وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای با بیان اینکه به جز مستشاران نظامی هیچ نیروی آمریکایی در خاک این کشور حضور ندارد، اعلام کرد که به دلیل تحولات اخیر، اعلام پایان ماموریت نظامی ائتلاف بین المللی به تعویق افتاد.

وزارت خارجه عراق عصر پنچشنبه در بیانیه‌ای در پاسخ به اظهارات سخنگوی رسمی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد که این مستشاران مشمول تصمیم کمیته عالی نظامی هستند و دو طرف به سازوکار‌ها و نتایج آن پایبند هستند.

در بخش دیگر بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است که تمرکز کمیته عالی نظامی طی ماه‌های گذشته بر ارزیابی خطر داعش با هدف رسیدن به موعدی نهایی برای پایان ماموریت نظامی ائتلاف بین المللی بود تا بر این اساس حضور مستشاران ائتلاف بین المللی از هر کشوری در عراق پایان یابد.

وزارت خارجه عراق بیان کرد که در این مذاکرات، جزئیات خروج نیرو‌های ائتلاف بین المللی نیز بررسی شده است.

در بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است که دو طرف بسیار به اعلام این توافق نزدیک بودند، اما به دلیل تحولات اخیر، اعلام پایان ماموریت نظامی ائتلاف بین المللی در عراق به تعویق افتاد.

وزارت خارجه عراق اعلام کرد که روابط دوجانبه با امریکا در همه زمینه‌ها از جمله روابط امنیتی، کاملا جدا از روند روابط با ائتلاف بین المللی است و این روابط پیش از ائتلاف بین المللی وجود داشته و پس از آن نیز ادامه خواهد داشت.

پارلمان عراق ۱۵ دی سال ۱۳۹۸، دو روز پس از اقدام تروریستی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس جانشین فرماندهی سازمان الحشد الشعبی در مسیر فرودگاه بغداد، با برگزاری جلسه‌ای به خروج همه نیرو‌های نظامی خارجی رای داد.

به دنبال جنایت‌های نیرو‌های آمریکایی در حمله به پایگاه‌های سازمان الحشد الشعبی و شهادت سرداران سلیمانی و المهندس، اخراج نظامیان آمریکایی و نیرو‌های خارجی به مطالبه اصلی مردم، جریان‌های سیاسی و دینی عراق تبدیل شده است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار