ولایت ننگرهار در شرق افغانستان که سلسله کو‌ه‌های زیادی آن را احاطه کرده، در هفته‌های اخیر شاهد درگیری میان نیرو‌های دولتی و طالبان است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ولایت ننگرهار در ۱۵۰ کیلومتر شهر کابل موقعیت دارد. مساحت این ولایت به ۸۰۰۰ کلیو متر مربع میرسد از شمال به کنر از شرق به پاکستان و از غرب به کابل هم سرحد است. این ولایت دارای ۲۳ ولسوالی است که مهم‌ترین آن‌ها عبارت اند از کامه، بهسود، مومند دره، غنی خیل، کوت، اچین، دور بابا، اسپین غر، لعل پور. درجه حرارت در فصل گرما به ۴۵ درجه سانتی گراد میرسد

اکثریت نفوذ این ولایت را پشتون‌ها تشکیل میدهند، اما اقوام دیگر مانند پشه‌ای و تاجک‌ها نیز در آن بود وباش دارند، خوگیانی، اسپن غر، کشمون از جمله ولسوالی یا شهرستان‌هایی است که در آن سالانه برف میبارد و کو‌های سپن غر ذخیره گاه طبیعی آبی در این ولایت است قرار آخرین آمار به دست آمده در این ولایت حدود ۱۹۱ قریه یا روستا وجود دارد و شهر جلال آباد یکی از ۵ شهر بزرگ افغانستان است.

این ولایت دارای آب وهوای مدیترانه‌ای است، محصولات درختی یا باغی در این ولایت عبارت اند از سیب، ناک یا گلابی، پرتقال یا کینو و خرما، این ولایت از لحاظ موقعیت جغرافیایی یک ساحه استراتیژیک شناخته م یشود. سلسه کوه‌هایی این ولایت را احاطه کرده که مجموعا سلسه‌های هندوکش به آن اطلاق میشود. اسپن غر یکی از کوه‌های مشهور در این ولایت است که علاوه بر زیبایی، ذخیره گاه‌های فراوان معدنی و غیرمعدنی دارد که به اقتصاد این ولایت کمک می‌کند.

سرخ رود، بزرگترین رود در این ولایت است که به زیبایی وشادابی آن می‌افزاید. ازآن جایکه این ولایت یکی از ولایات مرزی در افغانستان است زمینه‌های خوب رشد اقتصادی نیز در آن دیده میشود. هار مونیه، تبله و سه تار از جمله الات موسیقی است که در عرصه هنری از آن کار گرفته می شود.
والیبال، فوتبال و کرکت ورزش‌های رایج در این ولایت است؛ که جوانان در ایام فراغت به آن میپردازند.

تا سه شنبه هفته آینده و معرفی یکی از ولایات افغانستان با تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان همراه باشید.

 

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۶:۳۷ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
بسیار منطقه خوش آب و هوا و پر رونق اقتصادی و زیبا و چشم نواز و سر سبز و پر آب و منطقه گردشگری توریستی دیده می شود که می تواند به قطب اقتصادی افغانستان هم تبدیل شود و فقر و بیکاری را در این مناطق به صفر برسانند . والسلام و صلوات التماس دعا .