مشاهده اولین سیاهچاله نامرئی توسط ستاره شناسان

مطالعات جدید نشان می دهد که ستاره شناسان برای اولین بار یک سیاهچاله نامرئی را مشاهده کرده اند.

باشگاه خبرنگاران جوان - ستاره شناسان در سال ۲۰۱۹ اولین تصویر مستقیم از سیاهچاله را به لطف موادی که در آن می‌درخشند ثبت کردند، اما کشف بسیاری از سیاهچاله‌ها تقریبا غیرممکن است.

بر اساس گزارش لایو ساینس، اکنون تیم دیگری که از تلسکوپ فضایی هابل استفاده می‌کند، احتمالا چیزی را یافته که هیچ کس قبلا آن را ندیده است. سیاهچاله‌ای که کاملاً نامرئی است. این تحقیق که به صورت آنلاین ارسال شده و برای انتشار در مجله Astrophysical ارائه شده هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.

برای کشف چنین سیاهچاله‌ای نامرئی، تیمی از دانشمندان مجبور شدند دو نوع مشاهدات مختلف را در طی چندین سال ترکیب کنند. این دستاورد چشمگیر نوید یک راه کارآمد برای یافتن سیاهچاله‌های سرکش را می‌دهد.

سیاهچاله

جزئیاتی از سیاهچاله ها

سیاهچاله‌ها در حقیقت همان چیزی هستند که پس از مرگ ستاره‌های بزرگ و فروپاشی هسته آن‌ها باقی می‌ماند. سیاهچاله‌ها فوق العاده متراکم هستند و گرانش آن‌ها به اندازه‌ای قدرتمند است که هیچ چیزی، حتی نور، نمی‌تواند به اندازه‌ای سریع حرکت کند که بتواند از دست سیاهچاله‌ها فرار کند.

اخترشناسان اشتیاق زیادی برای مطالعه سیاهچاله‌ها دارند، زیرا می‌توانند چیز‌های زیادی در مورد نحوه مرگ ستاره‌ها به ما بگویند. با اندازه‌گیری جرم سیاهچاله‌ها، می‌توان در مورد آخرین لحظات ستاره‌ها و زمانی که هسته‌شان در حال فروپاشی است اطلاعات زیادی را به دست آورد. ممکن است اینطور به نظر برسد که همه سیاهچاله‌ها نامرئی هستند، اما می‌توان آن‌ها را از طریق تعامل آن‌ها با سایر اجسام و گرانش قوی آن‌ها تشخیص داد. تاکنون صد‌ها سیاهچاله کوچک از طریق تعامل با ستاره‌های دیگر شناسایی شده اند.

سیاهچاله فضایی

دو رویکرد متفاوت برای تشخیص سیاهچاله‌ها وجود دارد. در روش اول هنگامی که یک ستاره و یک سیاهچاله به دور یک مرکز مشترک می‌چرخند، میدان گرانشی سیاهچاله می‌تواند مواد تشکیل دهنده ستاره همراه خود را جذب کند. این ماده دور سیاهچاله می‌چرخد و در اثر اصطکاک گرم می‌شود. این ماده داغ در نور اشعه ایکس به خوبی می‌درخشد و سیاهچاله را برای لحظاتی قابل مشاهده می‌کند. همچنین می‌توان ادغام یک جفت سیاهچاله را نیز به دلیل امواج گرانشی آن‌ها مشاهده کرد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.