۷۵ درصد حیوان گزیدگی‌ها در استان همدان از سوی سگ و گربه‌های خانگی و دارای صاحب رخ می‌دهد.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: بیماری هاری به علت گاز گرفتن انسان از سوی حیوانات اهلی یا وحشی اتفاق می‌افتد و بیشترین میزان حیوان گزیدگی در این استان مربوط به سگ است.

یعقوب اندامی گفت: گزش انسان از طریق حیوانات و ابتلا فرد به هاری نگران کننده است چرا که بیماری هاری در هیچ جاری جهان درمانی ندارد و فرد مبتلا به هاری در نهایت می‌میرد.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: بر اساس آخرین آمار‌های موجود در این استان حدود ۷۵ درصد حیوان گزیدگی‌ها توسط سگ، ۲۳ درصد توسط گربه و مابقی توسط سایر حیوانات رخ داده است.

اندامی گفت: آمار حیوان گزیدگی در چند سال گذشته در کشور و استان همدان روند افزایشی داشته است و سال گذشته هشت هزار و ۲۰۰ مورد حیوان گزیدگی داشتیم.

او گفت: بیشترین میزان حیوان گزیدگی در مقطع نوجوانی رخ می‌دهد بنابراین باید این طیف از افراد از بازی و اذیت حیوانات و نزدیک شدن به آنها خودداری کنند.

این مسئول گفت: همچنین کودکان از حضور در محل‌های که احتمال حیوان گزیدگی است پرهیز کنند تا مورد گزش واقع نشوند.

اندامی گفت: در صورت ابتلای فرد به هاری باید سه دُز واکسن در اولین روز ابتلا، سومین روز و هفتمین روز تزریق کند چنانچه فردی برای دومین بار به هاری مبتلا می‌شود و واکسن‌های دور نخست را به موقع تزریق کرده، در نوبت دوم تزریق ۲ دُز واکسن کافی است.

او گفت: در هر شهرستان یک مرکز برای درمان و پیشگیری از بیماری هاری پیش بینی شده است که به شکل شبانه روزی فعال است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.