معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به بیان توضیحاتی درباره نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه‌ها پرداخت.

غلامحسین رحیمی شعرباف معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه‌های کشور، گفت:  تعدادی از موسسات دولتی روزانه وابسته به وزارت علوم باید نسبت استاد به دانشجو را ترمیم کنند. هم اکنون در برخی موسسات این نسبت بالای ۵۰ نفر است یعنی به ازای هر یک استاد ۵۰ دانشجو داریم.

معاون وزیر علوم اظهار کرد: معتقدیم اگر این نسبت بیش از ۲۰ دانشجو به ازای یک استاد باشد آن موسسه باید پیگیر این باید که وضعیت خود را ترمیم کند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: یکی از دلایلی که ایجاب کرد ساماندهی موسسه‌های آموزش عالی را پیگیر شویم همین نسبت استاد به دانشجو است. موسساتی را داشتیم و داریم که یا هیئت علمی ندارند و یا هیئت علمی آن‌ها بسیار کم است.

نحوه برخورد با دانشگاه‌هایی که هیئت علمی ندارند

او درباره نحوه برخورد با دانشگاه‌هایی که هیئت علمی ندارند، گفت: به دلیل اینکه با سیاست‌های آمایش آموزش عالی همسان نیست پذیرش دانشجو در دانشگاه‌هایی که این شرایط را داشته باشند، متوقف می‌کنیم.

رحیمی توضیح داد: وقتی رشته‌ای در دانشگاهی وجود داشته باشد که در جهت مزیت شهر و استان نباشد و اصلا هیئت علمی نداشته باشد نه تنها پدیرش دانشجو را متوقف می‌کنیم حتی ممکن است آن رشته را در دانشگاه لغو کنیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم توضیح داد: وقتی رشته‌هایی هیئت علمی ندارند، اما دانشجو دارند و آن رشته در جهت مزیت نسبی منطقه باشد جذب دانشجو در این منطقه متوقف می‌شود تا زمانی که هیئت علمی برای آن پذیرفته شود، ولی رشته را حذف نمی‌کنیم، زیرا با مزیت نسبی منطقه همسان است.

معاون وزیر علوم افزود: در صورتی که رشته‌ای در چارچوب مزیت نسبی منطقه نباشد رشته لغو مجوز می‌شود.  

رحیمی از موسساتی خبر داد که هیچ هیئت علمی ندارند و گفت: مثلا در یکی از استان‌ها رشته صنایع غذایی را راه اندازی کرده‌اند، اما یک هیئت علمی ندارند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: اگر این کار را به صورت جدی انجام دهیم نسبت استاد به دانشجو به زودی ترمیم خواهد شد و به نسبت استاندارد مورد نظر وزارت علوم خواهیم رسید.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار