به دنبال همکاری نظامی فزآینده میان رژیم صهیونیستی و ارتش مراکش، الجزایر نگران تشدید تنش‌ها و بروز جنگ است.

باشگاه خبرنگاران جوان –  وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در ماه نوامبر اولین یادداشت تفاهم دفاعی و امنیتی را با همتای مراکشی خود امضا کرد و الجزایر به علت همکاری نظامی روزافزون دو طرف نگران شده است.

بر اساس گزارش اخیر روزنامه فرانسوی لوپینیون، تنش میان الجزایر و مراکش هر روز کمی بیشتر می‌شود، تا جایی که ما اکنون از جنگ میان این دو کشور صحبت می‌کنیم.

این روزنامه به نقل از منابع نزدیک به ارتش الجزایر نوشت: الجزایر خواستار جنگ با مراکش نیست، اما برای آن آماده است. این کشور آمادگی کنونی خود را بالا می‌داند و خود را در همه سطوح از مراکش برتر می‌داند، اما حمایت‌ها و همکاری‌های نظامی تل آویو و رباط را عامل برهم زننده این بازدارندگی می‌داند. بیشترین نگرانی الجزایر سلاح‌هایی است که مربوط به جنگ الکترونیک و پهپاد‌ها هستند.

یک منبع دیگر به لوپینیون گفت: در حال حاضر، آمریکایی‌ها به اسرائیلی‌ها می‌گویند آن دسته از سامانه‌های تسلیحاتی را که موجب عدم تعادل نظامی فوری به نفع مراکش می‌شود در اختیار این کشور قرار ندهد.

در ماه نوامبر، بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در نخستین سفر به مراکش پس از عادی سازی روابط، نخستین یادداشت تفاهم امنیتی و نظامی را با همتای مراکشی خود امضا کرد.

وبسایت صهیونیستی «JaFaJ» دیدار غیر علنی محمد ششم، پادشاه مراکش و بنی گانتس در یک کاخ خصوصی در جریان سفر گانتس به رباط را فاش کرد. سفری که به گفته بک منبع صهیونیستی به درخواست خود پادشاه مراکش انجام شد.

وب‌سایت مذکور به نقل از منبع خود همچنین اعلام کرد که «عبداللطیف حموشی» مدیر اداره کل نظارت بر اراضی مراکش از وزیر جنگ رژیم صهیونیستی خواست تا از ماهواره‌هایشان برای ارائه اطلاعات در مرز‌های مراکش اقدام کند.

یک منبع اطلاعاتی اروپایی که روابط نزدیکی با دفتر پادشاهی مراکش دارد، به این وب‌سایت گفت که پادشاه مراکش نگران دشمنی الجزایر با کشورش است، زیرا مراکش مدعی است گزارش‌های اطلاعاتی تل آویو را دریافت کرده است که تأیید می‌کند الجزایر در حال برنامه‌ریزی خصمانه در مرز‌های این کشور است.

نشریه آمریکایی دیفنس نیوز نیز در ماه نوامبر گزارش داد: ارتش مراکش سامانه ضد پهپادی گنبد اسکای لاک را از اسرائیل خریداری کرده است. در همان ماه، رسانه‌ها گزارش دادند صنایع هوا فضای رژیم صهیونیستی یک توافق ۲۲ میلیون دلاری برای مجهز کردن مراکش با پهپاد‌های کامیکاز امضا کرد.

لوپینیون گزارش داد: انتصاب امیر پرتز، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی به عنوان رئیس صنایع هوا فضای تل آویو که در مراکش متولد شده است به نگرانی‌های الجزایر می‌افزاید. طی ۱۰ سال گذشته، الجزایر (با ۱۰.۵ میلیارد دلار) بیش از دو برابر بیشتر از مراکش (با ۴.۵ میلیارد دلار) تجهیزات خریداری کرده است.

عمار بلحیمر، وزیر ارتباطات الجزایر، نیز در ماه سپتامبر گفت کشورش در معرض جنگ واقعی و سیستماتیک از چندین طرف است که مهمترین آن اتحاد مراکش-صهیونیست است.

روابط دیپلماتیک الجزایر و مراکش به علت عادی سازی روابط مراکش با تل آویو، تنش‌های مرزی، استفاده از نرم افزار جاسوسی پگاسوس برای رصد الجزایری‌ها و حمایت از عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا در شهریور امسال رسما قطع شد.

دولت مراکش نیز به عنوان یک حرکت دیپلماتیک پس از تمدید ماموریت سفرایش در برخی کشور‌های آفریقایی، اروپایی و آسیایی، به مأموریت سفیر خود در الجزایر از ۱۴ دسامبر ۲۰۲۱ پایان داد بدون این‌که هیچ جانشینی برای آن انتخاب کند.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب طرف‌های ذی‌ربط را به خویشتنداری و پرهیز از درگیری فراخواند و اعلام کرد که اتحادیه عرب آماده حمایت از تمامی اقداماتی است که به این بحران میان دو کشور پایان می‌دهد.

رمطان لعمامره، وزیر خارجه الجزایر در سخنانی اظهار کرد که مراکش پا فراتر از توطئه علیه این کشور گذاشته است و با استخدام عناصر تروریستی در صدد هدف قرار دادن ثبات الجزایر از داخل این کشور است. مراکش به جایی رسیده که از اسرائیل درخواست کمک و طلب قدرت می‌کند. اقدامات اتخاذ شده از سوی رباط غیر قابل قبول و خطرناک هستند.

پیش از سفر گانتس به مراکش، یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی ماه سپتامبر از رباط بازدید کرد و دفتر ارتباط رژیم صهیونیستی را در پایتخت مراکش با همراهی یک هیئت دیپلماتیک افتتاح کرد.

مراکش در ماه دسامبر ۲۰۲۰ در ازای به رسمیت شناختن حاکمیت این کشور بر منطقه صحرای غربی از سوی آمریکا، روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار