وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعدد و متنوعی همراه بود.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت علوم در هفته ای که گذشت با اخباری مانند «۱۲۰ گرنت فناوری به دانشگاه‌ها اعطا شد»، «مجبوریم ظرفیت دوره‌های دکتری را کاهش دهیم»، «دسترسی دوباره به تمام‌متن پایان‌نامه‌ها ممکن شد»، «جزئیات برگزاری حضوری امتحانات دانشگاه‌ها اعلام شد»، «آموزش و پرورش نتایج آزمون استخدامی را اعلام نکرده است»، «مهاجرت هیئت علمی‌ها، زخم اقتصاد بر بدنه آموزش عالی»، «ماجرای مهاجرت ۹۰۰ استاد ایرانی از زبان وزیر علوم» و «برخی دانشگاه‌ها با ایران داک همکاری نمی‌کنند» گذشت.

۱۲۰ گرنت فناوری به دانشگاه‌ها اعطا شد

مهدی کشمیری مدیرکل دفتر امور برنامه‌ریزی فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یکی از اقداماتی که در چند سال گذشته پیگیر آن بودیم، پررنگ شدن تعاملات کاری وزارت علوم با دانشگاه‌ها بوده است. دو سرفصل ارتباط از طریق پارک‌های علم و فناوری با دانشگاه‌ها و حضور در بحث‌های محتوایی اقدامات دیگری بود که چند برنامه در این راستا مثل یارانه تجاری‌سازی و گرنت فناوری را اجرا کردیم.

او ادامه داد: برنامه گرنت فناوری به طور آزمایشی در ۶ استان شروع شده و امروز در سطح بیست استان توسعه یافته است و در دو سرفصل حمایت از رساله و پایان‌نامه اعضای هیات علمی و برنامه شکوفایی است که این برنامه نیز بعد از سال نو فراخوانش شروع می‌شود. ۱۲۰ گرنت مورد حمایت قرار گرفتند و فعال شدند که این برنامه گرنت‌ها آغاز شده است.

مجبوریم ظرفیت دوره‌های دکتری را کاهش دهیم

غلامحسین رحیمی شعرباف معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت:حذف چاپ مقاله برای دفاع دکتری یک پسرفت در شرایط علمی کشور است. اگر بخواهیم این مسائل را ادامه دهیم، رتبه ۴۰ دنیا را هم نخواهیم داشت. حذف شرط چاپ مقاله در دفاع رساله دکتری باید موردی و با شرایط خاص انجام شود، نه اینکه رویه کلی شود. ظرفیت دوره‌های دکتری را مجبوریم کاهش دهیم، چون کشور توان جذب این حد از دانش آموخته دکتری را ندارد. در مقابل باید بر پژوهشگران دوره‌های پسا دکتری بیفزاییم.

دسترسی دوباره به تمام‌متن پایان‌نامه‌ها ممکن شد

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران اعلام کرد که با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های نظارتی و اجرایی، دسترسی دوباره به تمام‌متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در پایگاه اطلاعات علمی ایران فراهم شده است.

جزئیات برگزاری حضوری امتحانات دانشگاه‌ها اعلام شد

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم جاری گفت:  ترجیح وزارت علوم این است که امتحانات حضوری برگزار شود، اما در شهر‌هایی که ستاد ملی کرونا به ما اجازه بدهد و علاوه بر آن شرایط آن در دانشگاه و موسسه آموزش عالی فراهم باشد این اتفاق خواهد افتاد.  

معاون وزیر علوم ادامه داد: معنی حضوری شدن امتحانات پایان ترم جاری  به این صورت است که دانشگاه‌ها بتوانند به نحوی به دانشجویان خدمات می‌دهند که تمام شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت شود البته دانشگاه‌ها می‌توانند از امکانات مجازی که در این دو ترم برای آموزش مجازی فراهم شده است، استفاده کنند.  

آموزش و پرورش نتایج آزمون استخدامی را اعلام نکرده است

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دلیل اعلام نشدن نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش گفت:  تقاضاهای زیادی از داوطلبان آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور نوبت هشتم مبنی بر اعلام نتایج نهایی دستگاه‌های اجرایی به ویژه وزارت آموزش و پرورش  به سازمان سنجش ارسال شده بود.

مدیر کل روابط عمومی سازمان سنجش درباره دلیل اعلام نشدن نتایج با توجه به پایان مرحله مصاحبه، توضیح داد: تاکنون نتایج مصاحبه دستگاه‌ها به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال نشده است و به محض اعلام نتایج مصاحبه از سوی ارگان‌های پذیرنده سازمان سنجش نسبت به اعلام نتایج نهایی این آزمون اقدام خواهد کرد.

مهاجرت هیئت علمی‌ها، زخم اقتصاد بر بدنه آموزش عالی

خروج نخبگان از کشور و به اصطلاح فرار مغز‌ها در چند دهه گذشته یک معضل مهم برای آموزش عالی بوده است که مسئولان امر همواره دست به اقداماتی برای  کنترل آن زده اند و تا حدودی هم این اقدامات موثر واقع شده است. 

اما به تازگی خبر مهاجرت اساتیدی که بدنه علمی و نخبگان کشور هستند مطرح شده است. اساتیدی که مدت‌ها در کشور به تحقیق و پژوهش پرداخته‌اند، اکنون چمدان سفر بسته و از کشور مهاجرت کرده‌اند.  

ماجرای مهاجرت ۹۰۰ استاد ایرانی از زبان وزیر علوم

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره خروج ۹۰۰ استاد دانشگاه از کشور در سال ۹۸، گفت: بر اساس آماری که وزارت علوم از دانشگاه‌ها اخذ کرده است ۷۴۰ عضو هیئت علمی از کشور مهاجرت کرده اند و احتمالا این آمار مهاجرت ۹۰۰ استاد دانشگاه تجمیعی بین وزارت علوم و وزارت بهداشت بوده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: این افراد عموما کسانی هستند که استخدام دانشگاه‌ها بوده اند و وضعیت علمی خوبی داشته اند. اساتیدی که مهاجرت کرده اند از تمام دانشگاه‌ها بوده اند.  

تعطیلات رسمی سال ۱۴۰۰ در یک نگاه

مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران، تعطیلات رسمی سال ۱۴۰۰ شمسی و رویدادی آن را منتشر کرد.

برخی دانشگاه‌ها با ایران داک همکاری نمی‌کنند

مظفر شریفی، مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم در نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی اظهار کرد:  برخی دانشگاه‌ها در ثبت پایان نامه هنوز با ایران داک همکاری نمی‌کنند. با توجه به قانون مبارزه با تخلف علمی همه دانشگاه‌ها باید پایان نامه‌های خود را در ایران داک ثبت کنند.

او ادامه داد: با توجه به آمار و وضعیت علمی کشور در زمینه تولید علم کیفی باید خیلی مراقب باشیم که آفت‌های حوزه علم کنترل شود؛ بنابراین کارگروه‌های اخلاق در وزارت علوم تشکیل می‌شود و قوانین لازم تدوین و ابلاغ شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۷ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
ماشاله اینقدر پول یا مفت میگیرن که ، میتونن مهاجرت کنن . وگرنه تو این شرایط هرکسی توانش باشه اینکارا میمنه
Iran (Islamic Republic of)
علی محمد صادقی
۰۶:۵۱ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
احسنت
آخرین اخبار