منابع ترکیه‌ای اعلام کردند وزیر خارجه ترکیه برای رایزنی درباره احیای توافق غلات ماه سپتامبر به مسکو سفر خواهد کرد.

روزنامه ملیت ترکیه به نقل از برخی منابع گزارش داد، هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه در ماه سپتامبر برای گفتگو برای احیای توافق غلات به مسکو سفر خواهد کرد.

همچنین، این روزنامه اعلام کرد: مذاکرات غلات بین مقامات روسیه، سازمان ملل و ترکیه می‌تواند در استانبول برگزار شود که سناریویی برای احیای این ابتکار عمل است. این روزنامه‌ی ترکیه‌ای می‌گوید که اگر مذاکرات موفقیت آمیز باشند، نشست استانبول با حضور اوکراین ممکن است بعداً برگزار شود.

چاگاتای کیلیچ، مشاور ارشد رئیس جمهور ترکیه در ۲۳ آگوست از کی‌یف بازدید کرد و فیدان در ۲۵ همین ماه به پایتخت اوکراین سفر خواهد کرد. دستور کار مقامات ارشد ترکیه تلاش برای بازگرداندن اجرای توافق غلات دریای سیاه است.

معامله غلات در ژوئیه به پایان رسید. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پیشتر گفته بود که مسکو در ابتدا با مشارکت در این قرارداد موافقت کرده است، مشروط بر اینکه شرایط آن برای رفع موانع غیرقانونی برای عرضه غلات و کود‌های شیمیایی از روسیه به بازار‌های جهانی رعایت شود. اما با وجود تلاش‌های سازمان ملل، هیچ یک از این شروط محقق نشد.

پوتین بار‌ها گفته است که اگرچه توافقات استانبول برای تضمین امنیت غذایی نیازمندترین کشور‌ها از جمله آفریقا بوده است، اما بخش عمده غلات اوکراین در واقع به کشور‌های ثروتمند غربی می‌رسد. با این وجود، مسکو اعلام کرد که آماده بازگشت به بخشی از قرارداد غلات است، اما تنها به شرطی که همه تعهدات به این کشور انجام شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار