفتمین پویش امیدوافتخار شهرداری تهران، مهدی علیزاده از ورود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس نو به ناوگان این شرکت خبر داد. 

این اتوبوس‌ها که از محل قرارداد‌های منعقد شده با خودروسازان داخلی خریداری شده است، تک کابین بوده که با برنامه ریزی صورت گرفته پس از انجام مقدمات اولیه و نصب تجهیزات لازم، در خطوط پهنه شرقی و جنوب تهران به مردم خدمت رسانی می‌کنند. 

علی‌رغم اینکه در دو سال و نیم گذشته ۹۴۰ دستگاه اتوبوس نوسازی و ۴۵۶ دستگاه به طور کامل بازسازی شده‌اند، نیاز تهران هنوز مرتفع نشده و چالش کمبود اتوبوس همچنان پابرجاست. 

همان طور که علیزاده در صحبت‌هایش اشاره می‌کند علاوه بر خرید دستگاه‌های جدید برای نوسازی ناوگان شهر تهران، تعمیرات و اورهال اتوبوس‌های فعال نیز به صورت مستمر در حال انجام است و پیش بینی می‌شود با تحقق قرارداد‌های بسته شده برای خرید اتوبوس‌های جدید، تحول بزرگی در ناوگان اتوبوسرانی و حمل و نقل شهر تهران اتفاق بیفتد.

نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران علاوه‌بر اینکه به بهبود کیفیت زندگی شهروندان کمک می‌کند برای مبارزه با مشکل آلودگی هوا و ترافیک نیز اثرات بسیاری دارد.

خبرنگار:حسین قربانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار