رئیس گروه کنترل بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت:تاکنون موردی از بیماری وبا در استان ثبت و گزارش نشده است.

سید جلال بطحائی از مردم خواست نسبت به رعایت بهداشت فردی برای پیشگیری از ابتلا و شیوع این بیماری توجه داشته باشند.

عامل ایجاد کننده این بیماری باکتری است که از راه نوشیدن آب آلوده و تغذیه غیر بهداشتی وارد بدن انسان می‌شود.

او با بیان اینکه کودکان، افراد مُسن و دارای بیماری زمینه‌ای بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند،گفت: هر چند در اغلب مواقع بیماری وبا بدون علائم است، اما مهمترین شاخصه آن «اسهال» است.

رئیس گروه کنترل بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: با توجه به اینکه انتقال وبا از راه دهان صورت می‌گیرد بنابراین شستشوی مرتب دست ها، استفاده از آب آشامیدنی و مواد غذایی سالم، مراجعه و خرید مواد غذایی از مراکز معتبر به ویژه حین مسافرت‌های برون استانی، خرید یخ از محل قابل اطمینان و شستشو آن پیش از استفاده مورد تاکید است.

بطحائی گفت: احتمال بروز بیماری وبا در روستا‌هایی که با مشکل کمبود آب آشامیدنی سالم مواجه هستند بیشتر است و افراد در صورت ابتلا می‌توانند برای فرایند درمان به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.

وبا یک بیماری اسهالی واگیردار و خاص انسان است که توسط نوعی باکتری بنام ویبریوکلرا ایجاد می‌شود این بیماری در صورت عدم پیشگیری و درمان به موقع و مناسب، بسیار کشنده است.

از علائم بالینی و خصوصیات بالینی بیمار مبتلا به وبا می‌توان به اسهال آبکی حجیم و سریع السیر و جهنده، با دفعات اجابت مزاج غیرقابل شمارش و بسیار زیاد، اسهال بدون تب و بدون دل درد و پیچ شکم، استفراغ بدون حالت تهوع قبلی، گرفتگی (اسپاسم) و درد عضلات پشت ساق پا، عطش و تشنگی فراوان و کم شدن یا قطع ادرار اشاره کرد.

در صورت عدم جایگزینی سریع مایعات و الکترولیت‌های بدن (سدیم، کلر، پتاسیم و …) ۲۵ تا ۵۰ درصد از موارد مبتلا به بیماری وبا منجر به مرگ می‌شوند. اولین شکایت بیمار، احساس پری و غرغر شکم است سپس اسهال آبکی شبیه آب برنج و اکثراً بدون بو ایجاد می‌شود.

برای پیشگیری از ابتلا به وبا باید از آب آشامیدنی سالم استفاده شود. در مناطقی که دسترسی به آب تصفیه شده و لوله کشی وجود ندارد و از آب چاه، تانکرها، آب چشمه‌ها و ... استفاده می‌شود حتما قبل از مصرف، آب جوشانده و یا کلرزنی شود.

از سبزی و میوه شسته شده و ضدعفونی شده استفاده، قبل از تهیه غذا و توزیع غذا، قبل از خوردن غذا، قبل از دادن شیر یا غذا به کودک حتما دست‌ها با آب و صابون شسته، باید دست‌ها را به طور مکرر با آب و صابون به طور کامل شسته شود.

از مصرف غذا‌های آماده و غیربهداشتی مثل آب میوه، معجون، بستنی، ساندویچ و شیرموز خودداری شود، از دست فروش‌ها خرید نکنید، مواد غذایی از دسترس مگس و آلودگی‌های دیگر محافظت شود و از مصرف یخ غیربهداشتی خودداری کنید.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.