دستگاه اطلاعاتی نیوزیلند در گزارشی بی‌اساس، چین، ایران و روسیه را به «مداخله» در این کشور متهم کرد.

سرویس اطلاعات امنیتی نیوزیلند ادعا می‌کند چند کشور به دنبال مداخله خارجی  در منطقه جنوب اقیانوس آرام هستند و چین در این میان عامل اصلی مداخلات است.

به گزارش مجله تایم، سرویس اطلاعاتی نیوزیلند می‌گویند تعداد کشورهایی که تلاش می‌کنند در منطقه اقیانوس آرام مداخله داشته باشند اندک بوده اما توانایی که این کشورها برای ایجاد آسیب دارند «قابل توجه» است.

این آژانس از ایران و روسیه نیز به عنوان کشورهایی که مداخله خارجی انجام می دهند نام برد. در بیانیه این سرویس اطلاعاتی ادعا شده است که ایران در نیوزیلند «مداخله اجتماعی» داشته و اقدام به نظارت و ارائه گزارش در مورد جوامع ایرانی و گروه های ناراضی کرده است. نیوزیلند همچنین ادعا می‌کند مداخله روسیه بیشتر از طریق «انتشار اخبار جعلی» بوده که بر نظرات برخی شهروندان نیوزیلندی تاثیر گذاشته است.

نیوزلند پیش از این رویکرد دوستانه‌تری در قبال چین داشت. با این حال، این کشور در هفته‌های اخیر گفته که نگران فعالیت‌های پکن در اقیانوس آرام است. دولت نیوزیلند هفته گذشته اعلام کرد در نیروی دفاعی سرمایه گذاری خواهد کرد و از منافع خود در اقیانوس آرام محافظت خواهد کرد «زیرا چین به دنبال نفوذ بیشتر در منطقه است».

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار