پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موضوع استقلال اسکاتلند و چالش‌ها با فرانسه بر سر حق ماهیگیری بار دیگر چالش برانگیز شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی انگلیس و پیروزی حزب ملی اسکاتلند در این انتخابات به نظر می‌رسد کار برای بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور دشوارتر خواهد شد. حال درخواست‌ها برای برگزاری همه پرسی استقلال اسکاتلند بالا گرفته است.

حزب ملی اسکاتلند بزرگترین حامی استقلال طلبان در بریتانیاست و حالا با پیروزی حزبش در انتخابات، نخست وزیر انگلیس باید منتظر یک چالش سیاسی جدی بر سر آینده این کشور باشد. اسکاتلند ۳۱۴ سال است که با انگلیس و ولز متحد است و حالا ممکن است همه پرسی درباره استقلال از انگلیس و ماندن در اتحادیه اروپا این معادله را بر هم بزند. اتفاقی که در کنار تنش‌های مختلف جانسون با سایر شرکای اروپاییش می‌تواند یکی از دشوارترین جولان‌های سیاسی این روز‌های نخست وزیر باشد.

در همین حال چند روزی است خبر اعتراض ماهیگیران فرانسوی در جزیره جرسی بر سر پایمال شدن حق تجاری آن‌ها خبرساز شده؛ آن‌ها می‌گویند حقوقشان در توافقنامه جدید میان انگلیس و ایرلند به طور ناعادلانه‌ای محدود شده است. حدود ۶۰ مالک قایق ماهیگیری در جزیره جرسی این روز‌ها دست به اعتراض زده اند. انگلیس دو کشتی سلطنتی را که می‌گوید برای نظارت است به منطقه اعزام کرده؛ فرانسه هم با دو کشتی خود فعلاً در جرسی حضور دارد. کشتی‌هایی که گفته می‌شود ماموریت نظامی ندارند و فقط برای نظارت بر امنیت صیادان در منطقه حضور دارند. مقامات منطقه‌ای وعده داده اند با مذاکرات بتوانند این مشکلات را حل و فصل کنند؛ گرچه شنیده‌ها از منابع معتبر حاکی است هیچ یک از طرفین پیشرفتی در مذاکرات به دست نیاورده اند. بوریس جانسون هم در بحبوحه اختلافات گفته دو کشتی سلطنتی قصد ترک جزیره جرسی را ندارند و باید برای نظارت بر فعالیت‌ها در این منطقه فعلاً حضور دائم داشته باشند؛ مسئله‌ای که بر شدت اختلاف‌ها افزوده و اوضاع را پیچیده‌تر کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار