سخنگوی صنعت آب کشور گفت:هم‌اکنون راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی حدود ۴۵ درصد است و امکان ارتقای آن با دنبال کردن این دو طرح قابل دستیابی است.

فیروز قاسم‌زاده در واکنش به تلفات آب از طریق نشت از کانال‌ها و روش‌های ناکارآمد آبیاری و نیز تلفات بخش آب شرب گفت: هم‌اکنون بخش کشاورزی دارای بازدهی و راندمان ۴۵ درصد درمصرف است و حدود ۵۵ درصد آب مصرفی در این بخش در قالب تلفات و آب خارج شده از محدوده ریشه گیاه محاسبه می‌شود. در حوزه شرب نیز تلفات فیزیکی حدود ۱۵ درصد است که با احتساب تلفات ظاهری و آب بدون درآمد، این میزان نزدیک به ۳۰ درصد است.

سخنگوی صنعت آب کشور در این باره افزود: به دلیل فقدان سند آمایش سرزمین یا عدم پایبندی برخی متولیان به اسناد بالادستی، محصولاتی در مناطقی از کشور کشت و برداشت می‌شود که به لحاظ شرایط منابع آبی، این محصولات نقش سم را دارند و نباید این روند ادامه یابد.


وی طراحی و تدوین الگوی کشت مبتنی بر اقلیم مناطق مختلف کشور را یک اصل مهم در این زمینه عنوان و درخصوص تلفات آب در بخش کشاورزی تصریح کرد: بخشی از تلفات آب در حوزه کشاورزی در زمان انتقال منابع آبی به محل مصرف رخ می‌دهد؛ در این باره طرح‌های توسعه‌ای منابع آبی و طرح‌های مرمت و بازسازی با هدف حفاظت از منابع آبی و کاهش تلفات آب در حال اجراست.

قاسم‌زاده یادآور شد: با توجه به اینکه کانال‌های شبکه‌های آبیاری دارای پوشش بتونی هستند، بر همین اساس با توسعه این شبکه‌ها از تلفات آب در بخش کشاورزی در مقایسه با آبیاری توسط نهر‌های سنتی به میزان قابل توجهی جلوگیری می‌شود.
مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور اضافه کرد: در صورت استهلاک کانال‌های آبیاری در طولانی مدت، یا صدمه به این کانال‌ها که با نشت آب همراه خواهد شد، اصلاح سازه از طریق طرح عمرانی «مرمت و بازسازی» پیش‌بینی و اجرایی شده و با پایش مستمر، آسیب‌ها و مشکلات پیش آمده در این مسیر مرتفع می‌شود.


وی با تاکید بر ضرورت پیاده‌سازی طرح «تحویل حجمی در بخش کشاورزی»، ادامه داد: این طرح به دلیل محدودیت‌های اعتباری و مسائل موجود در شناسایی حقابه‌بران سنتی، تاکنون آنطور که انتظار می‌رود به مرحله اجرا نرسیده و عملیاتی نشده است.

قاسم‌زاده پیشبرد طرح تحویل حجمی در حوزه استقرار سازه‌های اندازه‌گیری را زما‌ن‌بر و نیازمند سرمایه‌گذاری هنگفت دانست و گفت: بهره‌برداری از این مهم مستلزم استقرار ابزار و ساز‌های اندازه‌گیری و نیز عوامل فنی در شبکه‌های آبیاری مناطق مختلف کشور است.


وی اظهار داشت: موضوع تحویل حجمی آب اخیراً به صورت جدی در دستورکار قرار گرفته‌است و بی‌تردید با ایجاد فرآیند نظارت بر برداشت آب مطابق نیاز کشاورز، شاهد حصول نتایج مثبت در بهینه‌سازی مصرف آب در بخش کشاورزی خواهیم بود.


قاسم‌زاده در پایان درباره راهکار‌های مدنظر برای جلوگیری از هدررفت آب شرب، خاطرنشان کرد: در این زمینه با توجه به محدودیت اعتباری دولت، راهکار‌های مختلف تأمین اعتبار از طریق مدل‌های سرمایه‌گذاری مطالعه و بررسی شده است تا از این طریق شبکه‌های توزیع که بعضا قدمتی چند دهه‌ای دارند مورد بازسازی و نوسازی قرار گیرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کامران کوثری
۰۷:۳۳ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
سلام .سه سال است که پیگیر دریافت تسهیلات آبیاری قطره ای در شهرستان نیشابور هستم. متاسفانه به جهت عدم وجود اعتبار از مرکز استان، طرح بلاتکلیف مانده است.
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۰۸:۲۰ ۱۹ آذر ۱۴۰۱
احتمال زیاد جناب قاسم زاده از وضعیت انتقال آب در خیلی از نقاط کشور خبر ندارند. بزرگترین مشکل بسیاری از منابع آبی کشور نداشتن خط انتقال آب چه کانال و چه لوله است. بیشترین تلفات هم در همین قسمت رخ میدهید. متوسط پیشرفت طرح های انتقال آب در خیلی از نقاط کشور به 50 درصد پیشرفت فیزیکی هم نمیرسد. تحویل حجمی آب بشدت مستلزم اجرای طرح های زیربنایی بخش کشاورزی که حداقل کانال و لوله جهت انتقال آب سر مزرعه می باشد، است. در بسیاری از نقاط کشور هم متوسط درصد پیشرفت اجرای طرح های آبیاری نوین به حدود 10 درصد هم نمیرسد. اجرای طرح های زیربنایی بخش کشاورزی در بسیاری از نقاط جهان بصورت کاملا رایگان انجام می گردد. در کشور اعتبار سالانه تخصیصی بخش انتقال آب بشدت کم و اجرای طرح های آبیاری نوین متاسفانه با کاغذبازی های بسیار فراوان و کند اجرایی می گردد.
به امید بیداری مسئولان بالادستی از خواب غفلت
Germany
ناشناس
۰۰:۱۶ ۱۹ آذر ۱۴۰۱
کشور رو با سومویریت اقتصادی اجتماعی و سیاسی نابود کردید!
به گدایی مردم انداختید!
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۲۲:۰۹ ۱۸ آذر ۱۴۰۱
سلام.به خدا همش شعار میدن در روستای ما حدودا 80خانوار زندگی میکنیم در حوزه دریاچه ارومیه اکثرا سنتی آبیاری میکنن حالا ما رفتیم برای آبیاری نوین اینقدر اذیت میکنن آدم دل سرد میشه با این افکار هرچقدر هم برای مدیریت آب بوجه هدر کنین بی فایده است.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۲:۰۷ ۱۸ آذر ۱۴۰۱
این همه سد تو استانی که تبخیر آب بالاست کاراشتباهی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۱۸ آذر ۱۴۰۱
سلام اداره کشاورزی شهرستان سراب اذربایجانشرقی بدرد نخور ترین اداره هست میری میگی میخام بارانی کنم هزار جور سند میخان بابامن زمینو بارانی میکنم زمین کندن وبردنی به یجای دیگه نیست کاری میکنن هزار جور هزینه رودست کشاورز میمونه که اصلا نیازی نیست همش کشاورز تو اداره سرگردانه جای مهندس کشاورزی کنار مزرعه هست نه پشت میز که بچه شهری هست بیل دستش نگرفته تا این روند ادامه داره همینه که هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۱۸ آذر ۱۴۰۱
خیلی از زمین های کشاورزی قطره ایی نیستن چون خود مالک پول نداره هزینه کنه هم خدا میخواین هم خرما
Iran (Islamic Republic of)
علی محرابی
۱۸:۳۹ ۱۸ آذر ۱۴۰۱
متأسفانه در طول دو دهه از اجرای طرح ناقص آبیاری دشت بزرگ لیشتر در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گذرد و مديران آب منطقه ای استان در طول این مدت هیچگونه اقدامی در جهت مدیریت منابع آب و حل و تکمیل پروژه آب رسانی به این منطقه نداشته اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۱۸ آذر ۱۴۰۱
بهانه جدید دولت فوق تورمی برای گران کردن !!!!

دولت خجالت نمی کشد از این همه گرانی و تورم ؟؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۱۸ آذر ۱۴۰۱
زعفران کیلو‌۴۱ میلیون میخرند و ۲۵۰ میلیون صادر میکنند
خوب بگیرید جلو اینکارارو چطور سه سوت اهانت کننده بنر پیدا میکنین
دلال زعفران نمیتونین پیدا کنین خوب اینکه قیمت خوب از تولید کننده بخرین و ثروتش افزایش پیدا کنه چه اشکال داره
حتما باید دلالهای وزارت کشاورزی بخرن ؟
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۷:۲۸ ۱۸ آذر ۱۴۰۱
باید کشاورزی منسوخ و فرسوده و قدیمی و کشتهای غرقابی را فراموش و به کشاورزی نوین و پایدار و کشتهای گلخانه ایی و آبیاری های نوین و بروز را گسترش و توسعه داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۱۸ آذر ۱۴۰۱
راه مقابله با خشکسالی و کم آبیها 1 با آببند ها کمک به ذخیره آبهای زیرزمینی و مانع خسارت سیل شویم 2 و هم استفاده از تصفیه آب برای چرخه آب در کشاورزی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۱۸ آذر ۱۴۰۱
اب محوری ترین مسله جهان وخصوصا ایران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۱۸ آذر ۱۴۰۱
با قوانین ورفتار اشتباه کل منابع کشور را داریم نابود میکنیم،از یک طرف میگویند آب نداریم واز طرفی دیگر برق تقریبا مجانی به کشاورز میدهند تا با تمام توان آب مجانی را هدر دهد.باید تمام قیمتها (آب وگاز وبرق وبنزین وگازوییل و...) واقعی وگران وتک نرخی شود،از املاک مالیات درست گرفته شود،و سود حاصل که مبلغ زیادی میشود، بدون دستکاری و به صورت برابر به حساب همه واریز شود،فقر وبیعدالتی وسوءاستفاده واسراف وهوای آلوده ازبین میرود،والبته به ضررخواص میشود.
Iran (Islamic Republic of)
علوم
۱۵:۰۴ ۱۸ آذر ۱۴۰۱
سلام باید نخبگان رشته کشاورزی را شناسایی و به اردوهای آموزشی خارج از کشور فرستاد تا بهره وری را یاد بگیرند و ترویج دهند در مجلس شورای اسلامی . در گروه کشاورزی مجلس
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۴۴ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
البته اگر نخبه ای مونده باشه!
آخرین اخبار