مردم کهگیلویه و بویراحمد این روزها در تامین مرغ با هست و نیست در بازار رو به رو شده و عدم پایداری در تامین مرغ نیز انتقادهای زیادی را به همراه داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، طی ماه‌ های اخیر مرغ از کلید واژه‌ های مهم تولید محتوای خبری در سطح کشور بوده و فراز و نشیب‌ های هست و نیستش دامن هر استانی را گرفته است.

مرغ تا رسیدن به دست مصرف کننده چرخه‌ های مختلفی را طی می‌کند و صفر تا صد تولیدش مدیریت نظارت را طلب می‌کند.

حلقه مفقوده مهمی که آسیب‌ هایش را روزی در دفن جوجه‌ ها، روزی در ارز آزاد و دولتی، روزی در خطوط چرخه و روز و روزهایی در دیگر محورها نمایان کرد.

طی ماه‌ های اخیر نیز کهگیلویه و بویراحمد از این نیست‌ ها به دور نبوده و تهی شدن بازار از مرغ چشم مصرف کننده را گاهاً تا سه روز متوالی به ویترین‌ های خالی پروتئینی  ها دوخته و جای خالی این محصول در سبد ها به وضوح حس شده است.

نسخه‌هایی که پایدار نیست

نسخه‌ های متعدد پیچیده شده در کهگیلویه و بویراحمد تاکنون به شکل پایدار کارساز نبوده و در مقاطع مختلف زمانی نیست گویی متولیان در بازار مرغ به عادت تبدیل شده است.

گاهی تولید کمتر از نیاز، گاهی تخلفات و گاهی نهاده دولتی و آزاد سفره مردم را از مرغ با قیمت ثابت و پایدار تهی کرده است.

از سویی دیگر قیمت‌ها نیز از ثبات مناسبی برخوردار نیست در ماه‌های اخیر از ۲۱ تا ۲۹ هزار تومان در نوسان بوده است.

برخورد با اخلال گران بازار کهگیلویه و بویراحمد

حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد از برخورد با اخلال گران در بازار عرضه کالاهای اساسی استان خبر داد

کلانتری با اشاره به اینکه برخی استان‌ ها تولید بیش از ۱۰۰ درصد مرغ و تأمین نیاز کامل خود را دارند، ابراز داشت: قیمت مرغ در استان ما با تولید کمتر از نیاز نسبت به آن استان‌ ها پایین‌ تر و بهتر است.

او تصریح کرد: با همکاری و هماهنگی بخش‌ های مختلف استان، خوشبختانه با چند شاخص و ویژگی، جز استان‌ هایی بودیم که عملکرد قابل قبولی در تأمین نیازهای مردم داشتیم.

استاندار ابراز داشت: همچنین آسیب شناسی مشکلات سال‌ های قبل انجام و عملکرد مناسبی در این بخش شکل گرفته است.

کلانتری با بیان اینکه پارسال تولید روزانه مرغ استان ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن بود، عنوان کرد: امسال ظرفیت تولید به پانزده هزار تن می‌رسد.

استاندار گفت: پارسال ۲۹ واحد مرغداری غیر فعال در استان فعال شده و ۷۵ درصد نیاز استان از داخل تأمین می‌شود.

او افزود: با فعال سازی ۲۰ واحد مرغداری دیگر، تأمین ۱۰۰ درصدی نیاز استان در بخش مرغ را خواهیم داشت.

استاندار گفت: جوجه ریزی نیز به موقع اجرایی شده و نظارت بسیار جدی و میدانی بر بازار استان عملیاتی شده است.

کلانتری خاطر نشان کرد: واحد های راکد مرغداری‌ ها باید فعال شود و تأمین منابع و پیگیری آن انجام می‌شود.

استاندار با اشاره به اینکه خیلی از کالاها مازاد بر سهمیه به استان تخصیص یافت، بر حضور میدانی و تداوم نظارت بر بازار تاکید کرد و گفت: در شهرستان‌ها نیز باید نظارت میدانی شکل بگیرد.

عاملان عرضه نمی‌کنند

از سویی الیاس تاج الدینی رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۲۰۰ تن مرغ کشتار روز، در ماه مبارک رمضان از ۲۵ فروردین ماه تا ۲۵ اردیبهشت ماه در بازار استان توزیع می‌شود.

تاج الدینی با بیان اینکه عاملان مرغ به دنبال افزایش قیمت مرغ بودند، گفت: در روزهای گذشته این عاملان برای افزایش قیمت، اقدام به عدم عرضه مرغ کردند.

او اظهار داشت: در راستای تأمین نیاز بازار و جلوگیری از افزایش قیمت مرغ کشتار روز مازاد بر نیاز استان با قیمت مصوب نیز توزیع شد.

براتعلی صالحی مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد از جریمه مرغداری‌ های متخلف استان با دریافت نهاده دولتی و عدم جوجه ریزی خبر داد.

صالحی افزود: با توجه به بررسی انجام شده توسط کارشناسان جهاد کشاورزی، مرغداری‌هایی نهاده دولتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده، اما متأسفانه هیچ گونه جوجه ریزی انجام نشده است.

تخلفات عرضه خارج از شبکه

او با اشاره به شناسایی متخلفین و ارسال به تعزیرات حکومتی، اظهار کرد: با توجه به حساسیت موضوع و جلوگیری از هرگونه سو استفاده، پرونده به شعبه ویژه ارجاع و با سرعت و دقت مورد بررسی قرار گرفت.

صالحی تصریح کرد: با احراز تخلف و صدور رأی، متصدیان مرغداری به پرداخت هشت میلیارد ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم محکوم شدند.

صالحی با بیان اینکه متأسفانه تعدادی از عاملین مرغ استان و صنوف نیز عرضه خارج شبکه مرغ دولتی به استان‌های همجوار با هدف افزایش قیمت را داشته‌اند، گفت: پرونده‌های افراد در دست بررسی است.

به نظر می‌رسد عدم تولید برابر با نیاز نیز به اهرمی برای چانه زنی در قیمت پایانی مرغ تبدیل و خروجی آن بارها به تهی شدن بازار از مرغ و افزایش چند هزار تومانی قیمت‌ها کشیده و تاکنون نسخه‌ای پایدار از جلسات متعدد شکل گرفته بیرون نیامده تا همچنان مردم کمبود مرغ را بر گرده سفره خود احساس کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.