رئیس جمهور ترکیه ابراز امیدواری کرد که در زمانی کوتاه توافق میان روسیه و اوکراین برای احیای ابتکار عمل صادرات غلات از دریای سیاه حاصل شود.

پس از خروج روسیه از ابتکار عمل صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه در ماه ژوئیه، ترکیه که یکی از طرف‌های میانجیگر در این زمینه بود کوشیده است با رایزنی با طرف‌های مخاصمه بار دیگر آن‌ها را متقاعد به همکاری برای جلوگیری از ایجاد بحران غذایی در جهان کند. سفر روز گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به سوچی و دیدار با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود در این راستا انجام گرفت. 

به گزارش تله تریدر، اردوغان امروز (سه شنبه) درباره دیدار خود با پوتین اعلام کرد: ما می‌توانیم شاهد یک نتیجه خوب از مذاکرات درباره ابتکار عمل صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه باشیم. این امر می‌تواند در زمان کوتاهی رخ داهد که بی تردید امری قابل انتظار است. 

وی افزود: ترکیه به عنوان یکی از طرف‌های میانجیگر در این زمینه (در کنار سازمان ملل) همچنان به ارتباط خود با طرف‌های مخاصمه و نیز آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل برای رسیدن به یک توافق جامع ادامه خواهد داد. 

روسیه اعلام کرد: منافع مسکو در توافقنامه صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه رعایت نشده و این کشور اکنون به دلیل تحریم‌های غرب نمی‌تواند محصولات کشاورزی و کود شیمیایی خود را صادر کند. تامین منافع روسیه از این توافقنامه یکی از موضوعاتی است که ترکیه و سازمان ملل به دنبال تحقق آن هستند. 

اردوغان در ادامه با اشاره به جنگ سوریه که از سال ۲۰۱۱ ادامه دارد و باعث بی ثباتی در منطقه شده گفت: ترکیه می‌تواند روابط خود را با دولت اسد عادی سازی کند اگر موضوعاتی همچون مبارزه با تروریسم در دستور کار قرار گیرد. 

وی افزود: دولت ترکیه به حفظ تمامیت ارضی همسایگان خود پایبند است و حضور نظامیان ما در شمال سوریه تنها به این دلیل است که این منطقه را از حضور تروریست‌ها خالی کند. این موضوع برای امنیت ملی ما ضروری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار