نشست کمیته مرزی افغانستان و پاکستان در ننگرهار

منابع خبری گزارش داده اند یک هیأت پاکستانی برای شرکت در نشست کمیته مرزی میان دو کشور به‌ ننگرهار سفر کرده است.

یک هیأت پاکستانی برای اشتراک در نشست کمیته مرزی میان دو کشور به‌ ننگرهار سفر کرده و در این نشست خواستار اجرایی شدن موافقتنامه تجاری «اپتا» میان افغانستان و پاکستان شده است.

این سفر هیأت پانزده نفری پاکستان به ریاست ارباب قیصر حمید، رییس اداره گمرکات ترانزیتی این کشور به ننگرهار انجام شده است.

ضیاءالحق سرحدی، مدیر اتاق مشترک تجاری دو کشور گفت در صورت عملیاتی نشدن توافقنامه اپتا جامعه تجاری دو‌ کشور با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

وی همچنان خواستار استفاده از قطار برای حمل‌ونقل اموال تجارتی شده است، زیرا به باور وی این‌ کار توسط کامیون‌ها هزینه زیادی دارد.

با این حال، مشخص نیست که طرف طالبان به درخواست پاکستان در مورد موافقنامه «اپتا» چه پاسخی داده است.

توافقنامه تجاری اپتا که در سال ۲۰۱۰ میان دو‌ کشور عقد شد، پس از بروز مشکلات به‌دلیل یکسان نبودن منفعت دو‌ کشور در آن، به حالت تعلیق درآمد.

بربنیاد این توافقنامه تاجران افغانستان به بنادر واگه و گوادر برای صدور اموال‌شان به هند دسترسی پیدا کردند و در مقابل پاکستان نیز از طریق بنادر اسلام قلعه، حیرتان، بندر شیرخان و تورغندی به ترتیب به کشورهای ایران، اوزبیکستان، تاجیکستان و ترکمنستان دست یافت.

در چهارچوب معاهده‌ اپتا تاجران افغانستان قادرند تا اموال تجارتی خویش را از راه بندر واگه به بازارهای هند صادر کنند، اما تاجران مذکور قادر به وارد نمودن اموال تجارتی هند از خاک پاکستان نیستند. این در حالی است که ترانزیت و تجارت پاکستان بدون چنین شرایط وارد کشورهای آسیای مرکزی می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۸ ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
منفعت باید یک سان باشد امتیازی که پا کستان دارد افغانستان باید داشته باشه