با ابلاغ مرکز پژوهش‌های مجلس همکاری مشترک رصدخانه اجتماعی کووید ۱۹ و مرکز پژوهش‌های مجلس در حوزه کرونا آغاز شد.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا خانکه، رئیس رصدخانه اجتماعی کووید ۱۹ در اولین نشست مشترک این رصدخانه و مرکز پژوهش‌های مجلس با ارائه آخرین آمار مبتلایان به کرونا، بهبود یافتگان و فوت شدگان در ایران و جهان، «چالش‌ها و راهکار‌های کووید در کشور» را که مبتنی بر چند مطالعه انجام شده از اسفند سال ۱۳۹۸ است، بیان کرد.

رئیس رصدخانه اجتماعی کووید ۱۹ گفت: عدم حمایت کافی از نظام سلامت، نداشتن برنامه واحد، عدم وجود آموزش و اطلاع رسانی خوب، باز نبودن فضای رسانه ای، عدم حمایت از گروه‌های آسیب پذیر، ایجاد محدودیت‌های کسب و کار بدون حمایت و پائین بودن اعتماد و سرمایه اجتماعی، از جمله چالش‌های حوزه کووید در کشور هستند که براساس مطالعات متخصصان و محققان حوزه سلامت اجتماعی استخراج شده است.

خانکه، اطلاع رسانی شفاف، برنامه مشخص واکسیناسیون، اعلام عمومی، استفاده از نقطه نظرات نخبگان، و پیش بینی سناریو محتمل را به عنوان نتیجه گیری کلی مطرح کرد و در ادامه، پیشنهاد‌های متخصصان و محققان رصدخانه اجتماعی کووید ۱۹ را ارائه داد.

او در بیان پیشنهاد‌های رصدخانه گفت: ستاد ملی کرونا باید شامل تعدادی از نمایندگان مجلس، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و نخبگان این حوزه باشد؛ کمیته علمی مشورتی با حضور متخصصان حوزه‌های مختلف (نخبگان حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی) در کنار نخبگان نظام سلامت تشکیل شود (این کمیته علاوه بر اینکه در تصمیم سازی کمک می‌کند، می‌تواند مداخلات را هم ارزیابی کند).

گروه‌های آسیب پذیر را حمایت کنیم

رئیس رصدخانه اجتماعی کووید ۱۹ افزود: سومین پیشنهاد، استفاده از ظرفیت دانشگاه هاست؛ طراحی ساختار پاسخ ملی، ارزیابی مداوم خطر، طراحی نقشه خطر و پیش بینی سناریو‌های محتمل (حداقل برای دو سال آینده). تدوین برنامه پاسخ سریع، ارزیابی مداخلات ملی، حمایت از گروه‌های آسیب پذیر و پیشنهاد تفویض اختیار به مدیران استانی از دیگر پیشنهادات ما است.

خانکه در همین راستا اجرای برنامه مشخص و منظم واکسیناسیون با برنامه واردات واکسن همزمان با تولید داخل، ارتقای اعتماد اجتماعی، عدالت و کاهش نابرابری و فاصله گذاری اجتماعی (رعایت درمسافرت‌ها و ...) را هم نام برد.

او همچنین، به شش استراتژی مورد تاکید سازمان جهانی بهداشت اشاره کرد و گفت: براساس این شش استراتژی، باید انتقال مدیریت شود، مواجهه کم شود، اطلاعات غلط به مردم ندهیم، گروه‌های آسیب پذیر را حمایت کنیم، مرگ و میر و ابتلا به کووید را کاهش بدهیم، مرگ و میر ناشی از عوامل غیرکرونا را کاهش بدهیم.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، توصیه‌های سیاستی و اجرایی کلان در زمینه مدیریت و کنترل کووید براساس مطالعات محققان را ارائه داد و تسهیل در مشارکت تشکل‌ها و سمن ها، انجمن‌ها و...، هماهنگی‌های بین بخشی، بکارگیری فناوری، تامین منابع مالی برای نظام سلامت، تامین ضمانت اجرایی قوانین، و ایجاد نظام پایش را از جمله توصیه‌های سیاستی خواند.

خانکه حمایت از دهک‌های پائین، همخوانی در توصیه‌هایی که به مردم می‌شود، حمایت از افراد ناتوان، توسعه خدمات برای گروه‌های آسیب پذیر، انجام مطالعات بومی و ارزیابی آنها، تسریع در واکسیناسیون وسیع را به عنوان توصیه‌های اجرایی کلان بیان کرد.

او با تاکید بر حمایت از گروه‌های آسیب پذیر و سالمندان در برابر کووید، اطلاع رسانی شفاف و به زبان ساده برای مردم، افزایش فعالیت فیزیکی مردم را ضروری دانست و افزود: ما نگران جنبه‌های روانی و اجتماعی در پسا کرونا (بعد پاندمی کووید) هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.