رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به بیان توضیحاتی درباره میزان حرکت نگارش پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان به سمت کاربردی شدن پرداخت.

سید سروش قاضی نوری رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره میزان کاربردی شدن پایان نامه و رساله‌های فارغ التحصیلان دانشگاهی، گفت: درباره کاربردی شدن باید ابتدا تبصره‌هایی را مورد نظر قرار دهیم و به این مسئله توجه کنیم که همه پایان نامه‌ها نباید کاربردی شوند.

قاضی نوری با اشاره به انواع پژوهش افزود: یکی نوع پژوهش بنیادی است که در همه دنیا انجام می‌شود و کار آن گسترش مرز‌های دانش است. ممکن است برای این پژوهش‌ها در حال حاضر کاربردی متصور نباشیم، اما ظرفیت علمی جامعه و قدرت علمی جهان را افزایش می‌دهد و در سال‌های بعد شاهد اثرات آن خواهیم بود.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با بیان اینکه یک دسته از پایان نامه‌ها و رساله‌های ما در دسته پژوهش‌های کاربردی قرار می‌گیرند اضافه کرد: نباید از این نوع پژوهش‌ها انتظار کاربردی شدن داشته باشیم.

به گفته‌ او  یک دسته دیگر از پایان نامه‌ها، رساله‌ها و پژوهش‌هایی هستند که کاربردی بوده و باید برای حل مشکل و معضلی طراحی شوند.

قاضی نوری بیان کرد: در کشور به سمتی حرکت کرده ایم که پایان نامه‌ها را متناسب با نیاز جامعه تدوین کنیم نه اینکه فقط مقاله‌ای از آن‌ها استخراج شود و فایده‌ای نداشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور افزود: البته نیاز است که اصلاحاتی هم انجام شود. اصلاحات در مقررات و قوانین را شروع کرده ایم و نمی‌توان گفت که هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

او توضیح داد: با این وجود حتما می‌توانیم کار‌های بهتری هم انجام دهیم و به همین دلیل باید اقداماتی دیگری را در این دو بخش مد نظر قرار دهیم. در جا‌هایی فعلا انتظار کاربردی بودن پایان نامه‌ها را نداریم، اما در قسمت‌هایی هم این تولیدات علمی دقیقا برای کاربرد خاص تعریف شده اند.

قاضی نوری با اشاره به اینکه در این مسیر حرکت کرده ایم، اما باید اصلاحاتی انجام دهیم تا سرعتمان بالا برود، بیان کرد: در مقایسه با سایر کشور‌ها و اقدامات آن‌ها در این راستا نمی‌توانیم بگوییم که اقدام خاصی از سوی آن‌ها صورت می‌گیرد که در کشور ما وجود ندارد.

سیاست همسان برای همه دانشگاه ها حرکت ما را کند می‌کند

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: مجموعه سیاست‌های خوبی در کشور داریم، اما اینکه گاهی وقت‌ها به همه دانشگاه‌ها یک جور نگاه می‌کنیم، از همه یک انتظار داریم و به تفاوت‌ها دانشگاه  و رشته‌ها بی توجه هستیم مقداری این رشد را کند می‌کند.

قاضی نوری تاکید کرد: اینکه بخواهیم با یک سیاست برای همه رشته‌ها و دانشگاه‌ها تصمیم بگیریم باعث می‌شود که اثر بخشی سیاست‌ها کم شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
مشکل اینه که هیچکدوم کاربردی نیستند.
آخرین اخبار