تحلیلگران جهان عرب با تأکید بر اینکه عربستان در وضعیت آشفتگی قرار دارد، شکست این رژیم در مأرب را شکست آمریکا و رژیم صهیونیستی دانستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ طی روز‌های گذشته تحولات میدانی یمن با پیشروی‌های سریع نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی در استان مأرب به عنوان یکی از مهمترین مناطق راهبردی این کشور و پناهگاه مزدوران و متجاوزان ائتلاف سعودی، روز‌های سرنوشت سازی را سپری می‌کند؛ به گونه‌ای که آزادسازی کامل آن می‌تواند به معنای شکست کامل متجاوزان ائتلاف سعودی و حامیان آمریکایی و اسرائیلی این تجاوز باشد. پیروزی در میدان نبرد، یک مکانیزم تعیین کننده در میدان دیپلماسی و سیاسی خواهد بود و این پیروزی‌ها دست برتر را در مذاکرات سیاسی به دولت صنعا خواهد داد. بسیاری از گزارش‌های خبری از خشم و عصبانیت اسرائیل و آمریکا نسبت به پیشروی نیرو‌های یمنی در استان مأرب حکایت دارد و این باعث شده تا حلقه محاصره اقتصادی، انسانی و حقوقی علیه مردم مظلوم یمن تشدید شود.

از طرف دیگر، عربستان سعودی سعی می‌کند تا با گره زدن پرونده یمن به دیگر پرونده‌ها مانند پرونده لبنان و پرونده گفتگو با جمهوری اسلامی ایران، به پیچیده شدن بحران یمن و بحران‌های منطقه بیفزاید. همچنین علی رغم پیشروی‌های میدانی نیرو‌های یمنی در جبهه‌های جنگ، اما محاصره فرودگاه‌ها و مرز‌های این کشور توسط متجاوزان، بحران انسانی در این کشور را بیش از پیش وخیم کرده و بزرگترین فاجعه انسانی را به ویژه علیه کودکان، زنان و سالمندان رغم زده است.

در گفت‌وگویی تفصیلی با دکتر «حزام الاسد» عضو شورای عالی سیاسی انصارالله یمن و دکتر «محمد سید احمد» استاد دانشگاه در مصر و تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل آخرین تحولات میدانی و سیاسی یمن، اهمیت راهبردی استان مأرب، اوضاع انسانی و نقش ضعیف و جانبدارانه سازمان ملل در حمایت از ملت یمن، نقش آمریکا و رژیم صهیونیستی در جنایات ائتلاف سعودی علیه یمن و چرایی خشم آن‌ها از پیشروی نیرو‌های یمنی در جبهه‌های مختلف به ویژه استان مأرب را بررسی کرده ایم که در ادامه پاسخ ایشان از نظر شما می‌گذرد:

سوال: با توجه به پیشروی‌های سریع نیرو‌های یمنی در استان مأرب، ارزیابی شما از تحولات میدانی و سیاسی جنگ یمن چیست؟

حزام الاسد: به لطف خداوند متعال پیروزی‌های میدانی در جبهه‌ها و محور‌های مختلف در چارچوب نبرد آزادسازی همه جانبه سرزمین یمن توسط ارتش و کمیته‌های مردمی که با استقامت و مواضع عمومی مردم یمن تقویت می‌شود، محقق شده ودر حال تکمیل است.

محمد سید احمد: ما از زمان آغاز تجاوز ائتلاف سعودی به یمن تأکید کردیم که مردم یمن شکست ناپذیرند و مقابل متجاوز مقاومت می‌کنند؛ گذشت روز‌ها و ماه‌ها صحت پیشگویی‌های ما را ثابت کرده است. نیرو‌های یمنی در مأرب توانسته اند نبرد را به نفع خود پیش ببرند و نیرو‌های متجاوز سعودی تحت حمایت آمریکا را شکست دهند. این بدان معناست که نیرو‌های یمنی بر اوضاع میدانی تسلط دارند و همین امر باعث می‌شود که آن‌ها موقعیت بهتری را در سطح مذاکره و گفتگو‌های سیاسی کسب کنند.

سوال: استان مأرب برای دو طرف، از لحاظ اقتصادی، استراتژیک و سیاسی چه اهمیتی دارد؟

حزام الاسد: مأرب کانونی برای حضور آمریکایی‌ها و سعودی‌ها و تجمع مزدور‌های داخلی و خارجی آنهاست و به‌ویژه به لانه‌ای برای گروه‌های تکفیری تروریستی وابسته به واشنگتن، القاعده و داعش تبدیل شده است. همچنین مأرب در طول سال‌های گذشته به عنوان منشأ تهدید علیه مردم یمن و نقطه آغازی برای هدف قرار دادن بسیاری از استان‌های آن از نظر نظامی و امنیتی قرار گرفته و منابع نفتی کشور از طریق این منطقه غارت شده و مردم یمن از منافع آن وخدمات دیگری مانند برق و گاز که نیروگاه آن در استان مأرب قرار دارد، محروم شده اند. علاوه براین، مزدوران و کشور‌های ائتلاف متجاوز، مردم آزاده مأرب و بسیاری از قبایل آن را اسیر و یا آواره کرده اند وهمه این‌ها باعث شده تا مردم یمن نبرد مأرب را یک نبرد سرنوشت‌ساز بدانند، به همین دلیل است که پیروزی‌ها ادامه می‌یابد و به طرز چشمگیری سرعت گرفته است.گ

شکست سعودی در مأرب، یعنی شکست آمریکا و اسرائیل/واکنش عربستان به اظهارات «قرداحی» یک واکنش هیستریک بود/سازمان ملل در کنار متجاوزان قرار گرفته است

سید احمد: مأرب استانی است که در جغرافیای یمن از اهمیت بالایی برخوردار است و هر کسی که آن را به کنترل خود درآورد، بسیاری از مسائل را از نظر استراتژیک، سیاسی، اقتصادی و نظامی به نفع خود تعیین خواهد کرد و یکی از کلید‌های مهم برای مدیریت تاریخی امور یمن است.

سوال: شکست عربستان در مأرب به چه مفهوم است و این شکست بر آمریکا و رژیم صهیونیستی چه تاثیری دارد؟

سید احمد: شکست عربستان سعودی در مأرب مستقیماً بر جاه طلبی‌های آمریکا و دشمن صهیونیستی در این منطقه مهم جهان تأثیر می‌گذارد. این به معنای شکست بخشی از طرح بزرگ یا جدید خاورمیانه است که از طریق آن ایالات متحده قصد تجزیه و تکه تکه کردن منطقه و افزایش هژمونی بیشتر رژیم صهیونیستی بر آن با هدف غارت بقیه ثروت‌های منطقه را داشته است.

سوال: چرا علی رغم تداوم بمباران‌ها و جنایات گسترده‌ای که ائتلاف سعودی انجام می‌دهد، اما موفق به جلوگیری از پیشروی نیرو‌های یمنی یا پیروزی در جنگ خود نشده است؟

حزام الاسد: عربستان سعودی و بقیه کشور‌های متجاوز، به ویژه آمریکا در تلاش هستند تا جلوی پیشرفت ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را برای آزادسازی مأرب بگیرند؛ اما با وجود پوشش هوایی، بمباران توحش گونه و جنایات انجام شده علیه غیرنظامیان، پیشرفت به لطف خداوند و همکاری قبایل آزاده و مردم شریف مأرب با ارتش و کمیته‌ها و همچنین حرکت عظیم مردمی که از این‌ها حمایت می‌کند، ادامه دارد. نبردی که یمنی‌ها آن را سرنوشت ساز می‌دانند.

سید احمد: ناتوانی عربستان سعودی ناشی از ماهیت ناهموار جغرافیایی یمن از یک سو و ماهیت دکترینی است که نیرو‌های یمنی با آن نبرد را انجام می‌دهند، علاوه بر آن تجربه رزمی نیرو‌های یمنی در چنین اقلیم و این ماهیت جغرافیایی در پیروزی‌های آن‌ها بسیار تأثیرگذار است.

سوال: جوبایدن رئیس جمهور آمریکا در دوره تبلیغات انتخاباتی خود وعده داد که اگر رئیس جمهور شود، به جنگ یمن پایان خواهد داد؛ اما پس از گذشت ماه‌ها از ریاست جمهوری او هیچ اقدامی برای پایان دادن به این جنگ از سوی آمریکا مشاهده نمی‌شود؛ به نظر شما این از دروغگویی بایدن ناشی شده یا از نداشتن استراتژی در قبال جنگ یمن؟

حزام الاسد: دولت‌های آمریکا هر چقدر هم که تغییر کنند ورئیس جمهور جدیدی بر سر کار آید، یک سیاست بر آن‌ها حاکم می‌شود که همان سیاست سلطه و استکبار است و این دولت‌ها همواره روش‌های دروغگویی و جنایت‌کاری را با هم در پیش می‌گیرند. سید عبدالملک بدر الدین حوثی رهبر مقاومت یمن، همواره راه‌های برخورد و گزینه‌های مقابله با این دشمن را مشخص کرده است که این موضوع باعث شد تا دشمن سردرگم شده و در همان ماه‌های آغازین تجاوز از همه گزینه‌های ممکن خود استفاده کند، ولی امروز پس از گذشت هفت سال جنایت در حالت سقوط قرار گرفته و برای فرار از آن دست و پا می‌زند.

سید احمد: من فکر می‌کنم صحبت‌های بایدن در زمان مبارزات انتخاباتی فقط برای مصرف داخلی بوده و او در این پرونده سعی کرد از شکست دولت ترامپ سوء استفاده کند؛ اما هیچ اراده سیاسی واقعی برای پایان دادن به این جنگ از سوی به خصوص دولت آمریکا وجود ندارد. از آنجایی که پروژه آمریکا در میدان یمن شکست خورده است و دیگر گزینه‌های استراتژیکی وجود ندارد، دولت آمریکا باید پرونده یمن را حل کند.

شکست سعودی در مأرب، یعنی شکست آمریکا و اسرائیل/واکنش عربستان به اظهارات «قرداحی» یک واکنش هیستریک بود/سازمان ملل در کنار متجاوزان قرار گرفته است

سوال: نظر شما در مورد موضع «جورج قرداحی» وزیر اطلاع رسانی لبنان در دفاع از مردم یمن و جنجال آفرینی‌های سعودی پس از آن چیست؟

حزام الاسد: رژیم‌های متجاوز به یمن اکنون در وضعیت هیستری به سر می‌برند، به‌ویژه رژیم سعودی که در سیاست‌های احمقانه خود در منطقه غرق شده و شکست‌هایی که در یمن دریافت می‌کند همواره در روابطش با همسایگان و حتی در داخل خاندان حاکم و نزدیکان آن نیز منعکس می‌شود؛ به گونه‌ای که واکنش‌های آن به اظهارات «جورج قرداحی» وزیر اطلاع رسانی لبنان، بیانگر وضعیت بحرانی وشکست خورده آن رژیم است.

سید احمد: بین شکست عربستان سعودی در یمن و موضع این کشور در قبال لبنان یک درهم تنیدگی و رابطه قوی وجود دارد، زیرا این کشور با نگاهی کاملاً فرقه‌ای به پرونده‌های مختلف می‌پردازد و مقاومت لبنان را با مقاومت یمن پیوند می‌دهد و مقاومت در هر منطقه‌ای که باشد را مورد حمایت ایران می‌داند. در نتیجه تداخل پرونده‌ها به پیچیده شدن حل و فصل اختلافات در داخل یمن و لبنان منجر شده است.

سوال: گفته می‌شود موضوع یمن، یکی از سخت‌ترین موضوعات در گفتگو‌های جاری میان ایران و سعودی است؛ این سختی را چگونه تفسیر می‌کنید؟

حزام الاسد: تلاش برای ربط دادن میان موضوع تجاوز به مردم یمن با جمهوری اسلامی، روشی است که کشور‌های متجاوز از ابتدا برای توجیه جنایات خود علیه مردم یمن، راضی کردن اسرائیل و آمریکا و فرار از شر واقعیت شکست‌های شرم آور و تحقیرآمیز خود از آن استفاده کرده و می‌کنند.

سید احمد: البته پرونده یمن یکی از سخت‌ترین پرونده‌ها در مذاکرات ایران و عربستان است، زیرا عربستان شکست خود در یمن را به حمایت‌های ایران از نیرو‌های یمنی مرتبط می‌داند و از طرف دیگر عربستان نمی‌خواهد به شکست در یمن اعتراف کند؛ بلکه می‌خواهد ایران از حمایت نیرو‌های یمنی دست بردارد.

سوال: نقش سازمان ملل در کمک به حل مشکلات یمن و پایان یافتن این جنگ و حل بحران انسانی آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حزام الاسد: متأسفانه نقش سازمان ملل و جامعه بین الملل در قبال جنایاتی که هر روزه و در هفت سال گذشته علیه مردم یمن به طور کلی به ویژه علیه کودکان انجام می‌شود بسیار ضعیف است وبی طرفانه نبوده و در بسیاری از موارد بر تداوم تجاوزات و محاصره‌های تحمیل شده بر مردم ما سرپوش سیاسی گذاشته است؛ بلکه در گزارش‌های خود به ویژه پس از ارتکاب جنایت علیه کودکان و زنان، از رژیم‌های سعودی و اماراتی تمجید می‌کنند. براین اساس مأموریت نماینده سازمان ملل در امور یمن از نقش نماینده سیاست‌ها و رویکرد‌های آمریکا فراتر نمی‌رود؛ زیرا این کشور بر تصمیم گیری‌ها و سیاست‌های این سازمان بین المللی احاطه دارد و هرگونه ایفای نقش این سازمان بین المللی را حتی در مسیر‌های بشردوستانه و مورد توافق، مانند پرونده زندانیان به شکست کشانده است.

سید احمد: سازمان ملل به هیچ وجه در جنگ یمن نقش بی طرفانه‌ای را نداشته است؛ بلکه می‌توان گفت که به دلیل تسلط ایالات متحده آمریکا بر بخش بزرگی از این سازمان‌های بین المللی، در کنار نیرو‌های متجاوز قرار گرفته واز این رو، پیچیدگی و بی عدالتی زیادی بر مردم یمن تحمیل شده است، مخصوصاً کودکان یمنی که از گرسنگی و بیماری جان خود را از دست می‌دهند یا از ساده‌ترین امکانات آموزشی و حقوق کودکان محروم هستند، بدون آنکه کک سازمان ملل یا سازمان‌های بین المللی مدعی حقوق بشر بگزد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
امروز در دنیا جنایت سازمان یافته بزرگی نمی توان یافت که دست مثلث شیطانی آمریکا ، اسرائیل و آل سعود در آن به وضوح دیده نشود البته سازمان ملل را هم باید بخشی از این جریان شیطانی دانست که به جنایات این جریان شیطانی وجهه قانونی می دهد که اگر جنایت سازمان ملل را خباثت بار تر از آنها ندانیم قطعاً کمتر از آنها نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
عربستان با طناب پوسیده اسرائیل وامریکا وارد یمن شد وبه یاری خدا انصارالله پیروز است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
از صد سال پیش ندیدم مسلمانی با غیر مسلمان درگیرجنگ شود فقط با خودشون جنگیدند خخخخ جمهوری آدربایجان با ارمنستان مسیحی فرق میکندبحث مفصلی دارد.
-
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
چیز خنده داری نگفتی که خخخخ می کنی ولی این راهم بدان درهمه این جنگ ها دست غیر مسلمانان و صهیونیست ها را نمی توانی انکار کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
از صد سال پیش چیو ندیدی؟؟!!.....راستی چند سالته شما؟ :)

اگه ندیدی پس تو غار زندگی میکردی :)
Iran (Islamic Republic of)
داود
۰۹:۲۵ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
ان شاء الله به زودی مردم یمن پیروز خواهند شد و پس از آن شاهد نابودی اسرائیل و فروپاشی آمریکا خواهیم بود به حول و قوه اللهی
آخرین اخبار