دادستان مرکز استان اردبیل از تعقیب قضایی مسببین خشک شدن بالیقلوچای در دستور کار دادستان اردبیل خبر داد.

جلال آفاقی با اشاره به گزارش گشت سایبری خود از انعکاس نگرانی و انتقاد شهروندان اردبیلی از مرگ ماهیان و خشک شدن رودخانه بالیقلوچای در فضای مجازی و پیگیری افکار عمومی، از دستور ویژه برای بررسی موضوع خبر داد.

او اعلام کرد: حسب اطلاعات حاصله در بررسی‌های اولیه از گزارش مرگ ماهیان و خشک شدن بالیقلوچای، به دلیل عملیات عمرانی داخل بستر و حریم رودخانه که توسط شهرداری اردبیل در حال انجام می‌باشد، حوضچه‌های غیر متعارف و غیر طبیعی آب در برخی محل‌های داخل رودخانه تشکیل گردیده که به تدریج در حال خشک شدن بوده و موجب تلفات ماهیان گرفتار در حوضچه‌ها بوده است.

دادستان اردبیل ادامه داد: مانداب‌های ایجاد شده به دلیل عدم جریان آب، دچار فساد مواد آلی آن و ایجاد آلودگی و بوی نامطبوع می‌شود و در این خصوص کانال‌های انحرافی طراحی شده جهت انتقال مازاد آب در محل‌های مورد نظر، به دلیل حجم کم آب، کارایی لازم برای بقا و نگهداری یا انتقال آبزیان به منابع آبی رودخانه را ندارند.

آفاقی تصریح کرد: عدم تخصیص مقدار کافی آب رودخانه تحت عنوان حق آبه زیستی، موجب خشکی نسبی یا کامل رودخانه در بیشتر امتداد آن در داخل شهر بوده و تراکم زباله و آلاینده‌ها نیز مشکلات زیست محیطی ایجاد کرده است.

او با اظهار اینکه موضوع با جدیت در حوزه دادستانی در حال پیگیری است و در صورت احراز قصور یا ترک فعل، برخورد جدی با مسبب یا مسببان صورت خواهد پذیرفت، از مسئولین ذیربط و متولی در دستگاه‌های مرتبط و فرماندار شهر و شهردار خواست بخاطر اهمیت و حساسیت امر، در اسرع وقت اقدامات و تدابیر لازم به ویژه در جهت اصلاح طراحی رودخانه به منظور عملیات عمرانی و تخصیص حجم کافی آب داشته باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار