یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی از ادامه فعالیت غنی‌سازی اورانیوم توسط کره شمالی در یک کارخانه مهم خبر داد.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری یونهاپ طبق ادعای منتشر شده از سوی یک اندیشکده آمریکایی، کره شمالی به فعالیت کارخانه مهم غنی‌سازی اورانیوم خود ادامه می‌دهد.

براساس این گزارش ذخایر مواد مورد استفاده برای ساخت سلاح‌های اتمی در این کشور در حال رشد است.

از این طبق استناد پروژه موسوم به «بیاند پارالل» در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی مستقر در واشنگتن به تصاویر ماهواره‌ای اخیر، کارخانه کنسانتره اورانیوم پیونگ‌سان همچنان فعال و در حال تولید کنسانتره اورانیوم است.

براساس اطلاعات بدست آمده از این تصاویر ماهواره‌ای که بین ماه‌های آوریل و اکتبر، گرفته شده است، کارخانه اصلی کنسانتره اورانیوم پیونگ‌سان به فعالیت‌های خود مطابق با تولید کنسانتره اورانیوم و تلاش‌ها برای نگهداری مداوم آن، ادامه می‌دهد.

طبق ادعای این این اندیشکده آمریکایی برخی از پنل‌های سقف یک ساختمان شست‌وشو و طبقه‌بندی، در کارخانه پیونگ‌سان به‌دلیل خرابی جایگزین شده‌اند که احتمال دارد ناشی از متراکم شدن بخار اسید در سطح زیرین پنل‌های سقف باشد.

کارخانه پیونگ‌سان تنها تولیدکننده تایید شده کنسانتره اورانیوم و معروف به به کیک زرد است و طبق اطلاعاتی که از این تصاویر، بدست آمده است شالوده‌ای که تولید مواد شکافت‌پذیر کره شمالی برای سلاح‌های اتمی بر آن بنا شده، همچنان فعال است.

طبق گزارش؛ با توجه به سطح فعالیت مشاهده شده و اظهارات کره شمالی در راستای اهمیت ادامه تولید تسلیحات اتمی و موشک‌های بالستیک و جلوگیری از وقوع هرگونه تحولات پیش‌بینی نشده، شکی نیست که این نیروگاه برای آینده قابل پیش‌بینی فعال است.

این اندیشکده آمریکایی مدعی شد: برچیده شدن نیروگاه کنسانتره اورانیوم پیونگ‌سان باید یک جزء اساسی برای هرگونه توافق اتمی معنادار آینده بین آمریکا و کره شمالی باشد.

ساعاتی پیش، دولت کره جنوبی نیز در واکنش به برگزاری تمرینات آتش توپخانه‌ای ارتش کره شمالی اعلام کرد که فعالیت‌های ارتش این کشور را از نزدیک زیر نظر خواهد داشت.

لی جونگ جو، سخنگوی وزارت اتحاد کره جنوبی در پاسخ به سوالی درباره این موضوع به خبرنگاران گفت: «دولت به جای پیش داوری در مورد نیات کره شمالی، فعالیت‌های آن‌ها را از نزدیک زیر نظر خواهد گرفت.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار