موافقت چندین کشور اروپایی با خرید گاز روسیه به روبل

۱۰ کشور عضو اتحادیه اروپا برای پرداخت هزینه گاز روسیه به روبل در بانک‌های این کشور حساب باز کرده‌اند.

«پیتر سیجارتو» وزیر امور خارجه مجارستان اعلام کرد که برخی از شرکت‌های اروپایی با طرح مسکو مبنی بر خرید گاز با ارز ملی روسیه موافقت کرده‌اند، اما آن‌ها جرأت اعتراف به آن را ندارند و با کمک رسانه‌های غربی به انتشار اطلاعات نادرست درباره موضع مجارستان ادامه می‌دهند.

به گزارش اسپوتنیک، در ماه آوریل، «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان آمادگی این کشور را برای پرداخت هزینه گاز روسیه به روبل اعلام کرد. دفتر نخست‌وزیری مجارستان روز یکشنبه مجدداً اعلام کرد که به دنبال خرید گاز از روسیه به روبل است. به غیر از مجارستان، ۹ کشور اروپایی دیگر در بانک‌های روسیه حساب باز کرده‌اند، اما این کشور‌های نمی‌خواهند این اقدام را علنی کنند.

به گفته مقامات مجارستانی، این کشور یک حساب یورو باز کرده است که قیمت گاز به یورو به آن واریز می‌شود و سپس یک بانک دیگر این مبلغ را به روبل تبدیل می‌کند. مقامات مجارستانی معتقدند که اتحادیه اروپا هیچ تحریمی مبنی بر ممنوعیت پرداخت گاز روسیه به روبل اتخاذ نکرده است و این جنبه توسط یک توافقنامه قانون مدنی بین دولت و شرکت‌ها تنظیم می‌شود.

در اواخر ماه مارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به دولت و شرکت گازپروم، غول انرژی روسیه دستور داد تا پرداخت گاز را برای کشور‌هایی که روسیه را تحریم کرده‌اند به روبل تغییر دهند. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که چندین کشور در واکنش به عملیات نظامی روسیه در اوکراین محدودیت‌هایی را علیه مسکو اعمال کردند.

بر اساس این طرح، «گازپروم بانک» برای مشتریان خارجی حساب‌های ویژه ارز و روبل باز خواهد کرد. خریداران می‌توانند وجوه خود را به ارز‌های مشخص شده در قرارداد‌های گازرسانی منتقل کنند. بانک مبلغ دریافت شده را به واحد پول ملی تبدیل و روبل را به حساب روبلی خریداران گاز منتقل می‌کند. پس از اتمام این فرآیند، خریداران از این وجوه برای پرداخت به گازپروم استفاده می‌کنند.

۱۱ فروردین، رئیس‌جمهور روسیه بخشنامه مربوط به پرداخت بهای گاز این کشور به روبل روسیه از جانب «کشور‌های غیردوست» را امضا کرد. بر اساس این بخشنامه بازرگانان کشور‌های غیردوست از جمله اتحادیه اروپا باید حساب‌هایی را مبتنی بر ارز روسیه در بانک‌های این کشور باز کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
مجبورند چون جایگزین ندارند و از طرفی روسیه کشوری پهناور با منابع فراوانه که دنیا به اون نیاز داره و تنها به نفت و گاز وابسته نیست. نه کشوری هست که فعلا بتونه جایگزین بشه نه میشه به این راحتی تاسیسات لازم رو احداث کرد. تازه روسیه می‌تونه به تلافی ارسال سلاح از اروپا و آمریکا به اوکراین به گروههای مقاومت اسلحه برسونه تا اونها به تاسیسات نفتی و خطوط انتقال و کشتی‌های کشورهایی که به اروپا و آمریکا نفت صادر می‌کنند حمله کنند. از همون اول از واکنش هیجانی و بیشتر تبلیغاتی غربیها با اعلام تحریمهای عجیب غریب مثل تحریم کالای لوکس که در واقع به نفع روسیه است معلوم بود اروپا و آمریکا نه تنها نمی‌تونند مستقیما وارد درگیری نظامی بشند بلکه حتی از نظر اقتصادی چیزی در چنته ندارند
آخرین اخبار