رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری گفت: ویروس کرونا باعث کاهش ۴۰ درصدی صادرات محصولات شرکت‌های دانش بنیان شده است.

مهدی قلعه نویی، رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص شرایط صادراتی شرکت‌های دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: شرکت‌های دانش بنیان و محصولات تولیدی این شرکت‌ها برای پیشرفت کشور و رهایی از اقتصاد نفتی از اهمیت ویژه‌ای برخور دارند.

او افزود: با توجه به اینکه ایران با صادرات نفت، طی سال‌های اخیر به یک کشور واردکننده محصولات تبدیل شده است، انتظار می‌ورد با توجه و تمرکز به حوزه صادرات محصولات دانش بنیان با فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی در مسیر اقتصاد دانش بنیان قرار گیریم.

قلعه نویی ادامه داد: محصولات تولید شده توسط شرکت‌های دانش بنیان تمام حوزه‌های فناوری، آیتی، نرم افزارها و حتی تولید محتوا دارای ارزش افزوده بسیار بالایی هستند و همین امر سبب تمرکز بر صادرات این محصولات شده است.

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری با اشاره به شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان طی دو سال گذشته بیان کرد: هرچند این ویروس باعث کاهش ۴۰ درصدی صادرات محصولات شرکت‌های دانش بنیان شده اما در خصوص صادرات محصولات و تجهیزات پزشکی مسیر خوبی را طی کرده است.

او تصریح کرد: اگرچه این حوزه هم تحت تاثیر عوامل سیاسی و تحریم‌ها قرار گرفته اما اهمیت حوزه علم و دانش فناوری برای تمام کشور‌ها سبب شده است تا صادرات و واردات در این حوزه به طور کامل از بین نرود.

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری گفت:کشور‌های عراق، چین و افغانستان از جمله کشور‌های مقصد برای صادرات محصولات دانش بنیان هستند اما به دلیل شیوع ویروس کرونا ارتباط صادراتی ما با این کشور‌ها تا حد قابل توجهی دچار مشکل شده است، البته با افت پیک کرونا سعی در جبران این خسارت‌های ایجاد شده داریم.

قلعه نویی یادآوری کرد: معاونت علم و فناوری خدمات بسیار زیادی را به شرکت‌های دانش بنیان خسارت دیده در دوران شیوع کرونا ارائه داده است، اما همچنان این شرکت‌ها نیازمند توجه بیشتری خواهند بود. از دولت جدید انتظار می‌رود با ایجاد برخی تغییرات در قواعد و قوانین موجود برسرراه شرکت ها، قوانین گمرکی و تسهیلات ارائه شده، شرایط بهتری را برای شرکت‌های دانش بنیان فراهم کنند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.