در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

اقتصاد و معیشت، چالش‌های جدی منتخبان مجلس دوازدهم

حل مشکلات مربوط به اقتصاد و معیشت مردم، مسائلی هستند که باید مورد توجه منتخبان مجلس دوازدهم قرار گیرند.

 

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ بالاخره با برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی تکلیف مجلس دوازدهم کشورمان تعیین شد و پس از گذشت بیش از ۲ ماه ترکیب نهایی مجلس دوازدهم مشخص شد. مجلسی که از نظر تفاوت نگاه‌ها و دیدگاه‌ها تقریبا مانند مجلس پیشین خود است و مانند دوره یازدهم جریان‌های سیاسی در آن حضور دارند.

انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی  تفاوت‌هایی داشت که این انتخابات را نسبت به دوره‌های پیشین خود متمایز می‌کرد.  

انتخابات این دوره در شرایطی برگزار شد که برخی رسانه‌ها سعی در پاشیدن بذر ناامیدی در میان مردم و ایجاد فضای دو قطبی در جامعه داشتند. از دیگر تفاوت‌های این دوره نحوه ثبت‌نام نامزد‌ها و برگزاری انتخابات الکترونیک بود. تجربه‌ای که البته باعث انجام حرکتی بزرگ در جهت آسان‌تر کردن فرآیند رای گیری و شمارش آرا شد. 

حالا انتخابات تمام شده و موضوعی که اهمیت بیشتری دارد و مسئله اصلی خیلی از مردم است، مسئله معیشت و مشکلات اقتصادی می‌باشد. مسئله‌ای که قبل و بعد از انتخابات نیز عنوان اصلی صحبت‌های نمایندگان فعلی و گذشته مردم در تمامی تبلیغات خود بود و حالا باید موضوع اصلی مجلس دوازدهم هم باشد. مسئله‌ای که رهبر معظم انقلاب نیز درباره آن برای نمایندگان مجلس در دوره فعلی نیز مسیری را مشخص کرده‌اند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این باره فرمودند: امروز مشکلات اقتصادی و معیشتی زمینه‌ساز «گله‌مندی مردم» شده است: «مردم گله‌مندند؛ از بسیاری از چیز‌هایی که در کشور میگذرد، مردم گله‌مندند.» مردم انتظارات به‌حقی دارند: انتظار به‌حقّ مردم ما، این است که از یک اقتصاد شکوفا برخوردار باشند، رفاه عمومی باشد، طبقه‌ی ضعیف از وضعیّت غیر‌قابل قبول خارج بشود، از مشکلات نجات پیدا کند؛ اینها انتظارات مردم ما است و این انتظارات به‌حق است.

با ادامه وضعیت موجود معضلات جامعه حل نخواهد شد

محمد حسین فرهنگی نماینده مردم تبریز و کاندیدای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اهمیت مشارکت با اشاره به مهمترین اولویت‌های مجلس دوازدهم متذکر شد: معتقدم که مجلس باید تحولات اساسی در عملکرد خود ایجاد کند چرا که با ادامه وضعیت موجود معضلات جامعه حل نخواهد شد.

نماینده مردم تبریز گفت: یکی از مشکلاتی که مردم با آن دست به گریبانند مشکلات معیشتی است و مجلس باید در ریل گذاری‌های خود تجدید نظر کند و با کمک قوای دیگر تدبیری برای حل مسائل اقتصادی بیاندیشد.

فرهنگی در پایان افزود: همچنین یکی از مسائلی که نمایندگان باید توجه خاصی به آن داشته باشند این است که چطور می‌توانند به تحقق شعار سال امسال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم جامه عمل بپوشانند.

بزرگترین اولویت ما حل کردن دغدغه مردم در مسائل اقتصادی و معیشتی است

طاهری منتخب مجلس دوازدهم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به مهمترین اولویت‌های نمایندگان در مجلس آتی گفت: بزرگترین اولویت ما حل کردن دغدغه مردم در مسائل اقتصادی و معیشتی است و مجلس با توجه به ظرفیت‌ها و نیاز‌ها موظف به قانون گذاری و نظارت است.

طاهری افزود: یکی دیگر از مهمترین ماموریت‌های مجلس دوازدهم که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد پیاده سازی عملی برنامه هفتم توسعه است چرا که برنامه‌های توسعه گذشته تا حدودی به صورت ویترینی اجرا شد.

منتخب مجلس دوازدهم متذکر شد: یکی دیگر از وظایف منتخبان مجلس پیش رو حفظ آرامش جامعه و پرهیز از حاشیه است و اگر اختلافی بین قوای مجریه و مقننه پیش آمد نباید به جامعه سرایت کند در معنای واقعی کلمه مردم باید حس کنند که ما واقعا به دنبال حل مشکلات و دغدغه‌های آنان هستیم.

وی با اشاره به نقش مجلس دوازدهم در تحقق شعار سال افزود: در حوزه جهش تولید خلأ قانونی وجود ندارد و چندین قانون پایه در این زمینه داریم و اگر دولت به اجرای آنها بپردازد به تحقق شعار سال نزدیک می‌شویم. 

طاهری تاکید کرد: مشارکت مردم در حوزه اقتصاد نیازمند تامل و کار فکری است مثلا پروژه سهام عدالت موفق نبود و کارخانه‌ها را بی صاحب کرد و مدل‌های دیگری نیز در گذشته اجرا شد که چندان موفقیت آمیز نبود؛ بنابراین باید برای وارد کردن مردم به مشاغل خرد و کلان باید آنها را آموزش دهیم و زیر ساخت‌های لازم را فراهم کنیم.

مجلس دوازدهم ثبات اقتصادی و تک رقمی شدن تورم را اولویت بداند

حاجی دلیگانی منتخب مجلس دوازدهم نیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به مهمترین ماموریت‌های مجلس دوازدهم اظهار کرد: معتقدم مهمترین ماموریت مجلس دوازدهم زمینه سازی تحقق فرامین رهبر انقلاب در برنامه هفتم است.

وی افزود: نمایندگان مجلس باید ثبات اقتصادی و تک رقمی شدن نرخ تورم را اولویت اول خود بدانند و همزمان رشد اقتصادی را نیز مهم دانسته که برای تحقق آن تدابیری بیاندیشند.

نماینده مردم شاهین شهر متذکر شد: وکلای منتخب مردم باید بدانند که تنها باید به منافع مردم بیاندیشند و در این راستا اقدام کنند و برای تحقق این امر همه ظرفیت‌های موجود را به کار بگیرند.

حاجی دلیگانی تاکید کرد: منتخبان مجلس باید بدانند که وقتی از رفع مشکلات اقتصادی صحبت می‌کنیم منظور معیشت، مسکن، تولید و ایجاد رونق اقتصادی است و باید برای حل مشکلات این حوزه‌ها تدابیر عملیاتی اندیشیده شود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی گفت: مجلس دوازدهم برای تحقق شعار سال مبتنی بر جهش تولید با مشارکت مردم باید تمامی موانع قانونی که سد راه مردمی سازی اقتصاد می‌شود را شناسایی و برای برطرف کردن آن به اصلاح قوانین و نظارت موثر بپردازد.

موضوع اقتصاد مهمترین مسئله برای بخش عظیمی از مردم کشورمان است با توجه به صحبت‌ها و مناظره‌های تمامی نامزد‌های قبل و بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی متوجه می شویم که آن‌ها نیز مهمترین مسئله را معیشت مردم و بهبود چالش‌های اقتصادی کشور می‌دانند. هدفی که باید در جهت تحقق آن جدی‌تر از همیشه بود و تلاش کرد. تلاشی برای رسیدن به آن چیزی که اهمیت فراوانی برای مردم دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۲۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
صد راه می بینند وبه بیراهه می روند.
بگذار بروند وبینند سزای خویش.
این صحبت ها کم مطرح نبوده وکم نیست وکم هم نخواهد بود.
وضعیت معیشت مسلمانان ازسیاست بازی جدا است.یکبار دولت زیر بار نرود،یکبار مجلس تصویب نکند.
حکایت ملا نصرالدین،
زن ملا به ملا گفت:ملا !!!سیاست یعنی چه؟؟؟
ملا به او گفت: قبل ازازدواج یادت هست چه وعده هایی به تو دادم؟
زن ملا گفت :آری همه یادم هست.
ملا به او گفت:کدام از آنها عملی شد؟؟
زن ملا گفت :هیچ!
ملا گفت :سیاست هم یعنی همین!!!
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۱۹:۵۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
کنگره آمریکا۱۰۰سناتوردارد.مجلس شورای اسلامی بیش از۱۰۰نماینده
متاسفانه علت فقرکامل مشخص هست تعدادنماینده ها؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
با این دولت که هیچ چیزی از اقنصاد نمیداند ودرواقع سواد اقتصادی ندارد وضع معیشت مردم بدتر هم خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
کارمند ساده
۱۱:۵۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
اگر مشکل معیشت ۷۰, درصد ملت که شامل خانواده کارمند و کارگر ساده و کسبه و کشاورز خرد است و طبقه متوسط که هم اکنون به خط فقر رسیده ، حل نشود باید انتظار شراکت زیر ۴۱, درصدی در دور بعدی مجلس باشید....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
عزیزمن کارمند ساده
الان هم درصد مشارکت 33درصد درکل کشور درتهران 8درصد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مهم ترین کار مجلس کنترل و پایین آوردن قیمت دلار است، چون تورم و تمام قیمت ها وابسته به قیمت ارز و دلار است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
واسه نماینده ای که ده ها میلیون تومان حقوق میگیره این چیزا نه چالش و نه اهمیتی داره.
Iran (Islamic Republic of)
آیدین
۱۰:۲۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
وضع اقتصاد و معیشت روز به روز داره بدتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
اینا چالش جدی نیستن شعارهای همیشگین
Iran (Islamic Republic of)
..
۰۹:۵۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتیم امیدوارم تا پایان اردیبهشت قیمت دلار به کمتر از ۶۰ هزار تومان برسد که رسید.

حالا انتظار داریم تا نیمه خرداد قیمت دلار حداقل به ۵۷ هزار تومان برسد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
اجاره خانه و تعرفه پزشکی و پوشاک و خواروبار فقط از ۲۰ فروردین تا الان چند درصد رشد داشته؟ حقوق کارمندان و کارگران و بازنشسته ها چقدر افرایش داشته؟ بعد میگی سفره داره کوچیک میشه میگن تورم روندش منفی شده و ما کارمون درسته!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مگه مشکلی هم مونده
مجلس انقلابی همه مشکلاتو حل کرد
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۹:۳۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
اخه اونی که میلیاردها پول خرج کرده تا رفته تو مجلس که برا مردم نرفته
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۰۹:۳۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
اقتصاد و معاش دغدغه ی مجلسی ها هست
ولی اقتصاد و نعاش خودشون دغدغشونه نه معاش مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
هیچ چی درست نمیشه ... من جواز کسب رو رفتم تمدید کنم ایراد مدرک گرفتن سیستمی ... ۱۰ سال پروانه دارم کسی قبلاً نیومد ایراد بگیره ... حالا با سیستمی کردن مردم رو بیچاره کردن .. هزینه دادم فقط مشکل درست می کنند. اتحادیه واقعا از بین رفتن .. کسی نیست بیاد مشکلات رو رفع کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
بعضی ها بازنشسته هستند اما می یا نگهبان گاراج میشن یا راننده تاکسی درون شهرییی برون شهرییی خیلی ها رو سراغ دارم که پس از ده یا 15 سال بازنشسگی هنوز راننده تاکسی بشین تو خونه از زندگی لذت ببر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
یادت بخیر بازار وکیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
نمایندگان مجلس باید روی اقتصاد کشور و موتور محرکه ی آن یعنی بورس بسیار سرمایه گذاری کنند و برنامه ریزی داشته باشند. ۴۵ سال هست که اقتصاد کشور رها شده و پول ایران بی ارزش ترین پول جهان شده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به علاوه بیکاری قشر تحصیل کرده
آخرین اخبار