رئیس‌ جمهور کره جنوبی تاکید کرد در آخرین ماه‌های فعالیتش به تلاش‌ برای برقراری صلح با کره شمالی ادامه خواهد داد.

باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، مون جائه این، رئیس‌جمهور کره جنوبی متعهد شد با وجود سکوت عمومی پیونگ یانگ درباره تلاش‌هایش برای اعلام صلح بین دو کره، همچنان از آخرین ماه‌های ریاست‌جمهوری خود برای پیشرفت دیپلماتیک با کره شمالی استفاده کند.

مون جائه این، پیش از پایان دوره پنج ساله ریاست جمهوری اش گفت: «به عادی سازی روابط بین دو کره و برقراری صلح  تا پایان این دولت ادامه خواهیم داد. امیدوارم تلاش‌ها برای گفت‌وگو در دولت بعدی نیز ادامه یابد.»

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در سخنرانی شب سال نوی خود، هیچ اشاره‌ای به درخواست همسایه خود برای برقراری صلح و یا مذاکرات متوقف شده خلع سلاح هسته‌ای با آمریکا نکرد.

رئیس جمهور کره جنوبی با برگزاری سه نشست با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و کمک به برگزاری اولین نشست بین پیونگ یانگ و واشنگتن (کیم و دونالد ترامپ)، در سال ۲۰۱۸، راه را برای روند صلح در شبه جزیره کره هموار کرد اما تلاش خود برای صلح از طریق گفت‌وگو را ناقص خواند و تاکید کرد که تلاش ها هنوز به اتمام نرسیده است.

کره شمالی در مهمترین آزمایش تسلیحاتی خود از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در ژانویه، یک موشک بالستیک زیردریایی آزمایش کرد. گفته شده سیستم‌های تسلیحاتی کره شمالی که اخیرا آزمایش شدند عمدتا سلاح‌های کوتاه برد و میان برد هستند که کره جنوبی و ژاپن را در محدوده حملات خود قرار می‌دهند.

دوره پنج ساله ریاست جمهوری «مون جائه این» در ماه مه آینده ( اردیبهشت - خرداد ۱۴۰۱ ) به پایان می‌رسد و طبق قانون وی از انتخاب مجدد منع شده است. نامزد جدید ریاست جمهوری از حزب لیبرال هم در معرفی برنامه های آتی خود از سیاستی مشابه سیاست مون در برابر کره شمالی رونمایی کرده است.

۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ پس از نخستین آزمایش هسته‌ای کره شمالی تحریم‌هایی را علیه پیونگ یانگ اعمال کردند و در پاسخ به هر آزمایش تسلیحاتی که این کشور انجام داد آن‌ها را سخت‌تر کردند. با وجود تحریم‌های گسترده، کره شمالی به توسعه برنامه هسته‌ای و موشکی خود ادامه داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار